Csak semmi politika!

Gyöngyvirágtól lombhullásig

Egotrip

Politics és (public) policy. A két fogalomra nincs külön, közismert magyar szó. Az elsőt politikának, az utóbbit - leginkább a művelői - köz- vagy szakpolitikának szokták hívni, de a témától egy lépésnél távolabb állók nem is értik a különbséget, hisz magyarul mindkettő: politika. Pedig a kettő ég és föld. A politics a hatalom megszerzéséről, megtartásáról, kiterjesztéséről szól, a policy pedig a társadalomra, gazdaságra is hatással bíró gyakorlásáról, a köz ügyeinek alakításáról (amit, ne feledjük, ugyancsak egy csoport irányít).

Politics és (public) policy. A két fogalomra nincs külön, közismert magyar szó. Az elsőt politikának, az utóbbit - leginkább a művelői - köz- vagy szakpolitikának szokták hívni, de a témától egy lépésnél távolabb állók nem is értik a különbséget, hisz magyarul mindkettő: politika. Pedig a kettő ég és föld. A politics a hatalom megszerzéséről, megtartásáról, kiterjesztéséről szól, a policy pedig a társadalomra, gazdaságra is hatással bíró gyakorlásáról, a köz ügyeinek alakításáról (amit, ne feledjük, ugyancsak egy csoport irányít).

Az a felületes vélekedés, hogy az egyik eleve alantasabb lenne, mint a másik, bizonyosan nem igaz. Stabil demokráciában a politics többnyire látványsportnak is kiváló, a lakosság egy részét megmozgató, viszonylag békés, sokak számára lelkesítő tevékenység, melynek révén sokan részt vesznek a közügyekben, megvitathatják a különböző szakpolitikai célokat és terveket is. A holokauszt vagy az ukrán parasztok millióinak halálra éheztetése viszont sokkal inkább a policy, a szakpolitika kategóriájába esik. De még ha az ilyen extrém példáktól eltekintünk is, akkor sem lehet a szakpolitikát eredendően jónak, a politikát meg rossznak tekinteni, hiszen a hatalom gyakorlásának előfeltétele a hatalom megszerzése és megtartása. Szubjektíve érthető, de a politika aktív művelője szempontjából farizeus dolog tapsolni a szakpolitikai tevékenységnek, és közben orrbefogva elítélni azt a politikai árat, amit a politikus azért fizet és fizettet meg velünk, hogy a kormányrúdhoz kerülhessen, vagy mellette maradhasson.

A politika és a szakpolitika más és más agytekervényeket mozgat meg a politikusban: a politikához inkább hadvezéri, a szakpolitikához építőmesteri kvalitások kellenek. Van, aki mindkettőben jó, de sok olyan politikust ismerünk, akik elemükben vannak, amikor a szakpolitikai alternatívákat latolgatják, ám suták és kedvetlenek a választási harcban (hagyjuk a magyarokat: Gordon Brownt, Al Gore-t mondták ilyennek). És ismerünk olyanokat is, akik remekül küzdenek a hatalomért, de nincs türelmük, vagy nem áll rá az agyuk a gyakorlásával járó aprómunkára (ilyen volt például az ifjabb Bush). A két területen kisegítőként is másféle emberek dolgoznak, másféle eszközökkel. A politikához közvélemény-kutatók, kommunikátorok, a szakpolitikához közgazdászok, az egyes szakterületek szakemberei kellenek. Másféle elemzési szempontot is kínál a kettő: akit a politika érdekel, Török Gábortól tájékozódhat, akit a szakpolitika, például a gazdaságpolitika, Bauer Tamástól Bod Péter Ákosig egy sor szakpolitikai elemzőtől - ideológiai irányultság és szakterület szerint.

A két terület megfontolásai néha egy irányba mutatnak: a hatalmon levők sikeres szakpolitikai tevékenysége népszerűséget, szavazatokat is hozhat. Ám gyakrabban fordul elő, hogy a kettő legalább részben ellentétbe kerül egymással. Az Antall-Boross-kormány a politikát sutba dobva a szakpolitikai teendőkre koncentrált. Teljesítményének megítélése persze a történészek és az olvasó dolga - de azt, hogy az akkori kormánypártok szempontjából milyen volt a mérleg, hogy hova vezetett a szakpolitika Dugovics Titusz-i túltengése, az 1994-es választások mutatták meg. Nem véletlen, hogy ennek a megismétlésével azóta se kísérletezett senki. Ezzel didaktikusan szembeállíthatjuk a 2002-2006-os Medgyessy- és az első Gyurcsány-kormány a magyar demokrácia történetében először újraválasztáshoz vezető, sikeres politikai és mára széles körben kudarcosnak ítélt szakpolitikai teljesítményét.

Életbe vágó kérdés a kétfajta politika időbeli viszonya. Kampányidőszakban, választások előtt mindenütt a politika az úr, a hatalom megszerzése után viszont van egy rövid, szerencsés időszak (az angol szakszlengben úgy mondják, kinyílik egy policy window, egy szakpolitikai ablak), amikor a következő választások olyan távol kerülnek, hogy a politika hangja elcsitul, és hozzá lehet látni a szakpolitikai tevékenységhez. Ez a lehetőség sehol sem tart sokáig, hisz a szakpolitikai beavatkozások megtervezése, megvitatása, elfogadása, bevezetése és áldásosnak remélt hatásainak megjelenése vidáman eltarthat kettő, három, négy évig, de akár évtizedekig is - ilyen például a közoktatás vagy a nyugdíjrendszer nagyobb átalakítása. A következő választás viszont az ország szabályaitól függően négy-öt évre van, és napról napra közeledik.

Magyarországon ez a ciklikus lehetőség is kapott egy vajszínű árnyalatot azzal, hogy a teljes önkormányzati választás nagyjából fél évvel az országgyűlési választások után zajlik. Emiatt a szakpolitika szempontjából legtermékenyebb időszak, a politikai ciklus első éve felére rövidül. Az önkormányzati választás politikai tétje megakadályozza, hogy népszerűségvesztéssel fenyegető szakpolitikai változtatásoknak akár az irányait is kijelölje a kormány: hacsak nem arra utazik, hogy pártjának derékhada kiszoruljon a képviselő-testületekből és a polgármesteri irodákból. Ez a menetrend a legígéretesebb szakaszban nyitja szét a politika és a szakpolitika közötti ollót.

A baj a naptárral van - jobb felé, bal felé egyaránt káros a hatása. Emlékszünk, hogy a második Gyurcsány-kormány hogyan igyekezett kivárni a körmére égett költségvetési korrekcióval 2006 őszét? És vajon a költségvetési kereteket szűkítő, a magyar büdzsét a piacnak kiszolgáltató IMF-asztalborogatást a Fidesz-kormány akkor is megteszi-e, ha nem kell a Jobbikhoz húzó szavazóira kacsintgatnia?

Sokféleképp lehetne másképp csinálni. Lehetne évente a települések negyedében tisztújítás, lehetne az egész egyszerre és félidőben, lehetne ugyanakkor, mint az országgyűlési választás, vagy kicsivel előtte - a fenti érvelésből az következik, hogy mindegyikkel jobban járnánk.

Ajánlom mindezt (a Szent Korona-tan és a sport mellett) az új alkotmányos kereteket kidolgozók figyelmébe. Ha az alkotmány módosítása az elmúlt húsz év tanulságaira építkező, megfontolt javításokról fog szólni, talán a választási időzítés kérdéséhez is hozzá lehetne nyúlni. Bár kívülről úgy tűnik, a Boross-Pálinkás-Pozsgay-Schöpflin-Stumpf-Szájer-bizottság munkája sem pörgött még fel.

Majd az önkormányzati választások után...

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”