Mélyi József: Pálya a magasban

Emelemcéem

Egotrip

Alig nézek már sportot.

Egyrészt mert a tévében és az interneten túlkínálat van, gyakorlatilag bármit megnézhetnék, és így már nem olyan érdekes. Másrészt minden kiszámíthatónak tűnik: az esélyesek majdnem mindig győznek, a gyengék nagy valószínűséggel elbuknak; a Bayern München az utolsó pillanatban mégis bedarálja ellenfelét, a Mezőkövesd pedig nem lesz csodára képes. Persze mindig van egy kis remény. Mikor véletlenül mégis egy sportcsatornára kapcsolok, és a Real Madrid a második félidő közepén még döntetlenre áll az Eibar ellen, akkor kivárom azt a négy percet, amíg Cristiano Ronaldo betalál. De már nem is az a négypercnyi játék tűnik izgalmasnak, hanem inkább a valószínűség, a várakozás maga: hogy ez a mérkőzés vagy a meccsnek egyetlen kis szelete vajon mennyire közelít majd az átlaghoz, hol lesz a helye a statisztikában. Az utóbbi időben ezért sportközvetítések helyett néha inkább az egyes mérkőzések és bajnokságok kimenetelének megjósolhatóságával kapcsolatos tudományos értekezéseket olvasok.

Amennyiben a magánstatisztikáim nem csalnak (tulajdonképpen nem is tudnának csalni, hiszen csak rám vonatkoznak), akkor a tanulmányok fókuszában legtöbbször az angol első osztályú bajnokság eredményére vonatkozó feltételezések és jóslatok állnak, a metódusok közül pedig számomra a legizgalmasabbnak a Markov-lánc Monte-Carlo-módszer tűnik. A módszer és az algoritmusok részletes leírásától most relatív hely- és abszolút kompetenciahiány miatt eltekintek, két lényeges dolgot azonban muszáj rögzítenem. Először is a Markov-láncok esetében fontos, hogy egy adott jelen mellett a rendszer jövőbeli állapota nem függ a múlttól, vagyis attól, hogy a rulettben ötvenszer jött ki egymás után a fekete, mégsem valószínűbb, hogy a következőnél piros lesz az eredmény. A Monte-Carlo-módszer esetében pedig lényegi, hogy nagyszámú véletlen kísérlet segítségével a múltban kibogozhatatlannak bizonyult (vagy a jelenben annak tűnő) problémákat is jó közelítéssel meg lehet oldani. Az alábbiakban – mintegy patamatematikai kísérletként – láncokra és véletlenekre épülő módszeremet a jövő helyett a múltba fordítom.

Andrej Markov, a későbbi nagynevű matematikus az 1870-es évek második felében a szentpétervári egyetemen tanult, hírneves professzoroktól. Mivel akkoriban nem foglalkozott behatóbban politikával, valószínűleg nem ismerte a vele nagyjából egy időben szintén a városban tanuló orvostanhallgatót, Nyikolaj Kibalcsicsot. Így aztán arról sem szerezhetett tudomást, hogy Kibalcsicsot tiltott irodalom birtoklásáért 1875-ben három évre bebörtönözték. Markov nyilván nem értesült 1879-ben a Népakarat nevű titkos szövetség megalakulásáról sem, amelynek tagjai arra esküdtek fel, hogy meggyilkolják II. Sándor cárt. Markov 1880-ban megszerezte diplomáját, és végleg összekötötte az életét a magas matematikával, de arról természetesen tudott, hogy 1881 márciusában Szentpéterváron a Népakarat terroristái tényleg felrobbantották a cárt. A robbanószerkezetet a szervezet főtechnikusa, Kibalcsics gyártotta, akit ezért azonnal letartóztattak, és halálra ítéltek. Kivégzése előtt néhány nappal a bombagyáros a belügyminisztérium számára feljegyzést készített arról, hogy szerinte milyen módon lehetne lőporral végrehajtott robbantások sorának segítségével rakétát juttatni a levegőégbe (lásd még: pálya a magasban). A börtönigazgatóság a memorandumot csupán egy évvel Kibalcsics akasztása után juttatta el a minisztériumba, ahol a tervet az irattárban helyezték el. Markov már rég megalkotta a később róla elnevezett láncot, amikor 1917-ben egy kutató előásta Kibalcsics tervét, és 1918-ban a Múlt című folyóiratban, a narodnyikokról szóló cikkbe foglalva közölte. A régi tudományos felfedezés nem keltett különösebb visszhangot; a fiatal bolsevik államnak fontosabb volt a narodnyik-anarchista hagyomány – és Kibalcsics mint a Politikai forradalom és a gazdasági kérdés című írás egykori szerzője –, így a feltaláló neve Leninnek abban a dekrétumában (Monumentalnaja propaganda) is felbukkant, amely a városokban sürgősen elhelyezendő emlékműveken megörökíthető hősöket listázta.

A dinamittal hajtott űrhajó tervét időközben persze már más is publikálta: a német Hermann Ganswindt, aki szintén 1880-tól foglalkozott a problémával, 1893-ban a Berlini Filharmónia épületében tartott előadást a – Kibalcsics rakétájához hasonló elven működtethető – „világjárműről”. Talán Ganswindt neve is eltűnhetett volna a repülés történetéből: első helikopterkísérletéről 1903-ban a német film pionírja, Max Skladanowsky készített felvételt, a film azonban elveszett. Ganswindt természetesen csak évtizedekkel később szerzett tudomást Kibalcsics terveiről, s valószínűleg ugyanolyan elismeréssel tekintett az orosz rakéta-előfutárra, mint tette azt ténylegesen Wernher von Braun, aki a London elpusztítására szánt V-2 tervezőjeként a német és később az Apolló-program egyik főszereplőjeként az amerikai rakétakészítés kiemelkedő és egyben erősen vitatott alakja volt. Kibalcsics kimutathatóan hatást gyakorolt a második világháború utáni szovjet űrprogram kulcsfigurájára, Szergej Koroljovra (aki maga is csak a véletlennek köszönhette, hogy túlélte Szibériában a Gulagot), s gondolatai visszaköszönnek a lengyel származású, a harmincas években többek között Neumann János hívására Amerikába emigráló Stanisław Ulam atommeghajtású rakétára vonatkozó terveiben is.

Ulam, aki többek között Teller Edével és Enrico Fermivel dolgozott együtt a Manhattan-terven, a háború után Los Alamosban nemcsak hogy közösen munkálkodott a különböző matematikai, számítógépes projekteken, valamint a nukleáris fegyverterveken Tellerrel, Neumann-nal és a görög felmenőkkel rendelkező amerikai fizikussal, Nicholas Metropolisszal, de minden héten együtt is kártyáztak. Pókereztek, kis tétben. Metropolis leghőbb vágya az volt, hogy 20 dollárt nyerjen a kártya közben mindig unott Neumanntól, a játékelmélet egyik atyjától, s a pénz feléből megvegye Neumann és Morgenstern idevágó könyvét, a másik felét pedig látványosan a borítóra tűzze. Ulam emlékiratai szerint mindez valóban meg is történt. Akár így, akár úgy, annyi bizonyos, hogy a Monte-Carlo-módszer kialakításában a kártyapartnerek közül Neumann és Ulam főszerepet játszott, s elsősorban Metropolist tartják az MLMC-metódus úttörőjének.

Függelék: talán egy kicsit véletlenszerűnek hat ezen a helyen, és a közelmúltat tekintetbe véve valószínűtlenül is hangzik, de ahogy fél szemmel nézem a meccseket, szerintem idén a Liverpool nyeri az angol bajnokságot.

Figyelmébe ajánljuk

Se csoda, se ítéletnap nem várható az Otthon Starttól

Sok a nyitott kérdés a három százalékos kedvezményes kamatú lakáshitelek lehetséges hatásairól, de néhány következtetés azért megkockáztatható: az első lakásra sorban állók közül sokan inkább csalódhatnak majd, és az évi több tízezer új lakás sem tűnik megalapozott várakozásnak – viszont a program a költségvetésnek is talán csak szélsőséges esetben okoz fenntarthatatlan terhet.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.