Ara-Kovács Attila: Orient expressz

Gáz van, babám!

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. január 12.

Egotrip

Amikor november 19-én Szergej Lavrov orosz és Szijjártó Péter magyar külügyminiszter megtárgyalta a két ország együttműködésének perspektíváit, a Kremlben már tudták: ennek az együttműködésnek az egyik legfontosabb eleme, a Déli Áramlat megépítése lekerül a napirendről. Ám erről elfelejtettek szólni a magyaroknak. Az orosz titkolózás mögött sejthetően nem taktikai óvatosság húzódott meg, hanem az állandó bizalmi hiány, mely a nyilatkozatok dacára a tettekben mindig is utolérhető volt. A magyar kormányzat képességeit jól illusztrálja, hogy kész volt elhitetni magával: ha a NATO ügyében buzgó nyugatosnak mutatkozik, minden egyébben pedig az oroszok kegyeit keresi, ez elég lesz ahhoz, hogy elaltassa a Nyugat éberségét, s egyben kielégítse Moszkva Nyugat-ellenes elvárásait. Ám gyorsan megmutatkozott: itt már nem bíznak benne, amott pedig sohasem bíztak, és már ezután sem fognak.

A Kreml egy ideje tisztában volt a Déli Áramlat kivitelezhetetlenségével, azzal, hogy nem áll rendelkezésére az építkezés finanszírozásához szükséges összeg. Sőt azzal is, hogy beláthatatlanná váltak a beruházás hosszú távú megtérülésének perspektívái. Menteni próbálta a menthetetlent, s egy kisebb volumenű, de legalább biztos gáztranzakciós projektet összehozni Törökországgal. Ám ezt december 1., a Recep Tayyip Erdoğan elnökkel tető alá hozott megállapodás előtt okkal igyekezett eltitkolni. Olyanok előtt mindenképp, akiknek a megbízhatóságában kételkedett.

Az orosz gazdaság teljesítőképességéből ma már nem futja efféle nagyberuházásokra. Ebből pedig az következik, hogy Budapest tarthat attól: Moszkva akár a Paks 2-re kilátásba helyezett hitelkeretet sem tudja garantálni. Amint Sz. Bíró Zoltán számos elemzéséből tudjuk: Moszkva jövőre 0,8 százalékos recesszióval kénytelen szembenézni, a külső tartozásai meghaladják a jegybanki tartalékokat, s a rubel egy év alatt elvesztette értéke egyharmadát. Hol van már az az idő, amikor Moszkva a szénhidrogén-jövedelmekből több mint 600 milliárdos tartalékkal rendelkezett! Megfizethető nyugati hitelekre nem számíthat, sőt, kalandorság lenne a mai olajárak mellett efféléket felvennie. (2008-ban a gázárakat is meghatározó olaj hordónkénti ára még 147 dollár volt, most júniusban 122, ma 70 alá süllyedt, s az előrejelzések szerint rövidesen 50 dollár alá esik.)

Sokan úgy vélik, Moszkva korábban sem bízott a Déli Áramlat megvalósíthatóságában. Amióta kiderült, hogy az Európai Unió nem terjeszti ki erre a projektre is ama mentességeket, amelyek megvalósíthatóvá tették a német–orosz Északi Áramlatot, a beruházás forszírozása csak arra volt jó, hogy végképp el­lehetetlenítsék a Nabucco-projektet. Ma, amikor az orosz gázforrások alternatívájának szánt Nabucco-vezeték terve végképp a múlté, a Déli Áramlatot sincs már sok értelme életben tartani, különösen, hogy annak építése számos uniós irányelvvel ellentétes.

Ám ennek az elméletnek ellentmond, hogy az oroszok óriási pénzeket ruháztak be a szibériai gázmezőket a Szocsi melletti hídfővel összekötő hálózatba. Ráadásul nemcsak megkötötték a németekkel a szükséges, a Fekete-tenger mélyén átvezetni tervezett csőrendszerre a szerződéseket, de a németek a csöveket azóta már le is szállították. Az sem reális alternatíva, hogy egy Szocsi mellett gyorsan megépülő, folyékonygáz-töltőállomással váltsák ki a Déli Áramlatot: a gazdaságos szállításhoz akkora tankhajók szükségesek, amelyek nem tudnak átkelni a Boszporuszon. Az oroszok komoly csapdahelyzetbe kerültek, amiből vesz­teségcsökkentő kiutat egyedül az alternatív törökországi útvonal és egy potenciális görögországi végállomás kínálhat majd.

E lehetőségek egy része megvalósíthatónak tűnik, elvégre a török iparnak is jelentős mennyiségű földgázra van szüksége, az iraki térség biztonsági problémái pedig még jó ideig kockázatossá teszik a kurd forrásokra hagyatkozást. Másrészt – tekintettel az Oroszországgal szembeni uniós embargóra – Moszkvának egyre nagyobb gondjai lehetnek a jövőben a megfelelő minőségű és kapacitású csőrendszer beszerzésével. Ennek egyedüli szállítója ugyanis eddig Németország volt; az orosz acélipar ilyenek gyártására egyelőre nem képes, és bár Kínában jelentős nagyipari beru­házások történtek, Peking importforrásai a nyersanyag tekintetében limitáltak. És akkor még nem beszéltünk a szövetségesi rendszerből fakadó biztonsági szempontokról. A 2012 nyara óta tartó hidegháborús környezet nemcsak Magyarországra van drámai hatással, de Ankara sem térhet ki. Az orosz–török gazda­sági – és főként: energetikai – kapcsolatok tekintetében a két országnak ugyan nem kell az uniós elvárásokhoz igazodniuk, de mint NATO-tag, Ankara mégsem hagyhatja figyelmen kívül, hogy katonapolitikailag milyen érdekeket követhet, s milyeneket nem.

Arra nem számíthatunk, hogy az ukrán konfliktus máról holnapra megoldódik. Moszkva egyértelmű célja a válság, így a hidegháborús feszültség fenntartása. Vlagyimir Putyin politikai elszántságát mutatja, hogy az orosz társadalom felkészítése a megszorításokra, a hiánygazdaság újólagos megjelenésére már megkezdődött, miként az erőforrások átcsoportosítása is a védelmi fejlesztésekre. (A jövő évi büdzsé fejezeteinek egyharmada titkos célokat foglal magában, tartalmukról a duma képviselőinek sincs tudomásuk.) A NATO szempontjából tehát nem mindegy, miként alakul az orosz–török viszony. Meglehet, Erdoğan antiszekuláris, iszlamista forradalma inkább beleillik a moszkvai kalkulációkba, mint a Nyugatéba. A Déli Áramlat immáron a múlt, belőle csak orosz biztonsági fenyegetés maradt, melyet Washington és Brüsszel láthatóan stratégiainak tekint. Nem jó hír ez azoknak, akik eddig a nagyhatalmak közötti senki földjén próbálták érvényre juttatni nem épp demokratikus hatalmi törekvéseiket. Vagyis: Erdoğan­nak és Orbánnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.