Keresztury Tibor: Zártkörű fogadás

  • 2003. október 2.

Egotrip

Abban viszont nem hasonlítunk, villant be a tudat legmélyéről, hogy hát nekem holnap reggel fel kell kelni, példaképem viszont ráért egy életen át haldokolni, főállásban, úgymond, mint azok a szerencsés emberek, akiknél vágy, életterv, tehetség, adottság, késztetés, ambíció - a meglevő képességek halmaza és természete - a művelt hivatással tökéletesen egybevág. Lényeges különbség!, mondta a plafonnak jelentőségteljesen, lényeges!, s a nyomaték kedvéért a mutatóujját is kinyújtotta hozzá, meglehet - senki nem lepődne meg. Nem, hiszen a bemutatott események rég elhagyták ezeken a hasábokon racionális medrüket; lassan hömpölygő folyásuk az éjszakának ezen a pontján inkább már a fokról fokra megbuggyanó elme éles vágástechnikájára, a téboly kiszámíthatatlan logikájára emlékeztetett. A tébolyéra, ismétlem meg, mivel ez a szó az adott szituációban hősöm lelkivilágába olyannyira beletrafált, hogy még most is remegek. Ha megkérdeznék, mit remegek, itt, az íróasztalomnál attól, hogy a hősöm lelkivilágába a téboly szó beletrafált, arra azt tudnám mondani, hogy azért remegek, itt, az íróasztalomnál ezen a napsütéses őszi délutánon, mert meg vagyok győződve arról, hogy nagyon is közel állt ez a fószer ott, a pamlagon ahhoz, amit ez a szó kifejezett, én meg megértő részvéttel vagyok iránta, ha nem derült volna még ki. Az együttérzés okán pedig nehéz hűvös, tárgyilagos módon számot adni arról, ahogy így fél kettő tájban éjszakáról éjszakára megcsapta az őrület szele, vagy valami, ami ahhoz volt hasonló, amilyen az ideg-összeroppanás lehet: a közeli összeomlás előérzete. Valami olyasmi, ami Michael Douglasszal történhetett az Összeomlás című filmben, mikor a dugóban kiszáll az autóból, géppisztolyt vásárol, s azzal a jéghideg fénnyel a szemében elindul a családját kiirtani, csak ő nem mozdult, mert nem volt hozzá ereje.
Egotrip
Abban viszont nem hasonlítunk, villant be a tudat legmélyéről, hogy hát nekem holnap reggel fel kell kelni, példaképem viszont ráért egy életen át haldokolni, főállásban, úgymond, mint azok a szerencsés emberek, akiknél vágy, életterv, tehetség, adottság, késztetés, ambíció - a meglevő képességek halmaza és természete - a művelt hivatással tökéletesen egybevág. Lényeges különbség!, mondta a plafonnak jelentőségteljesen, lényeges!, s a nyomaték kedvéért a mutatóujját is kinyújtotta hozzá, meglehet - senki nem lepődne meg. Nem, hiszen a bemutatott események rég elhagyták ezeken a hasábokon racionális medrüket; lassan hömpölygő folyásuk az éjszakának ezen a pontján inkább már a fokról fokra megbuggyanó elme éles vágástechnikájára, a téboly kiszámíthatatlan logikájára emlékeztetett. A tébolyéra, ismétlem meg, mivel ez a szó az adott szituációban hősöm lelkivilágába olyannyira beletrafált, hogy még most is remegek. Ha megkérdeznék, mit remegek, itt, az íróasztalomnál attól, hogy a hősöm lelkivilágába a téboly szó beletrafált, arra azt tudnám mondani, hogy azért remegek, itt, az íróasztalomnál ezen a napsütéses őszi délutánon, mert meg vagyok győződve arról, hogy nagyon is közel állt ez a fószer ott, a pamlagon ahhoz, amit ez a szó kifejezett, én meg megértő részvéttel vagyok iránta, ha nem derült volna még ki. Az együttérzés okán pedig nehéz hűvös, tárgyilagos módon számot adni arról, ahogy így fél kettő tájban éjszakáról éjszakára megcsapta az őrület szele, vagy valami, ami ahhoz volt hasonló, amilyen az ideg-összeroppanás lehet: a közeli összeomlás előérzete. Valami olyasmi, ami Michael Douglasszal történhetett az Összeomlás című filmben, mikor a dugóban kiszáll az autóból, géppisztolyt vásárol, s azzal a jéghideg fénnyel a szemében elindul a családját kiirtani, csak ő nem mozdult, mert nem volt hozzá ereje.

Azon kapta magát: dúdol, meghülyültem, mondta: dúdolok. Igen, suttogta, így kezdődik: a tegnapira is azt hittem, de ez most tényleg az. Pengét. Kést. Kötelet. Patakokban izzadt, forgott alatta a kerevet. A tagjai ólomnehezek. Tudta, most megváltás minden bevégzett mozdulat. Erőt gyűjtött. Körbenézett, mibe kapaszkodhat, semmibe. Vigasztalan szobabelső, fekete képernyő, diszkrét lámpafény. Aha. A kispárna, igen. Úgysem ment vele hosszú órákon át semmire. Minden izmát megfeszítve benyúlt a gerince alá, s kibaszta a parkettára, megy ez, na ugye. Az ép ész talaján állok. Cselekvőképes vagyok. A következő feladat, hogy fel kell innen állnom, és el kell érnem az ágyamat, hogy a reggel ott találjon, amikor a vekker révén eljön a pillanat, amit annak a mázlista Keszi bácsinak - jósorsának kegyelménél fogva - egyáltalán nem kellett megismernie.

És akkor ott, történetünk ezen pontján, megindult az öldöklő küzdelem: a Küküllő utcai hadművelet. A fejben fanfárok, kürtök, trombiták zúgtak, legalább száz vonós dolgozott, a kórus is rákezdte, izmos karok verték az üstdobot. Két kezével megemelte, s letolta az egyik lábát, a térd becsuklott a gravitációtól, a talp talajt fogott. Előre, katonák! Utánam, magyarok! A pamlag széle felé csúsztatta a segget, megbillent, de visszafogta: hopp, hopp, lassabban a testtel, mindjárt lefordulok; azt meg már, hogy felálljak a földről, ne kívánja senki - fejen ne álljak? táncot ne járjak? -: az már tényleg meghaladná a rendelkezésre álló képességeket. Fejjel rohanok a falnak, nincs felépítve a stratégia. Először is fel kellene ülni. Ez helyesnek tűnt, elméletben, de nem működött a hasizom. Patthelyzet volt. Gondolkodott. S ez jó volt, mármint gondolkodni, mert az agymunka akkor is konstruktív elemet vitt a buliba, ha történetesen semmire sem jutott. Felhúzta az ágyon maradt térdet, de ez hülyeségnek bizonyult: a kitűzött cél szempontjából semmivel sem volt előrébb vele. Mindegy, mondta, nem jött be, de megpróbáltam, s kinyújtotta megint. Láthatod, csinálom, kedves démonom, dünnyögte, titkon azt remélvén, hogy bámulatos akaraterejét látva hálásak lesznek a neurotranszmitterek, s a tettvágy elismeréseképp otthont adó gazdájukat egyensúlyi zavaruknak azonnali, fegyelmezett helyreállításával jutalmazzák meg. De sajnos, mint kiderült, nem olyan fából faragták a neurotranszmittereket, hogy csak úgy, ennyiért, holmi felhúzott térdekért minden kósza nyavalygónak jutalmat osztogassanak: ekképpen hősömnek nem maradt más választása, mint a P. Mobil szigorával rádörrenni önmagára, belátván, hogy a csata állóháborúvá merevedett. Menj, az úton menj tovább, énekelte háton fekve, két ujjal V betűt formálva, miközben minden erejével lendületet vett, s a pamlagról lefordulván kemény koppanással térdre esett.

Ott állt, négykézláb, a kisasztal tövében, a pormacskákat nézte, aztán pedig a szőnyegrojtokat. Ebből a távlatból egyre távolibbnak tűnt az emeleti hálószoba: innen nézve a megváltó, öntudatlan ájulással kecsegtető édes álom adekvát színtere egyenesen kozmikus magasságokba emelkedett.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.