Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. május 31.

Egotrip

Szerintem abból nem sül ki semmi jó, ha találkozik Az Ember, Aki Létra Akar Lenni és Az Ember, Aki A Vihar Szeme. Kevésbé volt reggel, mint délelőtt, de sötét volt, tehát mindegy, a meteorológiában járatlanok simán képzelhették, hogy Füst Milán naplója takarja el a napot, pedig csak vak volt a tavasz, rendetlenkedett a kisded, úgy tett, mintha ősz lenne, riszált és rinyált, rettenetes volt és ostoba.
Szerintem abból nem sül ki semmi jó, ha találkozik Az Ember, Aki Létra Akar Lenni és Az Ember, Aki A Vihar Szeme. Kevésbé volt reggel, mint délelőtt, de sötét volt, tehát mindegy, a meteorológiában járatlanok simán képzelhették, hogy Füst Milán naplója takarja el a napot, pedig csak vak volt a tavasz, rendetlenkedett a kisded, úgy tett, mintha ősz lenne, riszált és rinyált, rettenetes volt és ostoba.

Azt szerette volna, ha másnak látszik, mint ami, vekniket növeszett a törzsére, rózsaszín lett, majdnem mint egy ember, csak kicsi volt, csak láttam az arcán a halált.

Akkor jött fel Papinot néni, hogy takarítson, de már nem volt időm elmenekülni, úgyhogy kénytelen voltam végighallgatni a történetet, miszerint a férje létra akar lenni, és mindent megtesz ezért. A férje már másfél éve létra szeretne lenni, pedig református, és a reformátusoknak ezt nem szabad.

Hallgattam, de nem hittem el. Nem tudtam elhinni, mert én voltam ez.

Én vagyok a vihar szeme, előttem és mögöttem érvényesek a törvények mind fizikai, mind jogi értelemben, csak ahol én vagyok, ott lesz kicsit csönd, ott áll meg a levegő egy pillanatra, hogy összecsapjanak mögöttem megint az elemek: duracell duracell ellen, szerintem nem így képzelték az istenek.

Látom a levegőt, ahogy csomósodni kezd, ahogy hurrikánná változik a szellő, egy gyermeteg ötlettel kezdődik minden, aztán halállá áll össze, és nincs bűntudata, mert ő a levegő maga, az idő agyából indul, és maga mellett tudja a vihar szemét.

Mint a pillanat a hangfalak előtt, mielőtt elkezdődik Marylin Manson koncertje, mikor már ott rejtezik a membránokban a pusztulás, de még csak Mozart szól, visszafogott és tompa, de mégis a Kis éji zene, lehet szarul is játszani, de akkor is.

Mondtam, hogy csütörtökön jöjjön fel hozzám, hátha, pedig nem is hittem, hogy feljön, de megérkezett, mondta, hogy ő Az Ember, Aki Létra Akar Lenni, és akkor ráeresztettem mindent, kiszakadt a torka, és olyan volt a vére, mint valami elbaszott tea, ledőlt, elvérzett, sikoltozott, röfögött, mint egy megerőszakolt kamasz, aztán kihűlt, meg sem várta, hogy elmondjam neki: én vagyok a vihar szeme, a kisebbik halál, de már mindegy volt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.