Várhegyi Éva

Ekotrip

Kamat a mélyben

Egotrip

Soha ilyen alacsony kamatok nem voltak Magyarországon, mint most. Emiatt az MNB már győzelmi jelentést is tett, ám a helyzet nem ennyire egyértelmű. Tény, hogy a magyar jegybanknak korábban nem adatott meg az a lehetőség, hogy ennyire csekély (1,35 százalékos) alapkamat mellett biztosíthassa az árstabilitást, vagyis egy-másfél éves időtávon a 3 százalék körüli inflációt. Az is tény, hogy a nyomott kamatszint és a hatására leértékelődött forint jótékonyan hat a gazdasági növekedésre: az alacsony, már-már negatív reálkamat jutalmazza a pénz mihamarabbi elköltését, így a fogyasztást és a beruházásokat, a gyenge árfolyam pedig ösztönzi az exportot. Mindez megalapozhatná a jegybanki elemzők állítását, miszerint a 2012-ben újraindított kamatcsökkentési ciklus az idén már 1,3 százalékkal növelheti a bruttó hazai terméket.

Csakhogy az állítást megalapozó monetáris politikai modell arra a „felhalmozott elméleti és empirikus tudásra” épít, mely szerint „a monetáris politika a reálgazdasági változókra nem tud tartósan, hosszú távon hatni, csak az üzleti ciklusok időtávján”. A modell bevezetését indokoló 2011-es tanulmány szerint az árstabilitás és a gyors gazdasági növekedés csak akkor összeegyeztethető, ha a kibocsátás trendje (vagy­is a potenciális növekedés) emelkedik, és nem akkor, amikor az aktuális növekedés megy a trend fölé. Márpedig idáig ez utóbbi volt a helyzet, és a kormány prognózisa szerint még legalább 2018-ig ez is marad.

Ettől még helyénvalónak tarthatjuk a jegybank gazdaságélénkítő politikáját, a kamatcsökkentés mellett a növekedési hitelprogramot is beleértve, csak éppen látni kell, hogy ezek nem orvosolták (mert nem is orvosolhatták) a gazdaság trendszerű növekedését gátló bajokat. Köztük a beruházókat elbizonytalanító és a bankok hitelezőképességét rontó kormánypolitikát, valamint az oktatási rendszer elsorvasztását, amelyek mind a tőke, mind a munka oldaláról akadályozzák az ország felzárkózását. A monetáris kondíciókat enyhítő, laza jegybanki politika átmenetileg segítheti ugyan a magyar gazdaság (uniós forrásokkal is felturbózott) növekedését, de nem állíthatja helyre a fenntartható fejlődés alapjait.

Az MNB júliusi elemzése más módon is túlértékeli a 2012 őszén újraindított kamatcsökkentési ciklus makrogazdasági hatását. A ciklus ugyanis nem a nemzetközi hitelválság, hanem az Orbán-kormány sajátos „válságkezelése” (IMF kipaterolása, különadók, végtörlesztés) nyomán felszökött kamatszintről indult, hiszen a 2008 őszén 11,5 százalékra ugrott alapkamat a 2010-es kormányváltásig 5,25-re mérséklődött. 2011 végéig már jórészt az új kormány „unortodox” politikája következtében emelkedett újból 7 százalékra. Vagyis a 2012 őszétől napjainkig megvalósított kamatcsökkentés egyharmada csupán ennek a korrekcióját jelentette, így elvileg is csak a fennmaradó kétharmad köszönhető a kormány inflációt leszorító és a jegybank kamatot mérséklő politikájának.

Már ha egyáltalán nekik köszönhető. Az importfüggő magyar gazdaságban aligha lehetett volna az infláció felpörgése nélkül lenyomni az alapkamatot, ha a külpiacokon nem érvényesülnek az energiaárakat mérséklő, deflációs tendenciák, amelyek a kormány rezsicsökkentő politikáját is megalapozták. Az MNB döntéshozói legfeljebb arra lehetnek büszkék, hogy éltek a lehetőséggel. De „a kockázat nélkül nincs rizikó” népi bölcsességet magukévá téve, az indokoltnál egy lépéssel még tovább is folytatták kamatmérséklő sorozatukat: a lengyel kollégáikra rálicitálva nem álltak meg a másfél százalékon, holott Magyarországot kockázatosabbnak tartják a piaci szereplők, mint Lengyelországot. És talán arra is, hogy növekedési hitelprogramjukkal némiképp (de messze nem teljesen) ellentételezték a piaci alapú bankhitelek visszaesését – habár nehéz elfelejteni, hogy a hitelezés leállásáért a válság mellett az MNB által támogatott (mi több, éppen a mai vezetője által szorgalmazott) kormánypolitika is felelős.

Az alacsony inflációs és laza monetáris környezetben jó esély van rá, hogy akár másfél évig is fennmaradjon a történelmi mélypontra süllyedt magyar alapkamat. A fejlett világ nulla körüli kamatszintje miatt a magyar állampapírok hozama elégséges vonzerőt jelent a pénzügyi befektetőknek, miközben a jócskán leértékelődött szintjéhez képest már a várhatóan csak kismértékben továbbgyengülő forintárfolyam sem nyomja 3 százalék fölé az árszínvonalat.

Az még nyitott kérdés, hogy miként reagál a magyar lakosság az infláció lassú emelkedése nyomán mindinkább negatívvá váló reálkamatokra. A kormány és a vele együtt lélegző jegybanki vezetés abban bízik, hogy az szja-mérsékléssel kiengedett többletjövedelmek meglódítják a háztartások fogyasztását vagy lakásberuházásait, sőt, az eddigi megtakarításaikat is kivonják a bankokból. Másfelől viszont abban is érdekelt a kormány (és a vele szimbiózisban élő jegybank), hogy az államadósság minél nagyobb hányadát végre magyarok finanszírozzák a külföldiek helyett, ezért az állampapírok vonz­erejét kellő mértékű (ám az adófizetőknek költséges) kamatprémiummal kívánja megtartani. No meg némi kényszerrel: a bankok az ősz beálltával már csak korlátozott mértékben tarthatják kéthetes MNB-betétekben a likviditásuk biztosításához szükséges pénzeiket, helyette kénytelenek lesznek hosszabb lejáratú (de likvidnek számító) állampapírokat vásárolni.

A pénzpiaci befektetések negatív reálkamata akár a tőkepiacok felé is lökhetné a lakossági megtakarításokat, javítva ezzel a hazai kkv-k finanszírozási helyzetét, ám a magyar cégeknek csak csekély hányada fundálja magát részvények és kötvények kibocsátásával. Életszerűbb azt feltételezni, hogy a megtakarításra képes háztartások devizába, műkincsbe vagy ingatlanba fektetik pénzfeleslegeiket. A bizonytalan jövedelmi kilátások és a romló szociális biztonság mellett kevéssé valószínű, hogy a negatív reálkamatok a folyó fogyasztás érdemi megugrását idéznék elő – pedig a kormány konvergenciaprogramja lényegében erre alapozza a három százalék körüli gazdasági növekedés fennmaradását.

Az MNB vezetőivel együtt örülhetünk tehát a történelmi mélybe süllyedt kamatoknak, de nem hihetjük, hogy ez önmagában alkalmas volna a magyar gazdaság tartós fellendítésére. Ráadásul arra sincs garancia, hogy a nem csekély kockázattal, ám végül sikeresen lezavart kamatcsökkentéseket kellő időben, és így nagyobb zavarok nélkül követi majd az előbb-utóbb elkerülhetetlen kamatemelési ciklus.
A késlekedést az a kellemetlen tény valószínűsíti, hogy a nullakamatú növekedési hitelprogram miatt az alapkamat emelkedése mind nagyobb veszteséget generál az MNB-nél. Minthogy az elmúlt évek jegybanki nyereségéből eszement módon kiszórt százmilliárdokat már nem lehet visszaszerezni, ezt a számlát az állami költségvetésből kell kifizetni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.