László Géza: Visszajátszás

A sáveltolás

Egotrip

2002 igazi választási év volt. Lakástámogatás, minimálbér-emelés, közalkalmazotti bérkorrekció, nyugdíj-kiegészítés, extra költségvetési deficit, egyszóval dübörgött a politikai konjunktúra. Az emberek lelkesen költötték a friss pénzt, nőtt az import, az export le is maradt a romló nemzetközi helyzet és az erős forint miatt.

De mitől volt olyan erős a forint? 2001-ben a jogilag immár nagyon független MNB, amelynek új vezetője biztos, ami biztos, a Pénzügyminisztériumból sétált át a Szabadság térre, az inflációs célkitűzések fokozatosan érvényesülő korszerű rendszerét választotta. Az áremelkedés egy év alatt 5 százalékot csökkent. S bár a 4,5 százalékos 2002-es célérték is tarthatónak látszott, de azért az eminens MNB-vezetés egy kamatlábemeléssel köszönt be az új kormánynak. Járai Zsigmond mindig szerette az erős forintot, szívesen nyilatkozott arról, hogy az erős valuta és a magas bérek jelentik az igazi versenyképesség próbakövét. Egyszerűbben: hulljon a férgese!

Az árfolyam ekkor már egy ą15 százalékos szélességű sávban ingadozott, jobbára az erős szélen. Sőt, január elején egy ügyetlen elnöki nyilatkozat után a spekulánsok már 234 forint alatti árfolyamon is kötöttek üzleteket. Az MNB beavatkozott, a sáv és a monetáris politika hitelessége is megmaradt, duzzadt kebelünk a büszkeségtől. Csak az exportáló vállalatok hörögtek, mert két év alatt 20 százalékkal romlott (euróban) a költségszintjük, és nem tudtak versenyképes ajánlatokat tenni. Pár eseménytelen hónap után, május végén megjelent a bánatos első negyedéves külkereskedelmi deficit- és GDP-adat, majd megindult a forint gyengülése. Aztán az MNB és a kormány 2003. június 4-én váratlanul 2,26 százalékkal, minimális mértékben leértékelte a középárfolyamot, s ezzel eltolta a sávot a gyenge irányba. Bejelentettek egy 76 milliárd forintos mérsékelt költségvetési megszorítást is.

Nem is hangzik rosszul: a kormány megszorított, a jegybank támogatta a sáv eltolását - milyen szép kompromisszum! A megdöbbent külföldi befektetők nem így gondolkodtak. A döntés kiszámíthatatlan volt, és egyértelműen árfolyamcélra utalt, ami az inflációs célkitűzések rendszerének felrúgását jelentette. Az, hogy a sáveltolás mindössze 6 forint volt, csak tetézte az intézkedés körüli értetlenséget. Egy kiszámíthatóan működő monetáris normarendszert csak krízishelyzetben szoktak így megbolygatni. Az árfolyam hamarosan 270 forint fölé gyengült. Az MNB nyilatkozatokkal próbálta kezelni a helyzetet, de miután megindult a drasztikus tőkekiáramlás, egy, majd két héten belül újabb 2 százalékponttal emelték a korábban 6,5 százalékos irányadó kamatlábat. A kormány győzelme - Várhegyi Éva szavaival - pünkösdi királyság volt. Pillanatok alatt összezuhant az ország jó befektetői megítélése, mert a monetáris politika elvesztette hitelességét. A kamatemelés az állam és a többi adós kamatkiadásait jelentősen, akár 30-40 százalékkal is emelhette. Legalább százmilliárdos nagyságrendű kár esett.

Ez a nem kikényszerített gazdaságpolitikai hiba azért is érthetetlen volt, mert a vágyott árfolyamgyengülés már napokkal korábban megindult. Medgyessy motivációiról Járai alig elfogultan ilyeneket ír könyvében: "Ki nyert a bolton? Rebesgettek egynémely telefonhívást a kormányülés szünetében... Egy biztos: a szálak ezúttal nem a Magyar Nemzeti Bankba vezettek, hanem állítólag még magasabb helyekre." Mások meg őt nem kímélték - de a sárdobálásnál fontosabb, hogy ezek az emberek akkor és ott miért tartották elfogadható megoldásnak a sáveltolást.

A miniszterelnökben erős nosztalgia élt a leértékelés technikája iránt, ezért figyelmen kívül hagyta a megváltozott körülményeket és az új monetáris irányítási rendszer működési elveit. Nem értette és nem is akarta őket elfogadni, ezt későbbi megnyilatkozásai alátámasztják. Nem ebben nőtt ő fel, de mint a nagy Gatsby, pályája csúcsán, a fényben akarta a régi történetet folytatni; ott, ahol korábban megszakadt. A 90-es évek sikeres receptje lebegett a szeme előtt, az árfolyam gyengítése, a külkereskedelem mérlegének és a költségvetés helyzetének javítása az infláció finom gyorsításával. Azt hitte, egy ügyes unortodox megoldással a leértékelési csodaszer bevethető: eltoljuk az egész sávot, épp csak egy kicsit. A befektetők kapnak egy árfolyamjelzést, de azért közben minden marad a régiben. S ez volt az a pont, ahol Járai egyetértett vele. Az MNB szabadságról berángatott elnöke először nem támogatta az ötletet, de hamar belement: ő is elhitte, hogy a csekély sáveltolás nem okozhat nagy bajt. Túlságosan bízott magában, talán mert jelentős részben saját személyes sikerének gondolta azt is, ami az új intézményrendszer sikere volt. Úgy vélhette, a kompromisszumuk megnyugtató lesz a piacnak, a szabályok megbolygatását meg ellensúlyozza majd személyes tekintélye és a rendszer, az ő rendszerének fenntartása.

S vajon a Monetáris Tanács tagjai miért szavazták meg - egy kivétellel - a javaslatot, holott többen nem értettek egyet vele? 2003-ban az MNB-ben dolgozó tagok domináltak a testületben. Az összhangot nemcsak barátságok, hanem az új politikai barikádok is erősítették. Nem látszottak arcok, egyéni megközelítések, a stáb és az elnök véleménye döntött. A kormány előterjesztése nagy zavart keltett a tagok körében. Nem volt írásos előterjesztés, sem elemzés. (Egy vállalatunknál - hasonló helyzetben - az egyik amerikai igazgatósági tag két órát a vécében töltött. Telefonálgatott. Aztán kiment a reptérre. Nem volt bátor megoldás, de nem is a legrosszabb.) Járai Medgyessy kérésére átengedte a szót az előterjesztő pénzügyminiszternek, de világos volt, hogy támogatni fogja. A név szerinti szavazásnál az egyik igen már húzta maga után a másikat. A miniszter is meglepődött, mennyire gyorsan. Nem volt forgatókönyv balsiker esetére sem, így pár nap múlva ismét rögtönözni kellett. A drasztikus kamatemelés helyett az újabb eltolás a rendszer hitelességének gyors halálát jelentette volna, a sáv azonnali eltörlése pedig egy esetleges forinterősödés miatt nem jöhetett szóba. Hogyan lehetett volna mindezt elkerülni? Leginkább a szabályok betartásával, tehát a közös céloknak alárendelt szigorú költségvetési politikával vagy végső esetben a szabályok megfelelően előkészített újratárgyalásával.

A 2001-es szabályok elveit egyébként - tisztelet a kivételnek - azóta sem becsülik sokra a miniszterelnökök. 2004 után a kormánypártok a Monetáris Tanács bővítésével kerülték azokat meg. A Bajnai-kormány eredményei után a mostani miniszterelnök is elkötelezte magát a költségvetési fegyelem mellett, de a független jegybankról másként gondolkodik. ' nem nosztalgiázik, mint Medgyessy, hanem mások nosztalgiájára épít. Nála a függetlenség és a többi monetáris szabály olyan, mint egy elhanyagolt kirakat a hatvanas évekből. De, ahogy annak idején az a kirakat is ritkán csalta be az állami áruházba a vevőket, egyelőre ez is kevésnek tűnik a befektetői bizalom visszaszerzésére. Jobb áru kell, jobb kiszolgálás és szavatosság.

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.