László Géza: Visszajátszás

Protekcionizmus rosszkor

Egotrip

Donald Trump idén januártól 30 százalékos vámot vetett ki a napelemekre és a mosógépekre, márciusban pedig az Egyesült Államokba importált acélipari termékek kaptak 25, az alumíniumtermékek pedig 10 százalékos tarifát. Nem sokkal ezután Washington 50 milliárd dollárnyi kínai termékre szabott ki vámot. A célba vett országok sem hagyták annyiban: ők is tarifákat emeltek, pár napja pedig újabb amerikai lépésekről kaptunk hírt.

Donald Trump idén januártól 30 százalékos vámot vetett ki a napelemekre és a mosógépekre, márciusban pedig az Egyesült Államokba importált acélipari termékek kaptak 25, az alumíniumtermékek pedig 10 százalékos tarifát. Nem sokkal ezután Washington 50 milliárd dollárnyi kínai termékre szabott ki vámot. A célba vett országok sem hagyták annyiban: ők is tarifákat emeltek, pár napja pedig újabb amerikai lépésekről kaptunk hírt.

Nem példa nélküli az, ami most történik – éppen ezért érdemes felidézni a történelem leg­elhibázottabb amerikai vámtarifa-emelésének az esetét.

A Smoot–Hawley Tariff Act az 1928-as választási kampányban indult útjára, s azóta tankönyvi példája lett annak, mit nem szabad csinálni válság idején. Pedig elsőre nem is hangzik olyan rémisztően, hogy az amerikai importvámok a törvény 1930. júniusi életbelépé­sekor az átlagos 38 százalékról 45-re emelkedtek. Nem lehet baj egy 10 százalékpontot sem elérő növelésből – gondolhatták egykor a derék beterjesztők. A két republikánus politikus abban a szent hitben vitte végig a javaslatot, hogy ezzel megoldják az amerikai farmerek minden gondját. Aggodalomra persze lett volna ok bőven: nemcsak azért, mert a közvélemény elutasította a törvényt, hanem azért is, mert több mint ezer közgazdász petícióban kérte az elnököt arra, hogy ne írja alá, s az ilyen kiállás arrafelé is ritkán fordul elő.

Az amerikai gazdaság 1928-ban még virágzott, jóllehet a farmerek már évek óta nagy bajban voltak. A mezőgazdasági árak csökkentek, az ő veszteségeik pedig nőttek; sokan már különféle kölcsöneik törlesztőrészleteit sem tudták fizetni. A republikánus politikusok pedig azt ígérték nekik, megvédik őket az olcsó importtól. A tarifaemelési mozgalomhoz gyorsan felzárkóztak más, ipari érdekcsoportok is: ők is szerettek volna egy kis importvédettséget. Ha kellett, még fizettek is érte. A törvényjavaslat és az amerikai ipar egyik lelkes támogatója, Grundy szenátor például mindenfajta kétely nélkül híresztelte 1928-ban: azoknak a vállalkozóknak a termékei, akik a választáson támogatják őket, jogosultakká válnak a magasabb tarifára.

A vámok finomhangolását végző Smoot szenátor oda tudott figyelni még az olyan obszcén könyvek importjának a megakadályozására is, mint a Lady Chatterley szeretője. Ha már kereskedelmi háború, akkor legyen kultúrkampf is! A szenátusban az előkészítő bizottság mintegy ezer embert hallgatott meg, erről 8600 oldalas jegyzőkönyv készült; maga a törvény több mint 200 oldalas lett, és vagy 3 ezer vámtételt tartalmazott. Ez még az amerikai jogalkotásban is extrémnek számított – hívja fel a figyelmet Douglas A. Irwin gazdaságtörténész a törvényről szóló, kiváló könyvében.

A jogszabály előkészítése hosszú és heroikus munka volt, ám mire elfogadták és Herbert Hoover elnök aláírta, a világ sajnos megváltozott. Ekkor, 1930 júniusában már túl vagyunk az 1929. októberi tőzsdekrachon, s a gazdaságban egyre csak nőnek a bajok, csökken az import és egymás után dőlnek be a bankok. A monetáris politika ráadásul pont az ellenkezőjét teszi annak, amit ilyenkor kéne: kemény feltételeket diktál. A vámtarifák emelésének következményei így egyenesen drá­maiak lettek. A törvény hatálybalépését követő három hónapban a vámköteles import értéke 34 százalékot zuhant – írja Irwin. Mivel az árak tovább csökkentek, a tényleges vámterhelés sok esetben jóval nagyobb lett, mert volt, ahol darabonként vagy éppen hordónként fix összegű tarifát határozott meg a törvény. Így 1933-ra átlagosan majdnem 60 százalékra emelkedett a vámköteles termékek tényleges vámterhe, ami azóta is amerikai rekord.

A közvetlen hatásoknál azonban sokkal durvább következményekkel járt a többi ország reakciója – és éppen ez lehet az örök tanulság. Kanadában például egy hónapon belül megbukott az USA-barát liberális kormány, és az új vezetés azonnal megemelte a vámtarifákat. Ugyanezt tette szinte az összes európai ország az autók, varrógépek, írógépek és a többi hagyományosan sikeres amerikai termék vámtételeivel. A Smoot–Hawley-törvény hadüzenetként hatott, a világkereskedelemben USA-ellenes szövetségek alakultak. Az 1930 és 1934 között zajló kereskedelmi háborúban a partnerországok ellenintézkedései miatt az exportveszteségek pillanatok alatt jóval nagyobbak lettek, mint amit a vámok emelésén nyerni lehetett. Az Egyesült Államok például jelentős búza-, dohány- és pamutexportőr volt, s amikor a kivitel a harmadára esett, az érintett farmerek teljességgel lehetetlen helyzetbe kerültek.

Sokan azt gondolják, hogy magát a „nagy válságot” is a Smoot–Hawley-törvény okozta, de ez túlzásnak tűnik, hiszen – írja Irwin – közvetlenül csak az import egyharmadát érintette az intézkedés. Ráadásul az egész külkereskedelem az amerikai GDP mindössze 5 százalékára rúgott – így a válság során bekövetkezett 25 százalékos amerikai munkanélküliséget és a több mint 30 százalékos kibocsátáscsökkenést aligha magyarázza a kereskedelmi háború. Ugyanakkor az sem kétséges, hogy az akciók és a megtorló reakciók dinamikája felgyorsította és elmélyítette a világválságot. A globális GDP 1929 és 1933 között 13, a világkereskedelem ugyanekkor 25 százalékkal csökkent, és ez utóbbi helyreállítása sokkal tovább is tartott.

A világ azóta sokat változott. Az amerikai vámtarifák 2010-re 5 százalék alá estek, és létrejöttek azok a megegyezések és intézmények is – mint például a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) –, amelyek lehetőséget nyújtanak a viták szabályozott rendezésére és a kereskedelmi háborúk elkerülésére. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az Egyesült Államok gazdaságában két és félszer akkora a külkereskedelem aránya, mint kilencven évvel ezelőtt volt. Irwin érdekes párhuzamra is felhívja a figyelmet: 2008 nyarától szinte pontosan ugyanolyan tempóban és mértékben csökkent az amerikai import, ahogy 1929 nyarától. Ám mert a mostani válságot jól kezelték, az import 2009 júliusától újra emelkedni kezdett, és 2010-ben helyreállt a rend; ezzel szemben az 1930-as törvény után az import értéke soha nem látott mélységbe zuhant.

Mindebből azt gondolhatnánk, hogy az Egyesült Államoknak ma már végképp nem érdeke meggondolatlan vámtarifa-intézkedéseket hozni. De jött Donald Trump, aki azzal kampányolt, hogy a kínai árukra 45, a Mexikóba kitelepülő amerikai cégek termékeire 30 százalékos büntetővámot vet majd ki. Protection will lead to prosperity, a protekcionizmus felvirágzást hoz – süvöltötte, nagyjából úgy, ahogy egykor tették Smoot és Hawley urak is.

Pedig a kereskedelmi háború nem játék. Jól tudjuk, hogy Kína az elmúlt két évtizedben ügyesen élt a szabadkereskedelmi megállapodások adta lehetőségekkel, és van igazság az amerikai szemrehányásokban. De a Smoot–Hawley-eset alapján azt is tudjuk, hogy nem sok jót ígér, ha Washington egyszerre tüzel vámokkal minden irányba. Kína és más országok is határozottan reagáltak Trump lépéseire, s ez a vártnál valószínűleg jobban fáj. De az elnök csapata mintha még mindig nem érzékelné a gazdasági veszélyeket. Persze lehet, hogy tévedek, és Washingtonban nem felejtették el a Smoot–Hawley-törvény okozta kudarc logikáját, és csak stratégiai eszközként vetették be ezeket a tarifákat azért, hogy megnyissák Kína piacát. De ha így is van, akkor se felejtsük el: e harcnak megvan a saját logikája is, amiből egyre nehezebb lesz kilépni.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.