Keresztury Tibor: Zártkörű fogadás

  • 2003. október 2.

Egotrip

Abban viszont nem hasonlítunk, villant be a tudat legmélyéről, hogy hát nekem holnap reggel fel kell kelni, példaképem viszont ráért egy életen át haldokolni, főállásban, úgymond, mint azok a szerencsés emberek, akiknél vágy, életterv, tehetség, adottság, késztetés, ambíció - a meglevő képességek halmaza és természete - a művelt hivatással tökéletesen egybevág. Lényeges különbség!, mondta a plafonnak jelentőségteljesen, lényeges!, s a nyomaték kedvéért a mutatóujját is kinyújtotta hozzá, meglehet - senki nem lepődne meg. Nem, hiszen a bemutatott események rég elhagyták ezeken a hasábokon racionális medrüket; lassan hömpölygő folyásuk az éjszakának ezen a pontján inkább már a fokról fokra megbuggyanó elme éles vágástechnikájára, a téboly kiszámíthatatlan logikájára emlékeztetett. A tébolyéra, ismétlem meg, mivel ez a szó az adott szituációban hősöm lelkivilágába olyannyira beletrafált, hogy még most is remegek. Ha megkérdeznék, mit remegek, itt, az íróasztalomnál attól, hogy a hősöm lelkivilágába a téboly szó beletrafált, arra azt tudnám mondani, hogy azért remegek, itt, az íróasztalomnál ezen a napsütéses őszi délutánon, mert meg vagyok győződve arról, hogy nagyon is közel állt ez a fószer ott, a pamlagon ahhoz, amit ez a szó kifejezett, én meg megértő részvéttel vagyok iránta, ha nem derült volna még ki. Az együttérzés okán pedig nehéz hűvös, tárgyilagos módon számot adni arról, ahogy így fél kettő tájban éjszakáról éjszakára megcsapta az őrület szele, vagy valami, ami ahhoz volt hasonló, amilyen az ideg-összeroppanás lehet: a közeli összeomlás előérzete. Valami olyasmi, ami Michael Douglasszal történhetett az Összeomlás című filmben, mikor a dugóban kiszáll az autóból, géppisztolyt vásárol, s azzal a jéghideg fénnyel a szemében elindul a családját kiirtani, csak ő nem mozdult, mert nem volt hozzá ereje.
Egotrip
Abban viszont nem hasonlítunk, villant be a tudat legmélyéről, hogy hát nekem holnap reggel fel kell kelni, példaképem viszont ráért egy életen át haldokolni, főállásban, úgymond, mint azok a szerencsés emberek, akiknél vágy, életterv, tehetség, adottság, késztetés, ambíció - a meglevő képességek halmaza és természete - a művelt hivatással tökéletesen egybevág. Lényeges különbség!, mondta a plafonnak jelentőségteljesen, lényeges!, s a nyomaték kedvéért a mutatóujját is kinyújtotta hozzá, meglehet - senki nem lepődne meg. Nem, hiszen a bemutatott események rég elhagyták ezeken a hasábokon racionális medrüket; lassan hömpölygő folyásuk az éjszakának ezen a pontján inkább már a fokról fokra megbuggyanó elme éles vágástechnikájára, a téboly kiszámíthatatlan logikájára emlékeztetett. A tébolyéra, ismétlem meg, mivel ez a szó az adott szituációban hősöm lelkivilágába olyannyira beletrafált, hogy még most is remegek. Ha megkérdeznék, mit remegek, itt, az íróasztalomnál attól, hogy a hősöm lelkivilágába a téboly szó beletrafált, arra azt tudnám mondani, hogy azért remegek, itt, az íróasztalomnál ezen a napsütéses őszi délutánon, mert meg vagyok győződve arról, hogy nagyon is közel állt ez a fószer ott, a pamlagon ahhoz, amit ez a szó kifejezett, én meg megértő részvéttel vagyok iránta, ha nem derült volna még ki. Az együttérzés okán pedig nehéz hűvös, tárgyilagos módon számot adni arról, ahogy így fél kettő tájban éjszakáról éjszakára megcsapta az őrület szele, vagy valami, ami ahhoz volt hasonló, amilyen az ideg-összeroppanás lehet: a közeli összeomlás előérzete. Valami olyasmi, ami Michael Douglasszal történhetett az Összeomlás című filmben, mikor a dugóban kiszáll az autóból, géppisztolyt vásárol, s azzal a jéghideg fénnyel a szemében elindul a családját kiirtani, csak ő nem mozdult, mert nem volt hozzá ereje.

Azon kapta magát: dúdol, meghülyültem, mondta: dúdolok. Igen, suttogta, így kezdődik: a tegnapira is azt hittem, de ez most tényleg az. Pengét. Kést. Kötelet. Patakokban izzadt, forgott alatta a kerevet. A tagjai ólomnehezek. Tudta, most megváltás minden bevégzett mozdulat. Erőt gyűjtött. Körbenézett, mibe kapaszkodhat, semmibe. Vigasztalan szobabelső, fekete képernyő, diszkrét lámpafény. Aha. A kispárna, igen. Úgysem ment vele hosszú órákon át semmire. Minden izmát megfeszítve benyúlt a gerince alá, s kibaszta a parkettára, megy ez, na ugye. Az ép ész talaján állok. Cselekvőképes vagyok. A következő feladat, hogy fel kell innen állnom, és el kell érnem az ágyamat, hogy a reggel ott találjon, amikor a vekker révén eljön a pillanat, amit annak a mázlista Keszi bácsinak - jósorsának kegyelménél fogva - egyáltalán nem kellett megismernie.

És akkor ott, történetünk ezen pontján, megindult az öldöklő küzdelem: a Küküllő utcai hadművelet. A fejben fanfárok, kürtök, trombiták zúgtak, legalább száz vonós dolgozott, a kórus is rákezdte, izmos karok verték az üstdobot. Két kezével megemelte, s letolta az egyik lábát, a térd becsuklott a gravitációtól, a talp talajt fogott. Előre, katonák! Utánam, magyarok! A pamlag széle felé csúsztatta a segget, megbillent, de visszafogta: hopp, hopp, lassabban a testtel, mindjárt lefordulok; azt meg már, hogy felálljak a földről, ne kívánja senki - fejen ne álljak? táncot ne járjak? -: az már tényleg meghaladná a rendelkezésre álló képességeket. Fejjel rohanok a falnak, nincs felépítve a stratégia. Először is fel kellene ülni. Ez helyesnek tűnt, elméletben, de nem működött a hasizom. Patthelyzet volt. Gondolkodott. S ez jó volt, mármint gondolkodni, mert az agymunka akkor is konstruktív elemet vitt a buliba, ha történetesen semmire sem jutott. Felhúzta az ágyon maradt térdet, de ez hülyeségnek bizonyult: a kitűzött cél szempontjából semmivel sem volt előrébb vele. Mindegy, mondta, nem jött be, de megpróbáltam, s kinyújtotta megint. Láthatod, csinálom, kedves démonom, dünnyögte, titkon azt remélvén, hogy bámulatos akaraterejét látva hálásak lesznek a neurotranszmitterek, s a tettvágy elismeréseképp otthont adó gazdájukat egyensúlyi zavaruknak azonnali, fegyelmezett helyreállításával jutalmazzák meg. De sajnos, mint kiderült, nem olyan fából faragták a neurotranszmittereket, hogy csak úgy, ennyiért, holmi felhúzott térdekért minden kósza nyavalygónak jutalmat osztogassanak: ekképpen hősömnek nem maradt más választása, mint a P. Mobil szigorával rádörrenni önmagára, belátván, hogy a csata állóháborúvá merevedett. Menj, az úton menj tovább, énekelte háton fekve, két ujjal V betűt formálva, miközben minden erejével lendületet vett, s a pamlagról lefordulván kemény koppanással térdre esett.

Ott állt, négykézláb, a kisasztal tövében, a pormacskákat nézte, aztán pedig a szőnyegrojtokat. Ebből a távlatból egyre távolibbnak tűnt az emeleti hálószoba: innen nézve a megváltó, öntudatlan ájulással kecsegtető édes álom adekvát színtere egyenesen kozmikus magasságokba emelkedett.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.