Ficsku Pál: Belső terror (Hova fut ez a nő a pitbullommal?)

  • 2000. július 20.

Egotrip

A szép piros műanyag már önmagában is kívánatos a pitbullon, szinte meg tudná enni az ember, ha éhes.

Hova fut ez a nő a pitbullommal?

Már két napja ugyanaz a mondat kering odabenn

Podmaniczky Szilárd

A szép piros műanyag már önmagában is kívánatos a pitbullon, szinte meg tudná enni az ember, ha éhes.

Szeletelve kéri vagy egészben? - kérdezi az eladónő, mintha az rám nézve nem volna evidens.

Hm, nem vagyok én persely, gondolom, vegyen pitbullt részletre az, akinek két anyja van, vagy nincsen pénze.

- Egészben.

- Egészben. Persze hogy egészben. Egy rúd pitbullt kérek - mondom, s mutatnám hozzá az orvosi igazolást meg az állami engedélyt, de a nő nem adja, csak int, hogy kövessem, hogy csak nyugodtan kövessem őt a raktárba.

Mióta elszaporodtak a pitbullok, és felfaltak mindent, ami falható, csak hatósági engedéllyel lehet pitbullt vásárolni rúdban. Szeletelve bármennyit lehet, a sok szeletből úgysem rakható össze az egész, de rúdban nem lehet, állítólag a klónozás miatt.

- Elnézést kérünk, új kolléga, még nem látott élő pitbullvevőt, egészben, szabadkozik a boltvezető, leellenőrzi az orvosi papírokat meg az engedélyt, rám emeli tekintetét, biztos fontos emberenek hisz, pitbullutalványt nem akárki kap ilyen fiatalon, de mielőtt visszakísérne az eladótérbe, nem állja meg, hogy néhány pillantást ne vessen fogsoromra. Segítek neki, nem ő tehet a rendszerről, szélesre tátom a számat, nincs benne a mostanában divatos cápapótfogsor, elégedetten bólint, megkönnyebbül, megkönnyebbülök.

Átveszem a pitbullt, egészben, kívánatos rajta a piros műanyag.

Fizetek, a pitbull átmegy egészben a pénztáron, de amint a kassza végi tálba csusszan, megjelenik egy nő, arca rózsaszín, mint egy párducnak, felkapja a pitbullomat, és lóhalálában vágtatni kezd vele. A tömeg szétnyílik előtte, azt gondolván, hólyagjában szorít maréknyi vizet, vagy beugrott neki, a vasalót a műszálas zoknik tetején hagyta. A tömeg szétnyílik, akár a szemem, s próbálom követni eszeveszett száguldását a pitbullommal, amerre csak tart.

A nő gazellaként szökell az utcán, hóna alatt a pitbullommal, kerülgetve az embereket, feldönt egy öreg nénit, gurulnak a kosárból a pitbullszeletek, átugrik a Dunán, bebújik a négyes metróba, nem tévesztem szem elől, követem, szlalomozik a kocsisoron, vibrátorként dugja el a pitbullomat, átugrik a nagybani piacon, hússalátaként adunk el a Baross téren!, üvöltenek utána a kereskedők, nem adja fel, átugrik árkon, bokron, tanyán, fáj a lába, álmában repül egy kicsit, újra szalad, cián innen, cián túl, van egy pitbull piros műanyag tokostul, lassít, gyorsítok, csónakba száll, utolérem. Siklik a csónak, kitátja a száját, látszik a brillekkel kirakott pótcápafogsor, vicsorít, csak nem adja a pitbullt.

Kikötünk.

Mackótestű, borostás, álomszemű sporthorgász ül a parton. Lógatja botját.

Odaadja a nő a rúd pitbullt, a férfi ráakasztja a horogra, bedobja, kikapja, ott van az aranyhal rajta.

Lehet három kívánságod, mondja az aranyhal.

Először is három rúd pitbullt kérnék, mondja Podmaniczky Szilárd az aranyhalnak, s íme három rúd pibull terem ott a szákban.

S mi légyen a második? - kérdezi az aranyhal.

Holnapra három aranyhalat kérnék, hogy azoktól már háromszor három kívánságom teljesüljön.

A harmadikat nem várom meg, futok vissza a városba, futok árkon-bokron, hajnalra odaérek.

Nyitásnál első vagyok a sorban.

Három rúd pitbullt kérek, mondom az eladónőnek, nincs időm minden reggel itt szobrozni.

Egészben vagy szeletelve? - kérdezi az eladónő.

Egészben, mondom, s látván, hogy ez nem a tegnapi eladónő, már magamtól indulok a raktár felé.

Fizetek, a pitbull átmegy egészben a pénztáron, de amint a kassza végi tálba csusszan, megjelenik három nő, arcuk rózsaszín, mint egy párducnak...

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.