Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Miből lesz a cserebogár? (Taxik Rómában és Budapesten)

Egotrip

Egy a jelszónk: a növekedés. Ez most Európa Szent Grálja, ezzel a szóval az ajakán vonul az újonnan megválasztott francia elnök Németországba, ez teheti a válság során megnőtt adósságterheket megint elviselhetővé, ez mentheti meg az eurót anélkül, hogy megint meg kellene változtatni az alig változtatható uniós intézményrendszert.

Ha a szélső zöldeket kihagyjuk, a célban nincs is vita: bármely ég néz le rája, Lisszabontól Tallinnig a gyarapodást és a belőle fakadó munkahelyeket akarja szocdem és kereszténydemokrata, liberális és pártonkívüli centrista egyaránt.

De mitől nő a gazdaság? És mi köze van ennek a közjegyzők és taxik szabályozásához? Az első kérdésről tudunk ezt-azt. A nyerő kombinációnak bizonyosan része a jó intézményekkel, különösen világos, a bíróságon gyorsan és olcsón kikényszeríthető tulajdonjogokkal megtámogatott és kordában tartott kapitalizmus; a technológiai fejlődés; az olcsó tőke és a képzett munkaerő; a rendezett közpénzügyek és az alacsony infláció - bár a végső, teljes választ annyira nem ismeri még a közgazdaságtan, hogy kénytelen külön szubdiszciplínát szentelni neki (ez a növekedéselmélet).

De mi a teendő akkor, ha kormány úgy akar növekedést, hogy elvből vagy kényszerűségből lemond azokról az eszközökről, amelyek a jövő felélése árán, hitelből bikáznák be a gazdaságot? (Bár a keynesiánusok szerint ez is jó ötlet lehet.)

Az egyszerűség kedvéért tekintsünk most el attól, hogy a kívánatos intézkedések vonzerejét a politikusok számára gyakran csökkentik népszerűség-romboló hatásaik. Mit a teendő, ha ragaszkodunk a tankönyvekhez, ha betartjuk az ortodoxiát?

Ezt a kérdést tette fel magának Mario Monti, a volt uniós biztos független gazdaságmentő kormánya Olaszországban. A választ pedig, úgy tűnik, az egyes piacok működésével foglalkozó mikroökonómiából és a politika logikáját feltáró közösségi választások elméletéből vezette le; mégpedig a Mancur Olson amerikai közgazdász által összerakott keret alapján (The Rise and Decline of Nations, 1982). Eszerint ha háború, szétválás, összeolvadás fel nem ráz és szét nem zilál egy fejlett országot, a növekedéshez szükséges változásokat a meglevő hasznok szétosztásáról szóló, idővel szaporodó, a versenyt korlátozó politikai alkuk teszik egyre nehezebbé. A kartellek, a belépési korlátok, a változást nehezítő és a befolyásos szereplőket helyzetbe hozó és helyzetben tartó, elkényelmesítő részszabályok. E változások közül a legfontosabb az a fájdalmas folyamat, amikor a tőkét tulajdonosai kivonják a kevésbé hatékony befektetésekből, és az új, hatékonyabb iparágakba, vállalatokba fektetik, amit a munkaerőnek is követnie kell. A demokráciákban egy idő után az elosztási alkuk szklerózisa elsorvasztja a növekedésbarát szabad versenyt.

Monti tehát nekifutott, hogy rendet vágjon azokon az olasz részpiacokon, ahol az állam által fenntartott kartellek és hatékonyságromboló belépési korlátok védték a változásban ellenérdekelt szereplőket. Vissza a szabad verseny ortodox rendjét! Igyekszik rugalmasabbá tenni a munkapiacot (ez az eufemizmus leginkább azt jelenti: legyen könnyebb kirúgni a munkavállalókat), és gyengíteni azokat a szabályokat, amelyek akadályozzák a versenyt, és magasan tartják az árakat a legkülönbözőbb piacokon - a patikáktól a közjegyzői szolgáltatásokig. Reformjainak szimbolikus terepe az agyonszabályozott, ezért drága taxipiac deregulációjának kísérlete lett.

Monti könnyen elbukhat, de legalább világos, mit miért csinál. Ezért jó összehasonlítási alapot nyújt az Orbán-kormány növekedésélénkítő intézkedéseinek megítéléséhez.

A kétharmaddal a választási csata szabályait is átírni képes, a média nagy részét is kontrolláló magyar kormánynak nagyobb a mozgástere, mint az államcsőd hideg leheletétől megriadt, de tőle idegen pártok parlamenti szavazataitól függő Montinak. A gazdaságpolitikai cél is közös: a növekedés.

Mégis, Montiéhoz képest az egyes részpiacokat érintő magyar reformintézkedések zavarba ejtően összevisszának tűnnek. Íme egy csokornyi az elmúlt két év azon hazai intézkedéseiből, amelyek a gazdasági növekedést érintik, és a részpiacokat szabályozzák.

A második Fidesz-kormány visszacsinálja a Gyurcsány-kormány versenyt indukáló patikareformjainak zömét. (-)

Nagy svunggal adminisztratív tehercsökkentő programot hirdet meg. (+)

Eközben kiszámíthatatlanabbá, változékonyabbá válik az adózási környezet. (-)

Az új munka törvénykönyve rugalmasabbá teszi a már korábban is viszonylag rugalmasnak tartott magyar munkaerőpiacot. (+)

Az adójóváírás eltörlésével és a minimálbér emelésével hatékonyságromboló és növekedést akadályozó módon torzítják ugyanezt a piacot. (-)

Utóbb bejelentik, az előző pont hatásait némiképp ellentételezve, hogy csökkentik a pályakezdők minimálbérét. (+)

Eközben erősítenek egyes, a változásokban ellenérdekelt érdekcsoportokat, például kötelezővé teszik a kamarai tagságot. (-)

Ugyancsak eközben gyengítenek másokat, például a szakszervezeteket. (+)

Államosítanak, és állami vállalatokat hoznak helyzetbe korábban többé-kevésbé kielégítően versenyző piacokon, például a telekommunikációén. (-)

A budapesti taxipiac tervezett szabályozása különösen árulkodó: egy hatékony, alacsony árakat és kielégítő minőséget produkáló versenypiacot most készül a főváros egy szabályozott, magasabb árú, kevesebbek számára elérhető kartellpiaccá átformálni. (-)

Két év múltán jogos elvárás lenne, hogy lássuk, mi is a stratégia, mi mozgatja a bábukat. A fenti intézkedésekhez egyenként az újságolvasó tud kormányzati motivációkat rendelni: felelőtlen korábbi ígéretek, népszerűség-hajhászás, társadalompolitikai célok, kormánypárt-finanszírozás, költségvetési kényszer, piaci nyomás, az első Orbán-kormány megemésztetlen gazdaságpolitikai öröksége. De az egész nem áll össze. Még ha minden egyes intézkedés sikeres is, mitől lesz itt növekedés?

Nem kötelező mindenkinek hinnie Mancur Olsonnak. De ha van ebben az egészben valami koherencia, a kormány saját érdekében rámutathatna: milyen, a tények által is alátámasztott épkézláb gondolati keretben állnak össze ezek az intézkedések növekedéspárti gazdaságpolitikává? Ha már a kolumnista politikai gazdaságtani műveltsége hiányos és maga nem találja meg a polcon a megfelelő szakirodalmat.

Amíg nem kapunk választ, marad a feltételezés: a kormányzat strukturálatlanul, összevissza kapkod. Intézkedései nem állnak össze konzisztens növekedéspárti gazdaságpolitikává. Feltéve, de meg nem engedve, hogy minden egyes intézkedése önmagában sikeresen végrehajtatik, gazdaságpolitikájának egésze akkor is kudarc lesz.

Ez lenne a tündérmese?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.