A jobb lázadása

Büntetés és bűnhődés

  • Balázs Zoltán
  • 2010. május 13.

Egotrip

Nem divatos ma már a haladó-reakciós megkülönböztetés, de az a különbség, amelyet takar, nagyon is létezik. Sokféle mozzanata van, ezek egy részét a liberális-konzervatív, másokat a jobb-, baloldal, ismét másokat az egyenlőségelvű-érdemelvű ellentétpár közvetíti. Hadd maradjak mégis a régies különbségtételnél, de nem hagyománytiszteletből, ami persze illendő volna, hanem azért, mert a modern lélek működésmódját igyekszem föltárni, ehhez pedig elsősorban a genezis körülményeit érdemes átgondolni.

Nem divatos ma már a haladó-reakciós megkülönböztetés, de az a különbség, amelyet takar, nagyon is létezik. Sokféle mozzanata van, ezek egy részét a liberális-konzervatív, másokat a jobb-, baloldal, ismét másokat az egyenlőségelvű-érdemelvű ellentétpár közvetíti. Hadd maradjak mégis a régies különbségtételnél, de nem hagyománytiszteletből, ami persze illendő volna, hanem azért, mert a modern lélek működésmódját igyekszem föltárni, ehhez pedig elsősorban a genezis körülményeit érdemes átgondolni.

Most a büntetésről, megtorlásról lesz szó, aminek az új kormány tervezett lépései adnak aktualitást. Nem kétséges, hogy a háromcsapás-javaslat, az iskolai buktatás lehetősége, a pedagógusok elleni erőszak szigorúbban vétele és hasonlók mögött részben eltérő megfontolások állnak: a biztonság(érzet) növelése, az erőszak csökkentése, a tanítás-nevelés hatékonyságának emelése stb. Ezek világos érték-eszköz érvmenetekben taglalható, közpolitikai jellegű javaslatok, amelyekhez normális országban hatástanulmányok, költség-haszon elemzések készülnek. Mivel ilyenekről nálunk szó sem lehet, róluk egészen biztosan a megszokott ideológiai csatornákon és fogalmakkal fogunk vitatkozni. Én sem tudok ezekről szakmailag fölkészülten véleményt mondani, de számomra a föntebb jelzett összefüggések föltárása a fontos, így nem azzal foglalkozom, hogy ez vagy az a javasolt intézkedés mennyire ésszerű, hanem azzal, hogy a mögöttük valószínűleg masszívan jelen lévő büntetés-megtorlás filozófiát hogyan értékelhetjük.

A "haladó" nézet-, érzés- és szenvedélyrendszer gyökere a XVIII. század fölvilágosodása. Ennek egyik igen lényeges, de ma már keveset emlegetett eleme volt a büntetés humanizálása, sőt fölváltása a megjavítással. A középkor barbarizmusa, amely a büntetésből színházat csinált, az emberi testből látványosságkelléket (lásd R. Dülmen: A rettenet színháza), nemcsak visszataszító, antihumánus, hanem mélyen keresztényellenes is - a haladás tehát voltaképpen visszatérés az evangéliumi erkölcsökhöz. Ennek a hitvallásnak a záróköve A nyomorultak, Jean Valjeannal, a megtérő, ám az igazságszolgáltatás által rendületlenül üldözött profán szenttel. A büntetés humanizálása terén persze a XIX. század gyakorlata még nem érte el a tökéletest, mert bár a kínzást betiltották, a kivégzéseket "humanizálták," a fegyenctelepek és rajtuk évtizedekig sínylődő elítéltek - gondoljunk Ausztráliára vagy Francia Guyanára - éppen nem a megjavítás eszméjét váltották valóságra. Sokkal inkább a perifériára űzés, a kikapcsolás, az elhatárolódás, s vele együtt a kollektív megtisztulás szintén nem kifejezetten keresztényi, de annál ősibb emberi reakcióinak feleltek meg. A "megtisztuló" társadalom fölött pedig, ahogy erre a mélyen haladó érzésvilágú Foucault pontosan rámutatott, egyre "testibb", szomatikusabb - ahogy ő hívja: biológiaibb - jellegű hatalomra tesz szert az állam és a politika. A büntetés humanizálása az élet dehumanizálásával járt együtt. Ezért Foucault mélyen pesszimista - ahogy a legtöbb haladár is az, de erről majd máskor.

Különös kortárs ellentéte Victor Hugo humanizmusának Joseph de Maistre nem kevésbé franciás lelkesedése mindenért, ami antihumánus. Így a hóhérért is. De Maistre a legádázabb, ugyanakkor a legérzékenyebb reakciósok egyike. A hóhér szerepének dicséretét részben biztosan a polgár (inkább: nyárspolgár)-pukkasztás indokolta, amiről a franciák - legkivált a reakciósok! - sosem bírtak leszokni, ezért aztán az őket követő német, s persze magyar reakciósokban is van mindig egy csipetnyi forradalmi, sőt sátános fűszerezés; de persze a lényeg a csillogó aforizmus. A hóhér minden egészséges társadalom alapintézménye, hiánya pedig káoszhoz vezet, aminek csak másik előjele a zsarnokság. Miért? Azért, mert ha a társadalom lemond a büntetésről, kénytelen lesz a bűnmentes életet előírni és biztosítani. Ez vagy úgy megy, hogy egy sereg dologról kijelenti, hogy nem bűn (pl. az abortuszról), vagy úgy, hogy lehetetlenné teszi a bűnök elkövetését, például kötelezővé teszi a szolidaritást, maszszív adóztatás révén, s így lehetetlen lesz önzőnek lenni. Azt, aki büntetést akar és fegyelmezést, vért lihegő, bosszúvágyó, primitív barbárnak, a társadalmi hatásmechanizmusokat nem értő elmaradottnak, azaz fölvilágosulatlannak, röviden reakciósnak fogja bélyegezni.

Ennek ellenére a modern lélek sem tud szabadulni a büntetés-megtorlás képzeteitől. Élvezni akarja a szenvedést, mint Dosztojevszkij odúlakója? (Ha nem is a magáét, persze.) Titkos bosszúvágy fűti, ahogy Nietzsche gondolja? Lehet. A bukott tanuló, a harmadjára életfogytiglanra ítélt bűnöző bűnhődik, azaz szenved. A többinek marad a káröröm, a bosszú élvezetének alantas szenvedélye. Érezzük, mennyire mélyről törnek föl haladó nézeteink? Mert ha van is bennünk reakciós is - ki ne érzett és élvezett volna még kárörömöt, s ki ne szomjazott volna bosszút? -, az a rosszabbik, elnyomandó énünk, az, akit meg kéne büntetnünk. Mégpedig azzal, hogy elnyomjuk. Szenvedjen a szenvedély. S így győz fölöttünk a biohatalom.

Nem erről van szó. Illetve nem csak erről. Az evangéliumi házasságtörő asszony körül tolongó vérgőzös, törvénnyel takarózó tömegtől visszaborzadunk, mert a kollektív káröröm és bosszúvágy mint kielégülés kétségkívül ronda látvány, akármilyen jogelvek vagy hatástanulmányok teszik is racionálissá azt, ami az aljas ösztönöknek nagyon is tetszik. Ennek elnyomását a reakciós sem kifogásolhatja, mindazonáltal ragaszkodhat ahhoz, hogy büntetni - kell. Elsősorban azért, mert csak a büntetés teszi a gonoszságot látható, tapasztalható problémává. A rossz elfojtása, elideologizálása soha semmi jóra nem vezetett, zsarnoksághoz viszont igen. Másodsorban azért, mert a büntetéstől nem a megjavulást, hanem a megbűnhődést várjuk el. A javítómunka része lehet a szenvedés, de a büntetéssel járó szenvedés nem javítás, hanem megtisztulás. A bűnös és környezete egyaránt tisztábbá válhat. Nincs ebben semmi misztikus vagy ezoterikus dolog. A tisztaság elemi szükségletünk. Tamás Gáspár Miklós egy 1992-es zseniális esszéjében, amely a feleséggyilkos, de elmebajosként kezelt Louis Althusser kálváriájáról szól, így fogalmaz: "a 'páciens' kétségbeesetten küzdött... azért a jogáért, hogy elismerjék: gyilkos. Senkit sem érdekelt, hogy Althusser megbánta tettét, és bűnhődni akart." Erről van szó. A büntetés mély emberi szükségletet elégít ki: a bűnhődés iránti szükségletünket: magunkban és másokban. Azt, amiről a Himnusz is szól.

Lehet, hogy a reakciós mégis mélyebben érti még a modern lelket is?

A szerző közgazdász, politológus.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.