Ingyenebéd

Mávolán

  • Muraközy Balázs
  • 2010. október 7.

Egotrip

Remek hírek szivárogtak ki a gazdasági kormányzat köreiből. A közösségi közlekedés régóta fokozódó problémáját is meg fogja oldani kormányunk. A részletekről egyelőre annyit tudni, hogy a megoldás részét képezi a MÁV Start és a Volánok összevonása. Az is kiderült, hogy a BKV, sőt a Malév beolvasztása is felmerült, de ezeket egyelőre elvetették. A kiszivárgott információk között két érv szerepelt az összevonás, a nemzeti közlekedési holding létrehozása mellett: a nagy költségmegtakarítás és az egységes viteldíjak.

Remek hírek szivárogtak ki a gazdasági kormányzat köreiből. A közösségi közlekedés régóta fokozódó problémáját is meg fogja oldani kormányunk. A részletekről egyelőre annyit tudni, hogy a megoldás részét képezi a MÁV Start és a Volánok összevonása. Az is kiderült, hogy a BKV, sőt a Malév beolvasztása is felmerült, de ezeket egyelőre elvetették. A kiszivárgott információk között két érv szerepelt az összevonás, a nemzeti közlekedési holding létrehozása mellett: a nagy költségmegtakarítás és az egységes viteldíjak.

Ahogy egyre többet gondolkodom rajta, egyre jobban tetszik az ötlet. A kérdés már csak az: hol álljunk meg? Mekkora költségmegtakarítás keletkezne például a MÁV és a Magyar Villamos Művek összevonásából? Vagy miért nem kapcsolódik be a sarki pizzéria, hogy lehessen a vasúti pénztárban is négysajtosat rendelni? Néhány gyárat és bányát is beolvaszthatnának persze az új monstrumba, hiszen bizonyára jelentős költségmegtakarítással járna a vállalaton belüli fuvarozás. És az is biztos, hogy olcsóbb lenne a finanszírozás, ha egy bankot is bevonnánk. Sőt, miért ne tagozódnának be a szuperholdingba a kórházak és az iskolák is?

Két dolog biztosan közös lenne az effajta összeolvasztásokban és a Mávolán létrehozásában: mindegyik az adminisztratív költségek valamekkora csökkenésével jár, és egyik hatásáról sem hozott nyilvánosságra becsléseket a kormány.

Az adminisztratív költségek csökkentése könynyen kommunikálható érv, hiszen mindenki el tudja képzelni, hogy a MÁV-pénztárak árulhatnának Volán-jegyeket is. A probléma azonban az, hogy ez az érv bizonyos szempontból triviális is. A költségcsökkentésre mindig lehet hivatkozni - és ugyanúgy hivatkoztak rá a XIX. század nagy amerikai monopolistái, mint az 50-es évek tervgazdaságának működtetői.

A másik érv, a tarifák egységesítése egyedibb, viszont nem túl erős. Nem azért, mert a tarifák egységesítése nem jó ötlet: tényleg szólnak fontos érvek amellett, hogy a díjak ne függjenek attól, hogy ki melyik közlekedési eszközt veszi igénybe. De mennyiben mozdítaná ezt előre a vállalatok összevonása? Azt biztosan tudjuk, hogy az egységes díjak kialakítása és a menetrendek összehangolása több vállalat között közel sem lehetetlen - ezt számos külföldi és néhány hazai példa is bizonyítja. Ráadásul itt erősen szabályozott vállalatokról van szó, ezért annyira nem tűnik nehéznek a dolog. Tagadhatatlan azonban, hogy egy vállalaton belül valamivel alacsonyabb a díjak egységesítésének költsége.

A Mávolán létrehozásának vannak tehát hasznai. De tárcasorozatunk címéből fakadóan (is) fel kell tenni a kérdést: mi az egyesítés költsége? A kormány által leírt két érv - adminisztratív költségmegtakarítások és lehetőség az optimális árazás kialakítására - minden vállalategyesülés esetében fennáll. Ha nem lennének a vállalategyesítésnek költségei, akkor nyereséges lenne Magyarország - sőt, a világ - összes vállalatát egyesíteni. Erre utaló tendenciákat pedig nem láthatunk.

Alapvetően kétféle költséget kell megfontolnunk. Az egyik az, hogy a vállalaton belüli mechanizmusok hatására az egyes részlegek vezetői kevésbé válnak érdekeltté a részleg hatékony működtetésében, mintha ezt a részleget külön vállalat formájában üzemeltetnénk. Az összevont nagyvállalatban dolgozó részlegvezető esetleg fix bért kap, ezért nem tesz különösebb erőfeszítéseket a részleg hatékony üzemeltetésére: hamarabb hazamegy a munkából, nem konfrontálódik a lusta kollégákkal, vagy esetleg olyan bútorokat vásárol, amikre nincs különösebb szüksége. A piramis tetején pedig a nagyvállalat vezetői kevésbé látják át a helyi folyamatokat, és gyakran ők is saját érdekeiket követik. Nos, a MÁV-nál ezek a problémák meglehetősen súlyosnak tűnnek. Az egyes kisebb területeket vezető dolgozók úgy érzik, hogy kevés beleszólásuk van a vállalat működtetésébe. Az átláthatatlan rendszer korrupcióhoz vezet. A vállalat mérete lehetővé teszi, hogy a központban keletkező veszteségeket az egész hálózatra szétterítsék, így nehezen ellenőrizhető, melyik tevékenység milyen költséggel jár.

Azok a kísérletek, amelyekben a MÁV néhány mellékvonalát függetlenül üzemeltették, arra utaltak, hogy a könnyebben átlátható részlegek önálló irányítása jelentős hatékonyságnyereséghez és költségcsökkenéshez vezethet. Könnyen lehet, hogy jobb lenne ebbe az irányba elmozdulni - az újabb tevékenységek beolvasztásának szándéka mindenesetre nem erre utal. Persze nem kizárt, hogy a kormánynak jó ötletei vannak erről - például területi alapon akarja megszervezni a holding működését -, de erről még nem mondtak semmit.

Az ilyen nagy vállalatok egyesítésének másik - társadalmi - költsége az, hogy a vállalatok piaci ereje és politikai alkuereje megnő. A közlekedési vállalatok alkuereje eddig is igen nagy volt: a vasutasok magas béreket harcoltak ki, és kiszámíthatatlan időpontokban leállították a forgalmat. A Volán-vállalatok elérték monopolpozíciójuk meghosszabbítását, a versenytársak adminisztratív kizárását. Az új holding még erősebb alkupozíciójával még magasabb költségvetési támogatást és a piaci verseny további korlátozásait harcolhatja ki. Nem világos, hogy miért érdeke a kormánynak egy ilyen átláthatatlanul működő és hatalmas alkuerővel rendelkező monstrum létrehozása. Különösen fontos ez a probléma akkor, amikor a kormány olyan komoly változásokat tervez a közösségi közlekedés területén, amelyek közül nem mindegyik fog tetszeni az ott dolgozóknak.

Tegyünk fel tehát kérdéseket minden vállalategyesítőnek, aki elsősorban az adminisztratív költségek csökkentésére hivatkozik. Kérjünk tőle pontos számításokat. És semmiképpen ne felejtsük el az ösztönzési problémákat: valószínűleg nem véletlenül alkotnak külön vállalatot a vasutak és a busztársaságok a legtöbb országban. És persze az sem lenne baj, ha a kormány a bombasztikus bejelentések előtt a számokat és a szervezeti változás részleteit nyilvánosságra hozná, és azok alapján alakulna ki vita a legjobb vállalati struktúráról - nem pedig a döntést próbálná később alátámasztani számításokkal. Fejlett országokban ugyanis így működik a hatékony kormányzás, a társadalmi párbeszédről már nem is szólva.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.