Várhegyi Éva

Ekotrip

Kamat a mélyben

Egotrip

Soha ilyen alacsony kamatok nem voltak Magyarországon, mint most. Emiatt az MNB már győzelmi jelentést is tett, ám a helyzet nem ennyire egyértelmű. Tény, hogy a magyar jegybanknak korábban nem adatott meg az a lehetőség, hogy ennyire csekély (1,35 százalékos) alapkamat mellett biztosíthassa az árstabilitást, vagyis egy-másfél éves időtávon a 3 százalék körüli inflációt. Az is tény, hogy a nyomott kamatszint és a hatására leértékelődött forint jótékonyan hat a gazdasági növekedésre: az alacsony, már-már negatív reálkamat jutalmazza a pénz mihamarabbi elköltését, így a fogyasztást és a beruházásokat, a gyenge árfolyam pedig ösztönzi az exportot. Mindez megalapozhatná a jegybanki elemzők állítását, miszerint a 2012-ben újraindított kamatcsökkentési ciklus az idén már 1,3 százalékkal növelheti a bruttó hazai terméket.

Csakhogy az állítást megalapozó monetáris politikai modell arra a „felhalmozott elméleti és empirikus tudásra” épít, mely szerint „a monetáris politika a reálgazdasági változókra nem tud tartósan, hosszú távon hatni, csak az üzleti ciklusok időtávján”. A modell bevezetését indokoló 2011-es tanulmány szerint az árstabilitás és a gyors gazdasági növekedés csak akkor összeegyeztethető, ha a kibocsátás trendje (vagy­is a potenciális növekedés) emelkedik, és nem akkor, amikor az aktuális növekedés megy a trend fölé. Márpedig idáig ez utóbbi volt a helyzet, és a kormány prognózisa szerint még legalább 2018-ig ez is marad.

Ettől még helyénvalónak tarthatjuk a jegybank gazdaságélénkítő politikáját, a kamatcsökkentés mellett a növekedési hitelprogramot is beleértve, csak éppen látni kell, hogy ezek nem orvosolták (mert nem is orvosolhatták) a gazdaság trendszerű növekedését gátló bajokat. Köztük a beruházókat elbizonytalanító és a bankok hitelezőképességét rontó kormánypolitikát, valamint az oktatási rendszer elsorvasztását, amelyek mind a tőke, mind a munka oldaláról akadályozzák az ország felzárkózását. A monetáris kondíciókat enyhítő, laza jegybanki politika átmenetileg segítheti ugyan a magyar gazdaság (uniós forrásokkal is felturbózott) növekedését, de nem állíthatja helyre a fenntartható fejlődés alapjait.

Az MNB júliusi elemzése más módon is túlértékeli a 2012 őszén újraindított kamatcsökkentési ciklus makrogazdasági hatását. A ciklus ugyanis nem a nemzetközi hitelválság, hanem az Orbán-kormány sajátos „válságkezelése” (IMF kipaterolása, különadók, végtörlesztés) nyomán felszökött kamatszintről indult, hiszen a 2008 őszén 11,5 százalékra ugrott alapkamat a 2010-es kormányváltásig 5,25-re mérséklődött. 2011 végéig már jórészt az új kormány „unortodox” politikája következtében emelkedett újból 7 százalékra. Vagyis a 2012 őszétől napjainkig megvalósított kamatcsökkentés egyharmada csupán ennek a korrekcióját jelentette, így elvileg is csak a fennmaradó kétharmad köszönhető a kormány inflációt leszorító és a jegybank kamatot mérséklő politikájának.

Már ha egyáltalán nekik köszönhető. Az importfüggő magyar gazdaságban aligha lehetett volna az infláció felpörgése nélkül lenyomni az alapkamatot, ha a külpiacokon nem érvényesülnek az energiaárakat mérséklő, deflációs tendenciák, amelyek a kormány rezsicsökkentő politikáját is megalapozták. Az MNB döntéshozói legfeljebb arra lehetnek büszkék, hogy éltek a lehetőséggel. De „a kockázat nélkül nincs rizikó” népi bölcsességet magukévá téve, az indokoltnál egy lépéssel még tovább is folytatták kamatmérséklő sorozatukat: a lengyel kollégáikra rálicitálva nem álltak meg a másfél százalékon, holott Magyarországot kockázatosabbnak tartják a piaci szereplők, mint Lengyelországot. És talán arra is, hogy növekedési hitelprogramjukkal némiképp (de messze nem teljesen) ellentételezték a piaci alapú bankhitelek visszaesését – habár nehéz elfelejteni, hogy a hitelezés leállásáért a válság mellett az MNB által támogatott (mi több, éppen a mai vezetője által szorgalmazott) kormánypolitika is felelős.

Az alacsony inflációs és laza monetáris környezetben jó esély van rá, hogy akár másfél évig is fennmaradjon a történelmi mélypontra süllyedt magyar alapkamat. A fejlett világ nulla körüli kamatszintje miatt a magyar állampapírok hozama elégséges vonzerőt jelent a pénzügyi befektetőknek, miközben a jócskán leértékelődött szintjéhez képest már a várhatóan csak kismértékben továbbgyengülő forintárfolyam sem nyomja 3 százalék fölé az árszínvonalat.

Az még nyitott kérdés, hogy miként reagál a magyar lakosság az infláció lassú emelkedése nyomán mindinkább negatívvá váló reálkamatokra. A kormány és a vele együtt lélegző jegybanki vezetés abban bízik, hogy az szja-mérsékléssel kiengedett többletjövedelmek meglódítják a háztartások fogyasztását vagy lakásberuházásait, sőt, az eddigi megtakarításaikat is kivonják a bankokból. Másfelől viszont abban is érdekelt a kormány (és a vele szimbiózisban élő jegybank), hogy az államadósság minél nagyobb hányadát végre magyarok finanszírozzák a külföldiek helyett, ezért az állampapírok vonz­erejét kellő mértékű (ám az adófizetőknek költséges) kamatprémiummal kívánja megtartani. No meg némi kényszerrel: a bankok az ősz beálltával már csak korlátozott mértékben tarthatják kéthetes MNB-betétekben a likviditásuk biztosításához szükséges pénzeiket, helyette kénytelenek lesznek hosszabb lejáratú (de likvidnek számító) állampapírokat vásárolni.

A pénzpiaci befektetések negatív reálkamata akár a tőkepiacok felé is lökhetné a lakossági megtakarításokat, javítva ezzel a hazai kkv-k finanszírozási helyzetét, ám a magyar cégeknek csak csekély hányada fundálja magát részvények és kötvények kibocsátásával. Életszerűbb azt feltételezni, hogy a megtakarításra képes háztartások devizába, műkincsbe vagy ingatlanba fektetik pénzfeleslegeiket. A bizonytalan jövedelmi kilátások és a romló szociális biztonság mellett kevéssé valószínű, hogy a negatív reálkamatok a folyó fogyasztás érdemi megugrását idéznék elő – pedig a kormány konvergenciaprogramja lényegében erre alapozza a három százalék körüli gazdasági növekedés fennmaradását.

Az MNB vezetőivel együtt örülhetünk tehát a történelmi mélybe süllyedt kamatoknak, de nem hihetjük, hogy ez önmagában alkalmas volna a magyar gazdaság tartós fellendítésére. Ráadásul arra sincs garancia, hogy a nem csekély kockázattal, ám végül sikeresen lezavart kamatcsökkentéseket kellő időben, és így nagyobb zavarok nélkül követi majd az előbb-utóbb elkerülhetetlen kamatemelési ciklus.
A késlekedést az a kellemetlen tény valószínűsíti, hogy a nullakamatú növekedési hitelprogram miatt az alapkamat emelkedése mind nagyobb veszteséget generál az MNB-nél. Minthogy az elmúlt évek jegybanki nyereségéből eszement módon kiszórt százmilliárdokat már nem lehet visszaszerezni, ezt a számlát az állami költségvetésből kell kifizetni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.