Várhegyi Éva: Ekotrip

Fordítva a lovon

Egotrip

Orbán Viktor parlamenti beszédében felszólította a bankokat: „zárják le a tisztességtelen hitelezés korszakát, és jöjjön el a fair bankok korszaka”. Pár napra rá Rogán Antal bejelentette, hogy már készül is a fair bankrendszerről, a fogyasztási hitelek átlátható árazási rendszeréről szóló törvény, amelyre (Répássy Róbert szerint) azért van szükség, mert „a jelenlegi szabályok mellett a bankok tisztességtelen szerződési gyakorlatot folytattak”.

Csakhogy fel tetszettek ébredni! A lakossági bankügyeket vizsgáló szakértői bizottság már 2006 végi jelentésében felvetette a „felelős és fair banki magatartás erősítésének” szükségességét. Első menetben egy – az érintett szövetségek, mindenekelőtt a bankszövetség tagjaira kötelező – magatartási kódexre tett javaslatot, amely a felelős hitelezés, a diszkriminációmentes ügyfélkezelés és a fair szerződési feltételek alapelveire épül. A bizottság tagjai (köztük jómagam) bíztak ugyan az önszabályozás erejében, de nem akkor jöttek le a falvédőről, így a korlátait is látták. Az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségét jogszabályban is indokoltnak tartottuk korlátozni, mivel tapasztalataink szerint ez „jelentős piaci hatalmat teremt a pénzügyi szolgáltatók oldalán”, ami miatt „a fogyasztók teljesen kiszolgáltatottak az ilyen jellegű módosításokkal szemben”.

A hatóság által is elfogadott magatartási kódex végül 2009 őszén született meg, a hitelintézeti törvénybe pedig 2010 elejétől emelték be. A kötelező erejű kódex a transzparencia, a szabályszerűség és a szimmetria elveinek kimondása mellett az egyoldalú szerződésmódosítást is korlátozta, tételesen felsorolt okokhoz (oklista) kötötte. A Kúria idén nyári jogegységi határozata is ezeket a 2010-től előírt követelményeket jelölte meg a „tisztességes” banki magatartás kritériumaiként, amelyeket azonban a rá hivatkozó devizahiteles törvény már 2004-ig visszamenően kér számon.

A visszamenőleges hatályú rendelkezés több mint unfair: a jogállamiság elvét veszi semmibe. Az sem éppen tisztességes, hogy a törvény generálisan tisztességtelennek minősítette a hitelnyújtó szervezeteket, amelyeknek mindössze 30 napos időkeretet adott arra, hogy e vélelmet bírósági eljárásban megdönthessék. Ezek után több mint pofátlanság Orbán kijelentése: „ha fair bankrendszert akarunk, azt csak fair küzdelemben szabad kikényszerítenünk”.

De a bankrendszert megregulázó korábbi intézkedések sem sorolhatók a „fair küzdelem” kategóriájába. A kormány ahelyett, hogy hathatós szabályozással gátolta volna meg a bankok visszaéléseit a nekik kiszolgáltatott ügyfeleikkel szemben, maga is unfair eszközökkel: erőfölényével és a jogrenddel visszaélve intézkedett. A célja láthatóan nem is a méltányos banki magatartás erősítése volt, hanem a banktulajdonosok lerablása (bankadó, tranzakciós illeték), illetve a klientúra és a szavazóbázis megsegítése (kedvezményes végtörlesztés). Az utóbbi során ráadásul olyan árfolyamveszteséget hárítottak a bankokra, amely még a Kúria szerint is az – alacsonyabb kamat fejében az árfolyamgyengülés kockázatát vállaló – devizahiteleseket terheli.

A deviza- és forinthitelesek sokaságát érintő egyoldalú szerződésmódosítások szabályozási problémáival viszont már csak a 2014-es választások közeledtekor kezdtek foglalkozni. Ám ekkor is előbb vágtak, s a szabást későbbre hagyták. Mivel a választópolgárokat megnyerő, látványos eredmény már csak visszamenőleges szabályozással volt felmutatható, gátlástalanul (és rutinosan) hágtak át jogállamiságot, alaptörvényt és uniós kötelezettséget. Most, a piszkos munka elvégzése után már lehet papolni a tisztességről.

És persze kell is. Csak éppen nem árt tudni, hogy a bankok fair magatartása nem erkölcsi, hanem jogi kategória: csak olyan viselkedés kérhető számon rajtuk, amit jogszabály előír, vagy amit szerződésben, megállapodásban vállaltak. Az EU fogyasztói jogokkal foglalkozó csoportja akkor tekinti a banki szolgáltatásokkal kapcsolatos szerződési feltételeket fairnek, ha figyelembe veszik az ügyfél jogos érdekeit. A jogszabályban előírt konkrét követelményeket az egyes szolgáltatások természetéhez igazítva kell megfogalmazni – feltételezem, hogy a kormány illetékesei éppen ezen dolgoznak gőzerővel.

Soha nem késő tisztába tenni a dolgokat, ám azt a tényt már nem lehet semmissé tenni, hogy ezt a lovat fordítva ülte meg a kormány. Ezután sem hozható olyan jogszabály, amely a múltbeli laza szabályozásból fakadó károkat orvosolná, az illegális szer viszont, amit a kuruzsló kormány most bead, legalább annyit árt, mint amennyit használ. A bankokból erővel kipasszírozott újabb ezermilliárd forint – a hitelezési képességük és hajlandóságuk további erodálása miatt – hamar megbosszulja magát.

Rendesen is megülhették volna a lovat, csak az nyilván kisebb politikai hozadékkal kecsegtetett. Már 2010-ben meghirdethették volna, hogy „jogállami és demokratikus küzdelemben” akarják legyőzni a bankokat, ám ezt csak most, az unfair küzdelem lezajlása után jelentette ki a kormányfő. A bíróságokra bízhatták volna annak megítélését, hogy az adott jogszabályi környezetben milyen jogsértésekkel károsították meg ügyfeleiket a bankok, parlamenti többségüket pedig a fogyasztóvédelem erősítésére használhatták volna fel: régen megalkothatták volna a most – leginkább szavazatszerzési céllal – beharangozott törvényt a tisztességes banki magatartásról. A devizahitelesek társadalmi méretű, akut problémáit ettől elkülönítve, a terheket a hitelezők, a kormány és az adósok között megosztó egyezménnyel, jogállami módon is enyhíthették volna. (Erre történt is kísérlet 2011 telén – ám a kormány végül jobbnak látta, ha kiütéses győzelmet arat a bankok fölött.)

Hogy nem így történt, azon persze nincs okunk meglepődni. A centrális erőtérben egyre felszabadultabban fickándozó élcsapat minden ügyben az erőpolitikát választja. Erővel herélte ki a jogállami fékeket jelentő intézményeket, nyomta víz alá a médiát. Erővel gyűrte maga alá az oktatást és a kultúrát, üresítette ki az önkormányzatiságot, félemlíti meg a neki nem gazsuláló civil szervezeteket. Erővel szipolyoz ki hazai fogyasztókat kiszolgáló, „röghöz kötött” energetikai, telekommuniká­ciós és pénzügyi szolgáltatókat, hogy aztán állami kézbe vehesse vagy saját klientúrájának ajándékozhassa őket.

Ha senki fiával szemben nem tisztességes a kormány, akkor miért éppen a bankokkal vívott küzdelmében legyen az? Ezt igazán nem várhatjuk tőle; bár annyit talán igen, hogy legalább kalapot ne kelljen emelnünk a tisztessége előtt. Nyitva áll még persze a lehetőség, hogy a fair bankrendszer megteremtését követően a fair kormányzás is napirendre kerüljön. Merjünk nagyot álmodni!

Figyelmébe ajánljuk