Hammer Ferenc: Paszták népe (Mesék)

  • 1996. december 19.

Egotrip

A népek meséi, mint szájhagyomány útján átörökített tradíciók, sokatmondóak az illető nép világképével, problémáik "szerkezetével" és problémamegoldó stratégiáikkal kapcsolatban. Egyik iskolai olvasókönyvemben például a preszovjet hős népével a sötétbe borult rengetegben bolyong (eleve, hogy kerül a nép az erdőbe?), a végpusztulás határán a hős arra a döntésre jut, hogy szívét - mely magától értetődő módon lángol - kitépve és magasra emelve mutatja az erdőből kivezető utat, hős meghal, nép megmenekül. Q.E.D. E kicsiny, egy mondatban elmondható mesében benne van a napfogyatkozásos kelet-európai felvilágosodás szürkülete, az értelmiségi messianizmus, a fényfakasztásra való hajlandóság magától értetődősége, továbbá minden kelet-európai entellektüel, önemésztő lumen, aki csontjában érzi, hogy ha nem ég, ha nem világosít fel, akkor itt minden meghal, vagy legalábbis továbbra is meghalásban fog szenvedni - és akire persze hallgatni kell, mert ő a letéteményese a kibontakozásnak a rengetegben. (És minthogy egyszer minden kapanyél elsül, Moldova csak jól mondta azt az egymillió pici krisztust.)

A népek meséi, mint szájhagyomány útján átörökített tradíciók, sokatmondóak az illető nép világképével, problémáik "szerkezetével" és problémamegoldó stratégiáikkal kapcsolatban. Egyik iskolai olvasókönyvemben például a preszovjet hős népével a sötétbe borult rengetegben bolyong (eleve, hogy kerül a nép az erdőbe?), a végpusztulás határán a hős arra a döntésre jut, hogy szívét - mely magától értetődő módon lángol - kitépve és magasra emelve mutatja az erdőből kivezető utat, hős meghal, nép megmenekül. Q.E.D. E kicsiny, egy mondatban elmondható mesében benne van a napfogyatkozásos kelet-európai felvilágosodás szürkülete, az értelmiségi messianizmus, a fényfakasztásra való hajlandóság magától értetődősége, továbbá minden kelet-európai entellektüel, önemésztő lumen, aki csontjában érzi, hogy ha nem ég, ha nem világosít fel, akkor itt minden meghal, vagy legalábbis továbbra is meghalásban fog szenvedni - és akire persze hallgatni kell, mert ő a letéteményese a kibontakozásnak a rengetegben. (És minthogy egyszer minden kapanyél elsül, Moldova csak jól mondta azt az egymillió pici krisztust.)

E nemes gondolatot az ógörög hagyomány közönségesen hübrisznek, közveszélyes kültelki felfuvalkodottságnak tartja, hisz az efféle bajnokok (Prométheusz, Héraklész) legalábbis ambivalens megítéléssel bírnak ott. Itt érdemes említeni Odüsszeusz csínyét a Küklopsz barlangjában, mivel ott is a fényviszonyok megváltoztatása jelentette a probléma megoldását. Odüsszeusz az instrumentális és analitikus nyugati problémakezelés egy mesterpéldányát mutatja, hisz nem nekiront az óriásnak izomból, hanem (lényeges különbség!) kiszúrja az óriás szemét, azaz megváltoztatja a probléma egyik peremfeltételét (fényviszonyok), majd szemantikai térbe helyezi a konfliktust (Senkiként mutatkozik be az egyszeműnek, akinek bosszúért kiáltó rokonai békésen hazatérnek, miután kérdésükre, hogy ki bánt el oly rútul vele, a Küklopsz így felel: Senki), és így kétszer megváltoztatva a játékszabályokat: nyer. (Persze, mondhatni, hogy jó, jó, a görög kereskedőnép. Azonban: mindenki kereskedőnép.)

Aztán a Mátyás király és az igazmondó juhász egy zavarba ejtően nem magyar mese. Adott ugye a helyzet, amikor az i. juhász a burkus királylány fekete szőrű bárányáért elcserélte Mátyás király általa felügyelt aranyszőrű bárányát. Elszámoláskor azonban (emlékszünk, ürgelyuk, a juhász botja és kalapja) a juhász - ahelyett, hogy hazudna egy irtó nagyot, vagy nekiállna a zsákutcás sorsa felől elmélkedni - a konfliktuskezelés tudományának egyik modern vívmányát, a probléma különböző, párhuzamos forgatókönyvekre való felbontását alkalmazza. A figyelmes szemlélő észreveheti, hogy ebben a mesében mindenki nyer, holott a konfliktus természetéből fakadóan összejöhetett volna akár egy shakespeare-i méretű vérfürdő is; titkos erőforrást gyanítunk itt népünk jövőjével kapcsolatban. (Arról nem is beszélve, hogy a konfliktusoknak párbeszédekre [nyelv!] történő transzformálása révén az i. juhászban Wittgenstein egyik korai előfutárát tisztelhetjük.)

Aztán pár hete kisfiammal leültünk a tévéhez, hogy megnézzük a mesét és a Tocsik-ügy legújabb vérfagyasztó részleteit. A mese úgy volt, hogy a szegényember szántogatott, oszt jött egy vérmedve, aki közölte, hogy munka után jön és elveszi életét, majd továbbállt. Aztán a róka jött, aki adott egy (az sz. e. otthon tárolt 12 tyúkjára vonatkozó) ígérvény ellenértékeként egy tanácsot az sz. e.-nek, aminek segítségével az sz. e.-nek sikerült is megnyuvasztania a visszatérő vérmedvét. Otthon aztán, amikor jött a róka a jussáért (lat), az sz. e. biztatására gyermekei kopócsaholást mímelve bírták jobb belátásra a rókát a 12 tyúk elvitelének szükségtelenségét illetően. (Arról már nem számolt be a mese, hogyan tették be másnap az sz. e.-t a kolbászfüstölőbe a Fox Consulting Corp. bizonyos lekötelezettjei, nevezett Kosztya és Gyenyisz nádifarkasok.) A szerződésszegés e közérthető formában történő népszerűsítése után jött a valóság.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.