Ekotrip (OMV Molnak farkasa)

Egotrip

OMV Molnak farkasa A kapitalizmus farkastörvényeit a piacgazdaságokban is csak módjával fogadja el a társadalom, azonban a gazdaságpolitikát alakító politikusok ritkán lépnek fel ellenük nyíltan. Most egy ilyen ritka pillanatnak lehettünk tanúi: az OMV Molra irányuló felvásárlási szándéka pártállásra tekintet nélkül forrasztotta egységbe a honi politikusokat.
Sőt, még a máskor szabadelvűnek bizonyuló elemzők is, ha egyáltalán megteszik, igen visszafogottan adnak hangot kételyeiknek.

Mintha hirtelen mindenkiben feltámadt volna a nemzeti érzés: nehogy már holmi labancok kebelezzék be legnagyobb nemzeti vállalatunkat! Ami akkor is a Mol, ha nem tudjuk pontosan, momentán kik is alkotják a tulajdonosok körét (43 százalék az ismeretlen kisrészvényesek aránya), s akik alkotják, azoknak meg mi közük a magyar nemzethez. A Mol (meg az OTP) attól nemzeti vállalat, hogy nincs nemzetidegen szakmai tulajdonosa. Senkié, vagyis bárkié, tehát akár a miénk is - szól ez a logika, miközben a Mol (és az OTP) részvényeinek többsége külföldi intézményi befektetők tulajdonában van. Annak idején, privatizálásuk során így lett kitalálva, mert a magyar kormány úgy gondolta: nemzeti érdek, hogy továbbra is a (magyar állampolgárságú) menedzsment irányíthassa őket. A külföldi tulajdonlást viszont merő praktikumból nem akadályozták meg, mert hiányzott a befektetésre kész hazai tőke, csupán a tényleges irányításra képes szakmai tulajdonosokat próbálták megfelelő alapszabállyal elkerülni.

A szórt tulajdonosi struktúrát eredményező, s emiatt a menedzsment függetlenségének megőrzésére alkalmas szisztémát először az OTP privatizációja során alkalmazták: az egy tulajdonos által gyakorolható szavazati jog korlátozásával tartották távol a piacvezető banktól a stratégiai befektetőket. Nem véletlen, hogy 75. születésnapján Horn Gyula az OTP-vezér Csányi Sándor díját vehette át kárpótlásul az állami kitüntetés helyett. Horn érdeme az volt, hogy az akkori szakmai-politikai konszenzust felrúgva, mely szerint az állami bankokat szakmai befektetőknek privatizálják, meghajolt az OTP-vezetőség érvei (és érdekei) előtt.

Magyarországon a privatizáció uralkodó módja általában is a szakmai befektetőknek történő eladás volt. A bűnbeesés a szép múltú, bár régóta adósságban úszó Tungsram eladásával kezdődött még 1988-ban, majd sorra jöttek olyan nemzeti gyöngyszemek, mint a Ganz Mávag (szintén nyakig eladósodott) utódvállalatai, a BHG, az Egis, a Chinoin, és a sor hoszszan folytatható. A szórt tulajdon kialakítása, amely a Mol privatizációját is jellemezte, többnyire tőzsdei értékesítés útján ment végbe (a Postabank kivételével, aminek meg is ittuk a levét). Ez nem véletlen, hiszen így a menedzsment hatalmát biztosító, erősen megosztott tulajdonosi szerkezet a cég működésének átláthatóságával és a folyamatos tőkepiaci megmérettetéssel jár együtt, ami egyaránt jelent hatékonysági kényszert és teremti meg a nyilvánosság kontrollját.

Tudni kell persze, hogy a tőzsdei parketten való jelenlét egyúttal felhívás keringőre: ha szépen forog a menyecske, előbb-utóbb úgy beleszeret valaki, hogy kizárólagosságra törekszik. A kérő nem viselkedik mindig elegánsan: nem beszélget el a megkívánt cég menedzsmentjével a hozományról, nem ígér nekik beleszólást a további működésbe, hanem nyersen közli: a célja az, hogy a saját kénye-kedve szerint irányítsa közös életüket. Ezt nevezik ellenséges kivásárlásnak (hostile takeover), amiben persze semmi ellenségeskedés nincs, pusztán a tőkepiac farkastörvénye jut benne érvényre. Ha valaki képes felvásárolni egy vállalatot, akkor ezt a többi tulajdonost (de nem a menedzsmentet!) védő törvények keretei között olyankor is megteheti, amikor a kipécézett cég vezetőinek más az érdekük.

Persze fel lehet készülni a nem kívánatos tulajdonosok kigolyózására, ha valóban tartós nemzeti érdek fűződik hozzá. A Mol nem ma vált azzá, ami: ha most stratégiai vállalatnak számít, akkor nyilván az volt tíz éve is, amikor az állam feladta többségi tulajdonosi pozícióját. Sőt, akkor még inkább az volt, hiszen a kőolaj mellett a gázüzlet is az övé volt, és tíz éve még a kiskereskedelmi piacon is monopolhelyzetet élvezett. Azt is régóta lehet tudni, hogy az Európai Unióban nem tartható fenn az állam különleges jogát biztosító aranyrészvény.

Mindezek miatt álságos az a felháborodás, amellyel a honi politikusok - élükön a miniszterelnökkel, de megtámogatva a koalíciós partnertől és az ellenzéktől - kikeltek az OMV úgymond ellenséges kivásárlási szándékra utaló magatartása ellen. Hogy történhet meg ilyesmi egy baráti ország nemzeti (ráadásul állami!) nagyvállalata részéről?! - rökönyödtek meg honatyáink, mintha bármiféle etikett tiltaná ezt. Pedig jól tudják: az üzletben nincs barátság, mert ha van, akkor az már nem üzlet. Ha a magyar kormánynak fontos, hogy a Mol vagy más stratégiai vállalat ne kerüljön konkurens szakmai befektető kezébe, törvényes módon hozzon létre olyan helyzetet, amely eleve kizárja ennek a lehetőségét.

A magyar kormány azonban nem ezt az utat járta. A tőzsdei értékesítéssel szabad utat nyitott bármilyen transzparens (vagy olyanná varázsolt) felvásárlás előtt, majd amikor megjelent a farkas, nemzetmentő akciót kiáltva maga is farkasként kezdett viselkedni. A kezdetektől, kormányokon átívelően jolly jokerként használt állami MFB révén segédkezet nyújtott a Mol menedzsmentjének, hogy a saját részvényei felvásárlásával állja útját az OMV törekvésének (és ezzel némi extraköltséget okozzon a Mol részvényeseinek, akik a tranzakció számláját állják). Lehet, hogy valóban nemzeti érdek az OMV-tól (vagy az esetleg mögötte settenkedő orosz olajhatalmasságtól) megvédeni a nemzet olajcégét, ezt én nem tudom megítélni. Az utóbbi napokban számos nemzetközi példát hoztak föl az energetikai vállalatok különleges védelmére, az amerikai törvényhozástól az európai kormányok mesterkedéséig. De mit gondoljunk a szlovákokról, akik néhány éve teljes egészében átengedték a regionális vezető szerepre törő Molnak saját nemzeti olajcégüket? Vagy a románokról, akik ugyanezt a hasonló pozícióra vágyó OMV javára tették meg? 'k nem voltak eléggé nemzetféltők?

Az ügy furcsasága még, hogy a Mol-vezetőség érvei előtt meghajló politikuskörrel karöltve a hazai befektetési szakma is összezár. 'k nem az energiaellátás biztonságát féltik, hanem a legnagyobb tőzsdei vállalat esetleges kihullását a magyar értékpapírpiacról, ami hazavágná az amúgy is csekély számú vállalat részvényével működő tőzsdénket és a hozzá kapcsolódó kereskedést. Így aztán tuti nyerőre áll az ügy: nincs senki komoly ember e honban, aki finynyáskodva eltolná a (most éppen a) Molnak pajzsot tartó kormányunk kezét, és arra bírná, hogy előrelátóbban gondolkodjon, s ne pillanatnyi indulattól hajtva cselekedjen. Pedig politikusainkat nem anyaoroszlán szerepre szántuk, hanem arra, hogy a magyar gazdaság szabályrendjét a piac farkastörvényeihez igazítsák. Ha kell, akár védelmi vonalak kiépítésével is - de csak a maguk alkotta szabályok betartásával.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.