Kritikai iskola

Legitimitás és legitimitás

  • Ádám Zoltán
  • 2011. április 7.

Egotrip

Zajlik a nagy alkotmányos harakiri: a demokrácia gőzerővel készül rá, hogy legfontosabb és legélesebb fegyverével, a népakarattal egy lendületes mozdulattal átmetssze a hasfalát. A folyamatról sok érdemes szerző mondta már el, hogy lényege szerint a szabadságjogi hagyomány és a liberális demokrácia intézményi alapjainak felszámolását jelenti. Nem kétséges, hogy az eredmény az intézményi ellensúlyaitól megfosztott, de továbbra is demokratikus felhatalmazással rendelkező hatalom lesz. Mindez nem újdonság a modern politikatörténetben: a permanens válságba süllyedt, ingatag demokráciák előszeretettel konszolidálták így magukat az elmúlt kétszáz évben, amióta az isteni kiválasztottság helyett a népakarat vált a politikai legitimáció elsődleges forrásává. A tömegigényeknek való megfelelés hasonló okokból a diktatúrák számára is fontossá vált: a hatalmi engedmények és anyagi juttatások ügyesen adagolt rendszere tette például évtizedeken át milliók számára elfogadhatóvá a társadalom gerincét 1956 után megroppantó Kádár-kormányzatot.

Zajlik a nagy alkotmányos harakiri: a demokrácia gőzerővel készül rá, hogy legfontosabb és legélesebb fegyverével, a népakarattal egy lendületes mozdulattal átmetssze a hasfalát. A folyamatról sok érdemes szerző mondta már el, hogy lényege szerint a szabadságjogi hagyomány és a liberális demokrácia intézményi alapjainak felszámolását jelenti. Nem kétséges, hogy az eredmény az intézményi ellensúlyaitól megfosztott, de továbbra is demokratikus felhatalmazással rendelkező hatalom lesz. Mindez nem újdonság a modern politikatörténetben: a permanens válságba süllyedt, ingatag demokráciák előszeretettel konszolidálták így magukat az elmúlt kétszáz évben, amióta az isteni kiválasztottság helyett a népakarat vált a politikai legitimáció elsődleges forrásává. A tömegigényeknek való megfelelés hasonló okokból a diktatúrák számára is fontossá vált: a hatalmi engedmények és anyagi juttatások ügyesen adagolt rendszere tette például évtizedeken át milliók számára elfogadhatóvá a társadalom gerincét 1956 után megroppantó Kádár-kormányzatot.

Ugyanennek a projektnek futunk most neki az ellenkező irányból: nem a megdöntött zsarnokság tér vissza véres revánsot véve a népakaraton, hogy azután a szabadság kis köreinek felkínálásával igyekezzen kiengesztelni őt, hanem a népakarat számolja fel a szabadságot, mivel a szabadságot teszi felelőssé a romló életkörülményekért és a helyenként anarchikus társadalmi viszonyokért. A különbség nem mellékes, és tudatosítása nélkül a szabadság hívei aligha kerülhetnek ismét többségbe, akárhogyan alakuljanak is a gazdaság és a közrend viszonyai a következő években.

A szabadságpárti diskurzus egyik legkedvesebb érve, hogy az alkotmányozás folyamata illegitim, mivel az egymással versengő politikai alternatívák közül csupán az egyik - az éppen regnáló kormánypártok - szándékait és értékvilágát tükrözi, miközben az alkotmányos berendezkedés lényege éppen az, hogy az egymással versengő politikai erők híveinek közös otthont biztosítson. A helyzet kétségtelenül nagyon durva, bár ez nem újdonság: az új magyar alkotmányos berendezkedésben gyakorlatilag már ma is korlátlan a kormány hatalma, a jogalkotás egyes területein formálisan sem működik az alkotmánybírósági kontroll, az állami intézmények élére kivétel nélkül a kormánytöbbség jelöl vezetőt, számos esetben a saját mandátumánál több mint egy kormányzati ciklussal hosszabb időre. Az elfogadás előtt álló alkotmány újdonsága és voltaképpeni funkciója csupán az, hogy a jogi hierarchiában a lehető legmagasabb szintre emelje a szabadságkorlátozó kodifikációs gyakorlatot, miközben világképe és szellemisége a nemzeti-keresztény történeti szemlélet jegyében a múltba fordul.

A következmények beláthatatlanok. Az intézményesített elnyomás alaptörvényi rangra emelése nemcsak az életformák, világképek és vallások sokszínűségét feltételező modern társadalomfejlődéssel kerül majd konfliktusba, hanem a jogegyenlőségen, tolerancián és felelősségérzeten alapuló demokratikus állampolgári öntudattal is. A korlátlan kormánynak alávetett, a hivatalosan gyakorolt jogtalanságokra jogorvoslatot (hivatalosan is) hiába kereső állampolgárok gyorsan megtanulnak a hatalomnak gazsulálni - és ugyanezt várják majd el a nekik alávetettektől. A demokrácia jogi infrastruktúrája súlyos károkat szenved, de a lelkek demokratikus infrastruktúrájában okozott rombolást még nehezebb lesz orvosolni.

Mégis, mindennek dacára felmerül a kérdés, hogy a demokrácia viszonyai között illegitimnek tekinthető-e mindaz, ami történik. Az alkotmányozási folyamat szokásos szabadságpárti kritikája szerint igen: az alkotmányozás célja, módszere és előre látható eredménye összeegyeztethetetlen az elemi demokratikus elvárásokkal. A kérdés azonban az, hogy mi történik, ha a politikai közösség túlnyomó része nem támaszt ilyen elvárásokat a kormánnyal szemben. A Fidesz-KDNP a hosszú ellenzéki évek alatt nacionalista, populista és antikapitalista pártként erősítette meg vezető szerepét a jobboldalon, és ekként aratott tavaly tavasszal elsöprő arányú választási győzelmet. Mellette csaknem 17 százalékot kapott az elemi civilizatorikus normákat figyelmen kívül hagyó, szélsőjobboldali Jobbik. Ez a két politikai erő összesen a parlamenti mandátumok több mint 80 százalékával rendelkezik, amit minden kétséget kizáróan demokratikus úton, tisztességes választások során nyertek el.

Ez a tény önmagában kihúzza a talajt a normatív szabadságpárti diskurzus egy fontos eleme alól. Tegyük fel ugyanis, hogy a kétharmados kormánypárti többség az alkotmányozás legfontosabb kérdéseiben kölcsönös engedmények árán egyetértésre jut a második legnagyobb ellenzéki pártnak számító Jobbikkal, miáltal 80 százalékos többséggel, egy jelentős ellenzéki párt bevonásával fogadja el az új alkotmányt. Növekedne-e ennek következtében a szabadságszerető demokraták szerint az alkotmányozás legitimációja? A liberális demokrácia hívei számára vonzóbb forgatókönyv lenne-e ez a mostaninál?

A szabadságszerető demokrácia hívei a tavalyi választásokon egyharmadnál kisebb szavazataránnyal egyötödnél kisebb parlamenti képviselethez jutottak. A választás - még egyszer: - tiszta és demokratikus volt, eredménye nem vitatható. Mi több, egyelőre semmi jelét nem látni a szabadságszerető demokraták érdemi erősödésének. A jelenlegi alkotmányozás célja és várható eredménye a liberális demokrácia általános kritériumai alapján, normatív értelemben nyilván illegitim, de kevés okunk van azt gondolni, hogy alapvonásaiban gyökeresen ellentétes a társadalom többségi preferenciáival. Következésképp a tavalyi földcsuszamlásszerű jobboldali választási győzelem politikai értelemben akkor is legitimálja a most zajló alkotmányozást, ha a társadalmi többség világnézeti kérdésekben valószínűleg liberálisabb az új alkotmánynál. Harcolni helyes és szükséges a szabadságkorlátozás kodifikálásával szemben. Illúziókba ringatni magunkat helytelen és veszélyes.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”