Kritikai iskola

A végtörlesztés melankóliája

  • Ádám Zoltán
  • 2011. október 27.

Egotrip

Senkit sem hagyunk az út szélén, mondja Orbán Viktor miniszterelnök a devizaalapú jelzáloghitelek végtörlesztési konstrukciójáról szóló társadalmi célú rádióreklámban. Szépen csengő, fontos szavak ezek egy kormányfő részéről, jelentőségük méltatása előtt azonban gondolkodjunk el egy pillanatra elhangzásuk körülményein: azon, hogy mikor indokolt egy kormánynak társadalmi célú - vagyis számára ingyenreklámot biztosító - hirdetésben népszerűsítenie intézkedéseit. A válasz egyszerű: kisszámú, a rivális politikai erők küzdelméből kivont közpolitikai kérdésre vonatkozó kivételtől eltekintve soha.

Senkit sem hagyunk az út szélén, mondja Orbán Viktor miniszterelnök a devizaalapú jelzáloghitelek végtörlesztési konstrukciójáról szóló társadalmi célú rádióreklámban. Szépen csengő, fontos szavak ezek egy kormányfő részéről, jelentőségük méltatása előtt azonban gondolkodjunk el egy pillanatra elhangzásuk körülményein: azon, hogy mikor indokolt egy kormánynak társadalmi célú - vagyis számára ingyenreklámot biztosító - hirdetésben népszerűsítenie intézkedéseit. A válasz egyszerű: kisszámú, a rivális politikai erők küzdelméből kivont közpolitikai kérdésre vonatkozó kivételtől eltekintve soha.

Egy parlamenti demokráciában a kormányzati intézkedések politikai viták tárgyát képezik, helyességüket a kormány az ellenzékkel vitatkozva, az ellenérveket a politika diszkurzív terében legyőzve bizonyíthatja be a közvéleménynek. A parlament nem törvénygyár, hanem a demokratikus politikai vita reprezentatív terepe, s mint ilyen, nem nélkülözheti az ellenzéket. Ha a kormányoldal egyoldalú törvénykezési gyakorlatával, kizárólagos ideológiai befolyásra és az alkotmányos ellensúlyok megsemmisítésére való törekvésével kiüresíti a demokratikus vita intézményét, akkor az érveire a kutya sem figyel majd oda. Aminek következtében szánalmasan önleleplező ingyenreklámokban lesz kénytelen népszerűsíteni az intézkedéseit.

Ennyit a formáról, s most lássuk a tartalmat. Nos, hogy a kormány egy nagy horderejű gazdaságpolitikai intézkedésének elsődleges célja a szociálisan kiszolgáltatott helyzetű társadalmi csoportok védelme, az némiképp meglepő fejlemény. Elvégre a személyi jövedelemadózásban végrehajtott változások, a szegényeket arányosan nagyobb mértékben sújtó áfaemelés, a szociális és a munkanélküli-segélyezés szűkítése vagy a jellemzően nem a leggazdagabbak közé számító rokkantnyugdíjasok jogosultságának felülvizsgálata nem éppen az elesettek iránti elkötelezettségről tanúskodó lépések. Ami önmagában nem illegitim politikai magatartás: nyugati konzervatív kormányok társadalom- és gazdaságpolitikai gyakorlatai is gyakran részesítik előnyben a jómódú, az anyagi, szellemi és morális értékek társadalmi hordozójának tekintett közép- és felső középosztályt. Ennek fontos szerepe van abban, hogy a nyugati világ nagy részében az elmúlt évtizedekben jelentősen emelkedtek a jövedelemkülönbségek, amit az ezt kompenzálni hivatott társadalompolitikai gyakorlatok csak kevés helyen tudtak hatékonyan mérsékelni. A Fidesz gazdagpártisága ebben az értelemben akár jelenthetné a nyugati konzervatív trendhez való csatlakozást is - de nem azt jelenti.

Magukra adó nyugati konzervatívok ugyanis politikai hirdetéseiket nem finanszírozzák közpénzből, mivel ez tarthatatlanná tenné a kis államról és a tisztességes verseny védelméről szóló normatív álláspontjukat. A konzervatívok ellenzik a minimálbér-emelést, sőt többnyire magát a minimálbért is, de ha egyszer létezik, egyetlen teljes állású munkavállaló bérét sem kívánják az alá szorítani, kivált nem az államilag szervezett közfoglalkoztatásban résztvevőkét. Továbbá a konzervatívok nem államosítanak nyugdíjcélú magánmegtakarításokat, és tevékenységüket nem vonják ki a bírói hatalom ellenőrzése alól, hogy intézkedéseik kárvallottjainak esélyük se legyen jogorvoslattal élni. Nem támadják, hanem védelmezik a tulajdont biztosító magánszerződések intézményét, és vele a jogbiztonságot. S ha egy kevés öntudat is szorult beléjük, középosztálybarát társadalompolitikájukat nem a legszegényebbek védelméről szóló szólamokkal igyekeznek palástolni.

A parlament által törvénybe foglalt végtörlesztési konstrukcióról mindez kevéssé mondható el. Végtörleszteni záros határidőn belül, egy összegben lehet, ami nyilván a jómódúaknak jó: akinek kellő megtakarítás áll rendelkezésére, egy csapásra megszabadulhat devizatartozása jelentős részétől. A kevésbé tehetősek e célból forinthitelt vehetnek fel, amivel az eddigi árfolyamkockázatot kamatkockázatra cserélik. Ez utóbbit viszont a végtörlesztési konstrukció maga is növeli, több okból.

Egyrészt a hitelező bankok számára sérelmes, szerződéses jogaikat sértő magyar jogszabályi gyakorlat várható európai bírósági megsemmisítésekor a magyar államnak minden bizonnyal több százmilliárd forintos nagyságrendben kell majd kártalanítania az érintett bankokat. Ez egyszeri nagy összegű költségvetési kiadást, és ami azzal egyenértékű: államadósság-növekedést jelent majd, ellentmondva az államadósság elleni harc kormányzati jelszavának, nem csökkentve, hanem növelve a hitelezőkre való ráutaltságot. Ugyanakkor ez a társadalmi igazságosság szempontjából is súlyosan problematikus, mivel annyit jelent, hogy a végtörlesztők magánhasznát végső soron a társadalom egésze fogja finanszírozni. Másrészt a hitelszerződések felülírása általában is elbizonytalanítja a befektetőket, és gyengíti az ország hitelminősítését. Ez a végtörlesztésből fakadó banki tőkevesztés által indokoltnál is nagyobb mértékben foghatja vissza a banki hitelezést, ami a következő években a gazdasági növekedés egyik legsúlyosabb korlátja lehet. Harmadrészt a jegybank a forint védelme miatt devizatartalékai egy részét a végtörlesztés által generált devizaigény kielégítésére fordítja, csökkentve a jegybanki tartalékok szintjét.

Igaz, a végtörlesztés következtében ugyanakkor csökken az ország külső eladósodottsága is, ennek ára azonban elrettentően magas, és végső soron aligha eredményezi a külföldi hitelezőkre való ráutaltság mérséklődését. A befektetői bizalom erodálódása, a magyar államadósság befektetési minősítésének esetleges elvesztése, a jogbiztonság aláásása ugyanis jó néhány befektetőt - és korántsem csak külföldieket - ösztönözhet tőkéje kimenekítésére, csökkentve a rendelkezésre álló források körét, gyengítve a forintot, és növelve a hitelhez jutás költségét.

Ráadásul a végtörlesztés csökkentheti az ingatlanok és más vagyontárgyak értékét, mivel az ezek értékesítéséből végtörleszteni akarók hirtelen megnövelik a piacon a kínálatot. Az ingatlanpiaci árcsökkenés azután rontja a jelzálogkölcsönök hitelfedezeti mutatóját, mérsékelve az adósok hitelképességét.

Mindezzel szemben a mérleg másik serpenyőjében lényegében egyetlen tétel áll: néhány tíz- vagy százezer, kevéssé rászoruló háztartás vagyoni helyzetének jelentős javulása. A végtörlesztés nem az út szélére sodródottakat védelmezi, hanem a közepén menetelőket, az igazán kiszolgáltatottak helyzetére pedig nagyon is kétséges hatást gyakorol. Mindeközben az ország egészét löki a periféria felé, megbízhatatlan adóssá téve a hitelezők szemében, mérhetetlen adósságba verve minket az utánunk jövő generációkkal szemben. Olyan adósságba, aminek a törlesztőrészleteit talán egész életünkben fizetni fogjuk, vég nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.