Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Miből lesz a cserebogár? (Taxik Rómában és Budapesten)

Egotrip

Egy a jelszónk: a növekedés. Ez most Európa Szent Grálja, ezzel a szóval az ajakán vonul az újonnan megválasztott francia elnök Németországba, ez teheti a válság során megnőtt adósságterheket megint elviselhetővé, ez mentheti meg az eurót anélkül, hogy megint meg kellene változtatni az alig változtatható uniós intézményrendszert.

Ha a szélső zöldeket kihagyjuk, a célban nincs is vita: bármely ég néz le rája, Lisszabontól Tallinnig a gyarapodást és a belőle fakadó munkahelyeket akarja szocdem és kereszténydemokrata, liberális és pártonkívüli centrista egyaránt.

De mitől nő a gazdaság? És mi köze van ennek a közjegyzők és taxik szabályozásához? Az első kérdésről tudunk ezt-azt. A nyerő kombinációnak bizonyosan része a jó intézményekkel, különösen világos, a bíróságon gyorsan és olcsón kikényszeríthető tulajdonjogokkal megtámogatott és kordában tartott kapitalizmus; a technológiai fejlődés; az olcsó tőke és a képzett munkaerő; a rendezett közpénzügyek és az alacsony infláció - bár a végső, teljes választ annyira nem ismeri még a közgazdaságtan, hogy kénytelen külön szubdiszciplínát szentelni neki (ez a növekedéselmélet).

De mi a teendő akkor, ha kormány úgy akar növekedést, hogy elvből vagy kényszerűségből lemond azokról az eszközökről, amelyek a jövő felélése árán, hitelből bikáznák be a gazdaságot? (Bár a keynesiánusok szerint ez is jó ötlet lehet.)

Az egyszerűség kedvéért tekintsünk most el attól, hogy a kívánatos intézkedések vonzerejét a politikusok számára gyakran csökkentik népszerűség-romboló hatásaik. Mit a teendő, ha ragaszkodunk a tankönyvekhez, ha betartjuk az ortodoxiát?

Ezt a kérdést tette fel magának Mario Monti, a volt uniós biztos független gazdaságmentő kormánya Olaszországban. A választ pedig, úgy tűnik, az egyes piacok működésével foglalkozó mikroökonómiából és a politika logikáját feltáró közösségi választások elméletéből vezette le; mégpedig a Mancur Olson amerikai közgazdász által összerakott keret alapján (The Rise and Decline of Nations, 1982). Eszerint ha háború, szétválás, összeolvadás fel nem ráz és szét nem zilál egy fejlett országot, a növekedéshez szükséges változásokat a meglevő hasznok szétosztásáról szóló, idővel szaporodó, a versenyt korlátozó politikai alkuk teszik egyre nehezebbé. A kartellek, a belépési korlátok, a változást nehezítő és a befolyásos szereplőket helyzetbe hozó és helyzetben tartó, elkényelmesítő részszabályok. E változások közül a legfontosabb az a fájdalmas folyamat, amikor a tőkét tulajdonosai kivonják a kevésbé hatékony befektetésekből, és az új, hatékonyabb iparágakba, vállalatokba fektetik, amit a munkaerőnek is követnie kell. A demokráciákban egy idő után az elosztási alkuk szklerózisa elsorvasztja a növekedésbarát szabad versenyt.

Monti tehát nekifutott, hogy rendet vágjon azokon az olasz részpiacokon, ahol az állam által fenntartott kartellek és hatékonyságromboló belépési korlátok védték a változásban ellenérdekelt szereplőket. Vissza a szabad verseny ortodox rendjét! Igyekszik rugalmasabbá tenni a munkapiacot (ez az eufemizmus leginkább azt jelenti: legyen könnyebb kirúgni a munkavállalókat), és gyengíteni azokat a szabályokat, amelyek akadályozzák a versenyt, és magasan tartják az árakat a legkülönbözőbb piacokon - a patikáktól a közjegyzői szolgáltatásokig. Reformjainak szimbolikus terepe az agyonszabályozott, ezért drága taxipiac deregulációjának kísérlete lett.

Monti könnyen elbukhat, de legalább világos, mit miért csinál. Ezért jó összehasonlítási alapot nyújt az Orbán-kormány növekedésélénkítő intézkedéseinek megítéléséhez.

A kétharmaddal a választási csata szabályait is átírni képes, a média nagy részét is kontrolláló magyar kormánynak nagyobb a mozgástere, mint az államcsőd hideg leheletétől megriadt, de tőle idegen pártok parlamenti szavazataitól függő Montinak. A gazdaságpolitikai cél is közös: a növekedés.

Mégis, Montiéhoz képest az egyes részpiacokat érintő magyar reformintézkedések zavarba ejtően összevisszának tűnnek. Íme egy csokornyi az elmúlt két év azon hazai intézkedéseiből, amelyek a gazdasági növekedést érintik, és a részpiacokat szabályozzák.

A második Fidesz-kormány visszacsinálja a Gyurcsány-kormány versenyt indukáló patikareformjainak zömét. (-)

Nagy svunggal adminisztratív tehercsökkentő programot hirdet meg. (+)

Eközben kiszámíthatatlanabbá, változékonyabbá válik az adózási környezet. (-)

Az új munka törvénykönyve rugalmasabbá teszi a már korábban is viszonylag rugalmasnak tartott magyar munkaerőpiacot. (+)

Az adójóváírás eltörlésével és a minimálbér emelésével hatékonyságromboló és növekedést akadályozó módon torzítják ugyanezt a piacot. (-)

Utóbb bejelentik, az előző pont hatásait némiképp ellentételezve, hogy csökkentik a pályakezdők minimálbérét. (+)

Eközben erősítenek egyes, a változásokban ellenérdekelt érdekcsoportokat, például kötelezővé teszik a kamarai tagságot. (-)

Ugyancsak eközben gyengítenek másokat, például a szakszervezeteket. (+)

Államosítanak, és állami vállalatokat hoznak helyzetbe korábban többé-kevésbé kielégítően versenyző piacokon, például a telekommunikációén. (-)

A budapesti taxipiac tervezett szabályozása különösen árulkodó: egy hatékony, alacsony árakat és kielégítő minőséget produkáló versenypiacot most készül a főváros egy szabályozott, magasabb árú, kevesebbek számára elérhető kartellpiaccá átformálni. (-)

Két év múltán jogos elvárás lenne, hogy lássuk, mi is a stratégia, mi mozgatja a bábukat. A fenti intézkedésekhez egyenként az újságolvasó tud kormányzati motivációkat rendelni: felelőtlen korábbi ígéretek, népszerűség-hajhászás, társadalompolitikai célok, kormánypárt-finanszírozás, költségvetési kényszer, piaci nyomás, az első Orbán-kormány megemésztetlen gazdaságpolitikai öröksége. De az egész nem áll össze. Még ha minden egyes intézkedés sikeres is, mitől lesz itt növekedés?

Nem kötelező mindenkinek hinnie Mancur Olsonnak. De ha van ebben az egészben valami koherencia, a kormány saját érdekében rámutathatna: milyen, a tények által is alátámasztott épkézláb gondolati keretben állnak össze ezek az intézkedések növekedéspárti gazdaságpolitikává? Ha már a kolumnista politikai gazdaságtani műveltsége hiányos és maga nem találja meg a polcon a megfelelő szakirodalmat.

Amíg nem kapunk választ, marad a feltételezés: a kormányzat strukturálatlanul, összevissza kapkod. Intézkedései nem állnak össze konzisztens növekedéspárti gazdaságpolitikává. Feltéve, de meg nem engedve, hogy minden egyes intézkedése önmagában sikeresen végrehajtatik, gazdaságpolitikájának egésze akkor is kudarc lesz.

Ez lenne a tündérmese?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.