Mérő László: Maga itt a tánctanár? (Egyetértés)

  • 2004. január 15.

Egotrip

Amióta ezeket a Tánctanárokat írom, gazdagabb lettem egy újfajta szociális élménnyel. Közelebbi vagy távolabbi ismerőseim a köszönés után, de még a "hogy vagy" előtt nekem szegezik, hogy "nem értek egyet azzal, amit a múltkor írtál". Ilyenkor egy szemöldökfelvonás következik részemről, mire ők pár szóban elmondják, mivel nem értenek egyet.

Egyetértés

Amióta ezeket a Tánctanárokat írom, gazdagabb lettem egy újfajta szociális élménnyel. Közelebbi vagy távolabbi ismerőseim a köszönés után, de még a "hogy vagy" előtt nekem szegezik, hogy "nem értek egyet azzal, amit a múltkor írtál". Ilyenkor egy szemöldökfelvonás következik részemről, mire ők pár szóban elmondják, mivel nem értenek egyet.

Rá kellett jönnöm, hogy erre ugyanúgy nem illendő érdemben válaszolni, mint a "hogy vagy" kérdésre. Ilyenkor a szociálisan helyénvaló válasznak valami olyasmi bizonyult, hogy "hát, igen...", esetleg "aha...". A helyzet ugyanis körülbelül ugyanolyan, mint a "hogy vagy" után. Az érdemi, mély beszélgetésnek nem ez a megfelelő helye és kerete. Talán arrafelé is kanyarodhat a dolog, de nem az a tipikus, és nem is az a cél.

Amikor ismerőseim pár szóval elmondják, mivel nem értenek egyet, ezzel többnyire nem vitát akarnak provokálni. Inkább csak azt jelzik, hogy "tudok rólad akkor is, ha régen nem találkoztunk". Persze van benne ilyesmi is: "olvastam, amit írtál, kicsit el is gondolkodtam rajta, és én másra jutottam." De ez akkor sem egyéb, mint egyfajta barátságos kapcsolatfelvétel. Mégis nagyon könnyű félreérteni, valahogy így: "súlyos nézeteltérésünk van, aminek tisztázása nélkül közöttünk minden további kommunikáció lehetetlen."

Lehet, hogy azért vált ilyen zorddá a magyar politikai kultúra, mert az ilyen "nem értek egyet"-ekre valamikor, a rendszerváltás hajnalán, nem érezve még az új idők új etikettjét, érdemben próbáltunk válaszolni egymásnak? Ami, most már tapasztalatból tudom, ugyanolyan súlyos udvariatlanság, mint a "hogy vagy" kérdésre kifejteni aranyércsomónk pillanatnyi állapotát.

Ha egyszer elrontjuk a választ, szó szót követ, mindketten meglepve tapasztaljuk, milyen bunkó a másik, és ez lavinaszerűen vezethet el egymás megutálásához. Ilyen súlyos következményei lehetnek annak, ha nem érzünk rá, hogy a "nem értek egyet" fordulatnak az adott helyzetben éppúgy nincs semmi súlya, mint a "hogy vagy"-nak. A most pályára lépő fiatal számára pedig már eleve adott a pálya: látja, hogy akikkel ő egyetért, azok utálják a hozzájuk képest másként gondolkodókat. Aki most csöppen bele, azt hiheti, valamiféle természeti törvényszerűség, hogy az ilyeneket utálni kell. Nem is sejti, hogy csupáncsak az előző rendszer egyik jellegzetes kifejezése került újra elő.

A szocializmus idején volt egy kedves kis soroksári sportegyesület, az Egyetértés. A sportpolitika sodrása úgy hozta, hogy egyesítették ezt a klubot a nála jóval nagyobb, olimpiai bajnokokat is nevelő Vörös Meteorral. Így jött létre a Vörös Meteor Egyetértés sportklub. Furcsa név volt, de megszoktuk. Ám a magas sportpolitika ismét fordult egyet, és ezt is egyesítették a patinás MTK-val. Aki megnézi az 1970-es évek futballbajnoki tabelláit, láthatja bennük ezt a szörnyű nevű csapatot: MTK-VM. De mi lett az Egyetértéssel? Senki sem vállalta fel azt a súlyos politikai botrányt, hogy ez a név teljesen eltűnjön. Még a végén valaki fenyegetően megkérdezi: maga talán nem ért egyet velünk? És akkor már fel is sejlik az illető lelki szemei előtt Recsk vagy valami hasonló. De azért MTK-VM-E mégiscsak túlzás lett volna. A gordiuszi csomót egy kreatív sportfunkcionárius oldotta fel: legyen akkor az új klub "egyszerűen" MTK-VM, és a jelszava: Egyetértés! Erről mi, a klub sportolói ellentmondást nem tűrően értesültünk egy párttitkár igen jelentőségteljes eligazításán.

A rendszerváltásnak talán épp az lehetett volna a lényege, hogy végre nem kell mindenben egyetérteni. Tényleg, miért is kellene - éppen attól érdekes a világ, hogy sokféleképpen látjuk. Ha mindenki egyetértene, semmi értelme sem lenne például a lóversenynek. (Tíz éve még azt hittem, ez az én poénom, de azóta láttam, hogy Mark Twainé - nem baj, legalább ebben felhőtlenül egyetérthetek valakivel.)

Mégsem gondolom, hogy az előző rendszert kell okolni azért, hogy ilyen zord lett minálunk az egymással egyet nem értők viszonya. Saját hülyeségünk és túlérzékenységünk legalább ennyire belejátszik.

Lehet-e például nem egyetérteni egy viccel? Bármilyen fura: ilyet is láttam már. Hochentellektüel és nagyon jó humorú barátommal, akinek a felesége nagyon szép nő, egyszer egy beszélgetés úgy kanyarodott, hogy megkérdeztem tőle: "Tudod, miért kell szép nőt feleségül venni?" Mindenféle metakommunikációval jeleztem, hogy ez vicc lesz, vette is, úgy kérdezett vissza: "Miért?" "Mert különben b*hatod egyedül!" A srác tekintete elfelhősödött, és kissé hidegen ezt mondta: nem értek egyet. Csak hüledeztem, micsoda, hiszen ez egy vicc, mit nem értesz te egyet? Szerencsére időben rájöttem, hogy nem egyet nem ért ő, hanem megbántódott, kiengesztelni kell hát és nem meggyőzni.

Ritkán muszáj meggyőzni a másikat, ráadásul többnyire lehetetlen is. Igazából meggyőzni csak saját magát tudja az ember, amikor immár a vitán kívül, magában szép nyugodtan végiggondolja a dolgokat. Sokszor észre sem vesszük, hogy meggyőztek minket, csak éppen megváltozik a véleményünk. Lord Keynes, a nagy angol közgazdász például gyakran mondott vagy írt olyat, aminek korábban az ellenkezőjét fejtette ki. Amikor egyszer ezt a szemére vetették, fesztelenül így válaszolt: "Ha valaki meggyőz arról, hogy nincs igazam, megváltoztatom a véleményem. Miért, Ön mit tesz?"

Szerencsére általában teljesen fölösleges, hogy bármelyikünk is meggyőzze a másikat az igazáról. Az egyetértés csak különleges helyzetekben vagy nagyon alapvető kérdésekben szükséges. A legtöbb esetben bőven elegendő az együttműködés. Igazából az a ritkaság, hogy két (vagy pláne: több) ember teljesen egyetért. Ilyen ritka koincidenciákra nem lehet alapozni egy társadalom működését. Ezért alakultak ki az együttműködés szabályai, amelyek teljesen függetlenek attól, hogy az ember mit gondol az élet fontos alapkérdéseiről.

Többnyire nem kell egyetérteni, csak együttműködni. Amikor ez természetessé válik számunkra, talán majd akkor mondhatjuk, hogy mentalitásunkban is megszabadultunk az előző rendszertől.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.