Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

Harc a Nagy Űrrel

Egotrip

„Simogattam. Ő remegett.”

„Folytonos harc az élet” – mondta egykor elmélázva az őrnagy, és jó negyven év múltán sem tudok az olvasónak ennél izgalmasabb dolgot mondani. Talán csak azt, hogy az ürességgel, a semmivel, a nullával folytatott harc kimenetele kiszámíthatatlan. A nullával ugyanis semmit se tudunk kezdeni: még osztani sem lehet vele.

Az én drága barátaim a messzi óhazában furtonfurt valami „Kulturkampf” nevű dolgot emlegetnek. Szerintem a németségük talán még egy kis csiszolásra szorul. Ugyanis a németben a Kulturkampf két létező kultúra közötti küzdelmet jelent. Sokan például másként képzelték el az egyház és a vallás kulturális szerepét az 1870-es évek Németországában. Vagy a romantikát kezdetben a klasszikus művészet torzulásának tekintették. Victor Hugo tiltakozott az ellen, hogy romantikusnak minősítsék és Delacroix is „tisztán klasszicista” festőnek nevezte önmagát. A kultúrharcot persze gyakran átjárják mindenféle politikai eszmék. Voltak például mifelénk népiek meg urbánusok. Nagy László például népi volt. Egy félkötetnyi versét tudom fejből, tűnődöm, hogyan mászott az ostoba fejembe ez a rengeteg sor. Ady Endre meg talán urbánus volt. Nem úgy értem, hogy zsidó, de hát az urbánus szó magyarul sem kizárólag „zsidó” értelemben használatos, ahogy a népi sem feltétlenül az antiszemita szinonimája. Szóval Ady is az én költőm. Éjjel, amikor már dolgozni nincs erőm, még azért felmegyek a YouTube-ra, beütöm, hogy „Ady – Latinovits”, és töltök magamnak egy kis vörösbort. Nagy László és Ady persze sokak számára lehet alternatívája egymásnak. Ahogy a testesebb Bardolino és a kicsit savasabb Chianti is összemérhetők. Ugyanis borok.

Szóval jön ez a kedves hölgy, és közli a világgal a tahitótfalusi könyvbemutatóján, hogy ő irodalomtörténész, sőt még azt is, hogy történész. Elmondja a publikumnak, hogy Szendrey Júlia szenvedett a második férje mellett, aki szexuális tárgyként használta őt, és pornóképeket kellett nézegetnie, mert ez a Horvát Árpád perverz vadállat volt, és a házasság körülményei nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy Júliának méhrákban kellett meghalnia. Nem csoda tehát, hogy mély lelki rokonságot érzett Júliával a szegény Csinszka, akinek a sorsa nem kevésbé volt keserű – ő is bántalmazott asszony volt, az ő életét is sok évvel megrövidítette az Ady Endrével együtt töltött idő. Csinszka idővel végzetessé váló magas vérnyomása pedig egyenesen felveti Ady felelősségét. A szív- és érrendszeri megbetegedések mibenlétének, az életvitelre, valamint a várható élettartamra gyakorolt hatásuknak, továbbá a stressz (mint külső kockázati tényező) szerepének elemzése után az irodalmárnő utal arra, hogy az ő hiánypótló (így!) könyve előtti szakirodalomban nem esett arról szó, hogy Csinszkát sajnálni kell. Mindig csak arról beszél mindenki, hogy Ady Endrét sajnálnunk kell, mert mennyit szenvedett az egészségügyi problémái miatt. Noha: „Ady Endrét senki nem kényszerítette arra, hogy háromszor kapja el a vérbajt, senki nem kényszerítette arra, hogy züllött életet éljen… Nem tudom, hogy nekem őt miért kellene személy szerint sajnálnom” – jegyzi meg a történész-irodalomtudós asszony. Vastag Andrea tehát kimondta végre az igazságot: nem sajnálja Ady Endrét, és ha valaki, hát, én megértem őt. Személyes okból is közel áll hozzám Vastag Andrea, mert a habitusa és az, ahogy beszél, erősen emlékeztet a drága Rozikára, aki szegény anyám utolsó éveiben a háztartását vezette. Vasalás közben pont ilyeneket mondott, noha ő nemhogy kettő, de egyetlen könyvet sem publikált. Bár írni azért tudott talán. Nyilván nem olyan jól, mint Vastag Andrea.

Ez a mostani írásom azonban nemcsak Rozikáról és Vastag Andreáról szól, hanem arról az örvendetes változásról, hogy ama irodalmi és politikai vélemény, amelyet Vastag Andrea és férje, Raffay Ernő tanár úr, illetve harcostársai képviselnek, már a Kulturkampf centrális erőterébe került. Ugyanis kedves lapom, a Magyar Idők, amely nem a kormány szócsöve, hanem az autonóm magyar újságírás legfontosabb orgánuma, a minap közölte Vastag Andrea egy írásművét. Ezt írja a történész-irodalomtudós hölgy: „…meglepő például, hogy a hónapok óta tartó, a kultúrharc körül fellobbant viták során magukat középjobboldalinak, nemzetinek és kereszténynek mondó személyek a nemzeti gondolat helyett a liberális és szocialista oldal mellé álltak. (…) a baloldalt támogató, a baloldal által készpénzen megvásárolt ember keresztény magyar típusának, Ady Endrének a nevével fémjelzik a nagy háborút s annak magyar vonatkozásait. (…) Más magyar költőt nem találtak e célra? Csak olyat, aki a magyar nép megújulását egy másik, a Magyar Királyságba akkoriban bevándorolt népcsoporttal való összeolvadással, új népet létrehozva (!) vélte biztosítottnak látni?” Ady Endre írása (Korrobori, 1917) egyébként (a fajgyalázásra való felhívás mellett) azt is felveti, hogy a magyar polgárosodás, a modern városi kultúra egyszerűen a „bevándorolt népcsoport” műve lenne, ami persze igen erős túlzás, de alkalmas arra, hogy mély vágott sebet ejtsen egy nemzeti szíven.

Viszont V. A. hangsúlyozza, hogy „senki nem mondta azt, hogy Ady Endrét, ezt az egyébként igen tehetséges és tragikus sorsú magyar költőt ki kellene venni a magyar kultúrából!” Összefoglalva tehát: mi, nemzeti elkötelezettségű irodalomtudósok, akiknek az a nehéz és felelősségteljes feladat jutott osztályrészül, hogy a kultúra feletti politikai kontrollt gyakoroljunk, lefokozzuk ezt az Adyt (tehát mától fogva csak alhadnagy). Egyben soron kívül előléptetjük mondjuk Gyóni Gézát dandártábornokká. Mindazonáltal nem vesszük ki Adyt a kultúrából, miként a fasírtot a sütőből.

Az előfeltevés világos. Ha az elitnek a rolexes nómenklatúrával való helyettesítése megvalósítható a közigazgatásban és a parlamentben, akkor a kultúra kulcsfiguráinak az ún. „kánonba” való bekerülése sem a művészi teljesítmény révén való természetes kiválasztódással történik. Majd mink szépen kiválasztjuk a megfelelő személyeket a káderanyagból. Az újdonság nyilván nem az, hogy ez a gondolkodás hatja át az újra pártállami Magyarország hatalmi magját, hanem hogy az oktatás szétverésével párhuzamosan (központosítás, egyentankönyv, szegregáció, korhatár, CEU, tandíj, MTA stb.) a tudás műhelyei után megtörténik az irodalom és a művészet „kézbe vevése” is. És most már senkialfonzok, szerencsétlen, együgyű személyek is hallathatják a hangjukat az Új Nemzeti Kultúra ügyében.

Kedves barátaim, tévedés „kultúrharcról” povedálni, mintha ma Magyarországon egy alternatív kultúrával folyna valamiféle küzdelem. Jelenleg ugyanis csupán az érték megtaposása és a kulturális szemét, az üresség, a Nulla piedesztálra emelése folyik. És a magyar társadalomban, amely már a szolidaritás szó jelentését és jelentőségét is rég elfelejtette, ennek igazán semmi akadálya nem lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.