Keresztury Tibor: Zártkörű fogadás

  • 2003. október 2.

Egotrip

Abban viszont nem hasonlítunk, villant be a tudat legmélyéről, hogy hát nekem holnap reggel fel kell kelni, példaképem viszont ráért egy életen át haldokolni, főállásban, úgymond, mint azok a szerencsés emberek, akiknél vágy, életterv, tehetség, adottság, késztetés, ambíció - a meglevő képességek halmaza és természete - a művelt hivatással tökéletesen egybevág. Lényeges különbség!, mondta a plafonnak jelentőségteljesen, lényeges!, s a nyomaték kedvéért a mutatóujját is kinyújtotta hozzá, meglehet - senki nem lepődne meg. Nem, hiszen a bemutatott események rég elhagyták ezeken a hasábokon racionális medrüket; lassan hömpölygő folyásuk az éjszakának ezen a pontján inkább már a fokról fokra megbuggyanó elme éles vágástechnikájára, a téboly kiszámíthatatlan logikájára emlékeztetett. A tébolyéra, ismétlem meg, mivel ez a szó az adott szituációban hősöm lelkivilágába olyannyira beletrafált, hogy még most is remegek. Ha megkérdeznék, mit remegek, itt, az íróasztalomnál attól, hogy a hősöm lelkivilágába a téboly szó beletrafált, arra azt tudnám mondani, hogy azért remegek, itt, az íróasztalomnál ezen a napsütéses őszi délutánon, mert meg vagyok győződve arról, hogy nagyon is közel állt ez a fószer ott, a pamlagon ahhoz, amit ez a szó kifejezett, én meg megértő részvéttel vagyok iránta, ha nem derült volna még ki. Az együttérzés okán pedig nehéz hűvös, tárgyilagos módon számot adni arról, ahogy így fél kettő tájban éjszakáról éjszakára megcsapta az őrület szele, vagy valami, ami ahhoz volt hasonló, amilyen az ideg-összeroppanás lehet: a közeli összeomlás előérzete. Valami olyasmi, ami Michael Douglasszal történhetett az Összeomlás című filmben, mikor a dugóban kiszáll az autóból, géppisztolyt vásárol, s azzal a jéghideg fénnyel a szemében elindul a családját kiirtani, csak ő nem mozdult, mert nem volt hozzá ereje.
Egotrip
Abban viszont nem hasonlítunk, villant be a tudat legmélyéről, hogy hát nekem holnap reggel fel kell kelni, példaképem viszont ráért egy életen át haldokolni, főállásban, úgymond, mint azok a szerencsés emberek, akiknél vágy, életterv, tehetség, adottság, késztetés, ambíció - a meglevő képességek halmaza és természete - a művelt hivatással tökéletesen egybevág. Lényeges különbség!, mondta a plafonnak jelentőségteljesen, lényeges!, s a nyomaték kedvéért a mutatóujját is kinyújtotta hozzá, meglehet - senki nem lepődne meg. Nem, hiszen a bemutatott események rég elhagyták ezeken a hasábokon racionális medrüket; lassan hömpölygő folyásuk az éjszakának ezen a pontján inkább már a fokról fokra megbuggyanó elme éles vágástechnikájára, a téboly kiszámíthatatlan logikájára emlékeztetett. A tébolyéra, ismétlem meg, mivel ez a szó az adott szituációban hősöm lelkivilágába olyannyira beletrafált, hogy még most is remegek. Ha megkérdeznék, mit remegek, itt, az íróasztalomnál attól, hogy a hősöm lelkivilágába a téboly szó beletrafált, arra azt tudnám mondani, hogy azért remegek, itt, az íróasztalomnál ezen a napsütéses őszi délutánon, mert meg vagyok győződve arról, hogy nagyon is közel állt ez a fószer ott, a pamlagon ahhoz, amit ez a szó kifejezett, én meg megértő részvéttel vagyok iránta, ha nem derült volna még ki. Az együttérzés okán pedig nehéz hűvös, tárgyilagos módon számot adni arról, ahogy így fél kettő tájban éjszakáról éjszakára megcsapta az őrület szele, vagy valami, ami ahhoz volt hasonló, amilyen az ideg-összeroppanás lehet: a közeli összeomlás előérzete. Valami olyasmi, ami Michael Douglasszal történhetett az Összeomlás című filmben, mikor a dugóban kiszáll az autóból, géppisztolyt vásárol, s azzal a jéghideg fénnyel a szemében elindul a családját kiirtani, csak ő nem mozdult, mert nem volt hozzá ereje.

Azon kapta magát: dúdol, meghülyültem, mondta: dúdolok. Igen, suttogta, így kezdődik: a tegnapira is azt hittem, de ez most tényleg az. Pengét. Kést. Kötelet. Patakokban izzadt, forgott alatta a kerevet. A tagjai ólomnehezek. Tudta, most megváltás minden bevégzett mozdulat. Erőt gyűjtött. Körbenézett, mibe kapaszkodhat, semmibe. Vigasztalan szobabelső, fekete képernyő, diszkrét lámpafény. Aha. A kispárna, igen. Úgysem ment vele hosszú órákon át semmire. Minden izmát megfeszítve benyúlt a gerince alá, s kibaszta a parkettára, megy ez, na ugye. Az ép ész talaján állok. Cselekvőképes vagyok. A következő feladat, hogy fel kell innen állnom, és el kell érnem az ágyamat, hogy a reggel ott találjon, amikor a vekker révén eljön a pillanat, amit annak a mázlista Keszi bácsinak - jósorsának kegyelménél fogva - egyáltalán nem kellett megismernie.

És akkor ott, történetünk ezen pontján, megindult az öldöklő küzdelem: a Küküllő utcai hadművelet. A fejben fanfárok, kürtök, trombiták zúgtak, legalább száz vonós dolgozott, a kórus is rákezdte, izmos karok verték az üstdobot. Két kezével megemelte, s letolta az egyik lábát, a térd becsuklott a gravitációtól, a talp talajt fogott. Előre, katonák! Utánam, magyarok! A pamlag széle felé csúsztatta a segget, megbillent, de visszafogta: hopp, hopp, lassabban a testtel, mindjárt lefordulok; azt meg már, hogy felálljak a földről, ne kívánja senki - fejen ne álljak? táncot ne járjak? -: az már tényleg meghaladná a rendelkezésre álló képességeket. Fejjel rohanok a falnak, nincs felépítve a stratégia. Először is fel kellene ülni. Ez helyesnek tűnt, elméletben, de nem működött a hasizom. Patthelyzet volt. Gondolkodott. S ez jó volt, mármint gondolkodni, mert az agymunka akkor is konstruktív elemet vitt a buliba, ha történetesen semmire sem jutott. Felhúzta az ágyon maradt térdet, de ez hülyeségnek bizonyult: a kitűzött cél szempontjából semmivel sem volt előrébb vele. Mindegy, mondta, nem jött be, de megpróbáltam, s kinyújtotta megint. Láthatod, csinálom, kedves démonom, dünnyögte, titkon azt remélvén, hogy bámulatos akaraterejét látva hálásak lesznek a neurotranszmitterek, s a tettvágy elismeréseképp otthont adó gazdájukat egyensúlyi zavaruknak azonnali, fegyelmezett helyreállításával jutalmazzák meg. De sajnos, mint kiderült, nem olyan fából faragták a neurotranszmittereket, hogy csak úgy, ennyiért, holmi felhúzott térdekért minden kósza nyavalygónak jutalmat osztogassanak: ekképpen hősömnek nem maradt más választása, mint a P. Mobil szigorával rádörrenni önmagára, belátván, hogy a csata állóháborúvá merevedett. Menj, az úton menj tovább, énekelte háton fekve, két ujjal V betűt formálva, miközben minden erejével lendületet vett, s a pamlagról lefordulván kemény koppanással térdre esett.

Ott állt, négykézláb, a kisasztal tövében, a pormacskákat nézte, aztán pedig a szőnyegrojtokat. Ebből a távlatból egyre távolibbnak tűnt az emeleti hálószoba: innen nézve a megváltó, öntudatlan ájulással kecsegtető édes álom adekvát színtere egyenesen kozmikus magasságokba emelkedett.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.