Mélyi József: Pálya a magasban

Emelemcéem

Egotrip

Alig nézek már sportot.

Egyrészt mert a tévében és az interneten túlkínálat van, gyakorlatilag bármit megnézhetnék, és így már nem olyan érdekes. Másrészt minden kiszámíthatónak tűnik: az esélyesek majdnem mindig győznek, a gyengék nagy valószínűséggel elbuknak; a Bayern München az utolsó pillanatban mégis bedarálja ellenfelét, a Mezőkövesd pedig nem lesz csodára képes. Persze mindig van egy kis remény. Mikor véletlenül mégis egy sportcsatornára kapcsolok, és a Real Madrid a második félidő közepén még döntetlenre áll az Eibar ellen, akkor kivárom azt a négy percet, amíg Cristiano Ronaldo betalál. De már nem is az a négypercnyi játék tűnik izgalmasnak, hanem inkább a valószínűség, a várakozás maga: hogy ez a mérkőzés vagy a meccsnek egyetlen kis szelete vajon mennyire közelít majd az átlaghoz, hol lesz a helye a statisztikában. Az utóbbi időben ezért sportközvetítések helyett néha inkább az egyes mérkőzések és bajnokságok kimenetelének megjósolhatóságával kapcsolatos tudományos értekezéseket olvasok.

Amennyiben a magánstatisztikáim nem csalnak (tulajdonképpen nem is tudnának csalni, hiszen csak rám vonatkoznak), akkor a tanulmányok fókuszában legtöbbször az angol első osztályú bajnokság eredményére vonatkozó feltételezések és jóslatok állnak, a metódusok közül pedig számomra a legizgalmasabbnak a Markov-lánc Monte-Carlo-módszer tűnik. A módszer és az algoritmusok részletes leírásától most relatív hely- és abszolút kompetenciahiány miatt eltekintek, két lényeges dolgot azonban muszáj rögzítenem. Először is a Markov-láncok esetében fontos, hogy egy adott jelen mellett a rendszer jövőbeli állapota nem függ a múlttól, vagyis attól, hogy a rulettben ötvenszer jött ki egymás után a fekete, mégsem valószínűbb, hogy a következőnél piros lesz az eredmény. A Monte-Carlo-módszer esetében pedig lényegi, hogy nagyszámú véletlen kísérlet segítségével a múltban kibogozhatatlannak bizonyult (vagy a jelenben annak tűnő) problémákat is jó közelítéssel meg lehet oldani. Az alábbiakban – mintegy patamatematikai kísérletként – láncokra és véletlenekre épülő módszeremet a jövő helyett a múltba fordítom.

Andrej Markov, a későbbi nagynevű matematikus az 1870-es évek második felében a szentpétervári egyetemen tanult, hírneves professzoroktól. Mivel akkoriban nem foglalkozott behatóbban politikával, valószínűleg nem ismerte a vele nagyjából egy időben szintén a városban tanuló orvostanhallgatót, Nyikolaj Kibalcsicsot. Így aztán arról sem szerezhetett tudomást, hogy Kibalcsicsot tiltott irodalom birtoklásáért 1875-ben három évre bebörtönözték. Markov nyilván nem értesült 1879-ben a Népakarat nevű titkos szövetség megalakulásáról sem, amelynek tagjai arra esküdtek fel, hogy meggyilkolják II. Sándor cárt. Markov 1880-ban megszerezte diplomáját, és végleg összekötötte az életét a magas matematikával, de arról természetesen tudott, hogy 1881 márciusában Szentpéterváron a Népakarat terroristái tényleg felrobbantották a cárt. A robbanószerkezetet a szervezet főtechnikusa, Kibalcsics gyártotta, akit ezért azonnal letartóztattak, és halálra ítéltek. Kivégzése előtt néhány nappal a bombagyáros a belügyminisztérium számára feljegyzést készített arról, hogy szerinte milyen módon lehetne lőporral végrehajtott robbantások sorának segítségével rakétát juttatni a levegőégbe (lásd még: pálya a magasban). A börtönigazgatóság a memorandumot csupán egy évvel Kibalcsics akasztása után juttatta el a minisztériumba, ahol a tervet az irattárban helyezték el. Markov már rég megalkotta a később róla elnevezett láncot, amikor 1917-ben egy kutató előásta Kibalcsics tervét, és 1918-ban a Múlt című folyóiratban, a narodnyikokról szóló cikkbe foglalva közölte. A régi tudományos felfedezés nem keltett különösebb visszhangot; a fiatal bolsevik államnak fontosabb volt a narodnyik-anarchista hagyomány – és Kibalcsics mint a Politikai forradalom és a gazdasági kérdés című írás egykori szerzője –, így a feltaláló neve Leninnek abban a dekrétumában (Monumentalnaja propaganda) is felbukkant, amely a városokban sürgősen elhelyezendő emlékműveken megörökíthető hősöket listázta.

A dinamittal hajtott űrhajó tervét időközben persze már más is publikálta: a német Hermann Ganswindt, aki szintén 1880-tól foglalkozott a problémával, 1893-ban a Berlini Filharmónia épületében tartott előadást a – Kibalcsics rakétájához hasonló elven működtethető – „világjárműről”. Talán Ganswindt neve is eltűnhetett volna a repülés történetéből: első helikopterkísérletéről 1903-ban a német film pionírja, Max Skladanowsky készített felvételt, a film azonban elveszett. Ganswindt természetesen csak évtizedekkel később szerzett tudomást Kibalcsics terveiről, s valószínűleg ugyanolyan elismeréssel tekintett az orosz rakéta-előfutárra, mint tette azt ténylegesen Wernher von Braun, aki a London elpusztítására szánt V-2 tervezőjeként a német és később az Apolló-program egyik főszereplőjeként az amerikai rakétakészítés kiemelkedő és egyben erősen vitatott alakja volt. Kibalcsics kimutathatóan hatást gyakorolt a második világháború utáni szovjet űrprogram kulcsfigurájára, Szergej Koroljovra (aki maga is csak a véletlennek köszönhette, hogy túlélte Szibériában a Gulagot), s gondolatai visszaköszönnek a lengyel származású, a harmincas években többek között Neumann János hívására Amerikába emigráló Stanisław Ulam atommeghajtású rakétára vonatkozó terveiben is.

Ulam, aki többek között Teller Edével és Enrico Fermivel dolgozott együtt a Manhattan-terven, a háború után Los Alamosban nemcsak hogy közösen munkálkodott a különböző matematikai, számítógépes projekteken, valamint a nukleáris fegyverterveken Tellerrel, Neumann-nal és a görög felmenőkkel rendelkező amerikai fizikussal, Nicholas Metropolisszal, de minden héten együtt is kártyáztak. Pókereztek, kis tétben. Metropolis leghőbb vágya az volt, hogy 20 dollárt nyerjen a kártya közben mindig unott Neumanntól, a játékelmélet egyik atyjától, s a pénz feléből megvegye Neumann és Morgenstern idevágó könyvét, a másik felét pedig látványosan a borítóra tűzze. Ulam emlékiratai szerint mindez valóban meg is történt. Akár így, akár úgy, annyi bizonyos, hogy a Monte-Carlo-módszer kialakításában a kártyapartnerek közül Neumann és Ulam főszerepet játszott, s elsősorban Metropolist tartják az MLMC-metódus úttörőjének.

Függelék: talán egy kicsit véletlenszerűnek hat ezen a helyen, és a közelmúltat tekintetbe véve valószínűtlenül is hangzik, de ahogy fél szemmel nézem a meccseket, szerintem idén a Liverpool nyeri az angol bajnokságot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.