Sajó László

Öt és feles

Tovább az Ady Endre úton!  

Egotrip

Csepelre tegnap beszökött az Ősz. / Ady Endre útján suhant nesztelen.

S találkozott K. Dezsővel.

Ki 148-as busszal (két megálló, nem gyalogol) át a Gubacsi hídon, első ajtós felszállás, magabiztosan biccent, ha valami igazolványt mutatna, előveszi, és örül, hogy kérték, örök­ifjú koravén. Leszáll és arra gondol, valamelyik kocsmában talán találkozik Gilisztással (gilisztákat árult a horgászoknak), a csövessel. Belép ifjú felnőttkora színhelyére, a kocsmába, ahol annyiszor – csak a nevét nem tudja. Akkor nevesincs „köpködő”, csövesek törzshelye és néhány bevásárló vagy kutyát sétáltató családapa titkos hörpintője, a pultnál egy feles, gyors sör, bor, vissza a panelba, vár a család. Most hangzatos neve van, Camp Nou (FC Barcelona Söröző). K. Dezső, Barca-drukker, sose hitte volna, hogy egyszer majd. Itt biztos nem találja Gilisztást. A cégér természetesen Barca-jelvény, kétoldalt gránátvörös-kék zászlók, bent hatalmas, mosolygós Messi-kép – Lyonel már a PSG-ben mosolyog. A falon Barca-mezek, Barca-órák, 18 órát mutatnak. Szombat este van, odabent, a belső helyiségben tombol a szombat esti láz, egész héten hajtottam a melómat, K. Dezső csak benéz (mert kinéznék): biliárdasztal, körötte férfiak, nők, gyerekek (!). És 23 óráig nyitva! Nem egy családbarát időpont, de apa nem matat éjjel dülöngélve a kulccsal a bejárati ajtónál, inkább elhozza, ő, a férfi, a szigorúan törvénybe vésett családot: az anya nő, a gyerek gyerek + a kutya. K. Dezső kint marad a pultos, első helyiségben, a szokásos unicum (750), pohár (még megy tovább) dréher (380), van aranyászok és meggyes (!) dréher, literes is (1300)! Leül egy bokszba (a másikban a sarokban egy retikül, gazdája biztos bent mulat), jegyzetel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.