Sajó László

Öt és feles

Tovább az Ady Endre úton!  

Egotrip

Csepelre tegnap beszökött az Ősz. / Ady Endre útján suhant nesztelen.

S találkozott K. Dezsővel.

Ki 148-as busszal (két megálló, nem gyalogol) át a Gubacsi hídon, első ajtós felszállás, magabiztosan biccent, ha valami igazolványt mutatna, előveszi, és örül, hogy kérték, örök­ifjú koravén. Leszáll és arra gondol, valamelyik kocsmában talán találkozik Gilisztással (gilisztákat árult a horgászoknak), a csövessel. Belép ifjú felnőttkora színhelyére, a kocsmába, ahol annyiszor – csak a nevét nem tudja. Akkor nevesincs „köpködő”, csövesek törzshelye és néhány bevásárló vagy kutyát sétáltató családapa titkos hörpintője, a pultnál egy feles, gyors sör, bor, vissza a panelba, vár a család. Most hangzatos neve van, Camp Nou (FC Barcelona Söröző). K. Dezső, Barca-drukker, sose hitte volna, hogy egyszer majd. Itt biztos nem találja Gilisztást. A cégér természetesen Barca-jelvény, kétoldalt gránátvörös-kék zászlók, bent hatalmas, mosolygós Messi-kép – Lyonel már a PSG-ben mosolyog. A falon Barca-mezek, Barca-órák, 18 órát mutatnak. Szombat este van, odabent, a belső helyiségben tombol a szombat esti láz, egész héten hajtottam a melómat, K. Dezső csak benéz (mert kinéznék): biliárdasztal, körötte férfiak, nők, gyerekek (!). És 23 óráig nyitva! Nem egy családbarát időpont, de apa nem matat éjjel dülöngélve a kulccsal a bejárati ajtónál, inkább elhozza, ő, a férfi, a szigorúan törvénybe vésett családot: az anya nő, a gyerek gyerek + a kutya. K. Dezső kint marad a pultos, első helyiségben, a szokásos unicum (750), pohár (még megy tovább) dréher (380), van aranyászok és meggyes (!) dréher, literes is (1300)! Leül egy bokszba (a másikban a sarokban egy retikül, gazdája biztos bent mulat), jegyzetel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.