Párnacsata

Egotrip

Szexi a magyar! Amint az köztudott, hazánk rendszerint előkelő helyen végez mindenféle-fajta nemzetközi erotikus fölmérésen.
Szexi a magyar!

Amint az köztudott, hazánk rendszerint előkelő helyen végez mindenféle-fajta nemzetközi erotikus fölmérésen. Legutóbb példának okáért az egyik gumióvszer-multi által finanszírozott összevetésen értek el dobogós helyet Magyarország mindkét nembeli lepedőakrobatái tekintélyt parancsoló teljesítményükkel. Meglehet, az ilyesféle, szükségképp önvallomásokon alapuló eredmények csalókák, ám azt azért okvetlenül bizonyítják, hogy nekünk, magyaroknak szívünkön fekszik e kérdés, mondhatni tárgya nemzeti büszkeség- s balítéletünknek. Szintúgy jórészt erotikus, illetőleg szexuális ambícióink fejlettségéről tanúskodik a tény, miszerint a rendszerváltást követő években legott az internacionális libidóipar regionális középhatalmává váltunk.

A fentiek ismeretében módfelett csodálkozhatunk azon, hogy a hevült vérű (ha éppenséggel nem erotomán) magyarok mily csekély figyelmet szentelnek e kardinális jelentőségű élettevékenység és örömforrás hazai történetének. Általánosságban is bámulatra méltó, ahogy a magyar múltszemlélet és kultúrafelfogás - szexuális forradalmon innen és túl - vaskövetkezetességgel ignorálni látszik a testiséget, a testi szerelmet. Elismerten erős historizáló hajlamunk, közmondásos múltba merengésünk egészen a legutóbbi időkig megelégedett a politikatörténet hol magasztos, hol vigasztalanul kisszerű mozzanatainak repetitív fölidézésével. E sokáig hegemón, ám még ma is erőteljesen domináns kutatási irány és tárgyalásmód mögé csak mostanság kezd üdvös módon fölzárkózni a hétköznapok, a magánélet, s az ennek szerves részét képező szexualitás története. Mindazonáltal az áttörés még jócskán várat magára: a mégannyira dicsőséges, ám sajna rendre levert forradalmak és szabadságharcok, no meg az elbukott világháborúk váltig homályba takarják szerelmetes eleink élveteg virgonckodásait.

A szexualitástörténet ilyes mostoha és rút mellőztetését a leggyakrabban háromféle érvvel szokás megindokolni. Az első tradicionálisan a jó ízléssel és a nemzeti múlt méltóságának védelmével operál, mondván, az efféle obszcenitások pertraktálása kártékony, ellentétes történelmünk és történetírásunk emelkedettségével, s imígy önnön közönségességéről tesz vallomást az, aki ezt nem hajlandó belátni. Noha az argumentációban rejlő normatív főelem a tudományelmélet és a társadalmi gyakorlat szempontjából nézvést egyaránt menthetetlenül elavult, kimondva-kimondatlanul mégis mindmáig gátolja históriai párnacsatáink földerítését.

A második érv a szexualitás történelmietlen voltát, ahistorikus jellegét domborítja ki. Vagyis azt, hogy a szexualitás időtlen, történelmi koroktól független létező, amelyet ilyesformán nem egykönnyen lehet történettudományos módszerességgel kutatni. Túl azon, hogy eme vásottan bornírt logikával - ad absurdum - nemcsak az étkezés-, de jószerével a hadtörténet is elveszíthetné tudományos legitimitását, az érv (akárcsak a társadalmi nemek diszciplínájával szemben megfogalmazva) összetéveszti az élettani elemeket az ezekre ráépülő kulturális, tehát történetileg változékony rendszerekkel. (Értsd: a peteérést a misszionárius pózzal, a tolófájdalmat a libertinizmussal stb.)

A szexualitástörténet művelésével szemben megfogalmazódó legnyomósabb argumentum azonban kétségtelenül gyakorlati jellegű: a témakör merőben forráshiányos. Kétségtelen tény, hogy a történeti forrásképződés mindenkor sokkalta inkább preferálta a politikatörténetet, a háborúk és békekötések krónikáját, a legkülönfélébb kormányzati rendszerek hivatalszervezési históriáit. A magánélet és azon belül a szexualitás legfeljebb az ismert és kedvvel idézett források töredékében bukkan elénk: rendőrségi jegyzőkönyvekben és periratokban, titkos naplókban és memoárokban. Ám a nehezen leküzdhető akadályok aligha adhatnak felmentést e rokonszenves téma kutatása és tárgyalása alól. Nem azért, mert tudható, hogy már amúgy is könyvtárnyi történeti mű áll rendelkezésünkre oly korszakokról és eseményekről (gondoljunk például a magyar őstörténet izzadmányos spekulációira), amelyek forrásokkal bizony csak vajmi szerényen okadatolhatók. Úgyszintén nem azért, mert a szexualitástörténet pár évtizede népszerű és mind népszerűbbé váló diszciplínája a nemzetközi tudományosságnak, s ekképp valamiféle lemaradást kellene behoznunk ezen a téren.

Nem, a magyar nemiség története mindenekelőtt azért kutatandó, mivel múltszemléletünk érezhetően megszenvedi eme témakör földolgozatlanságát. A nemzetközi tudományosság alapvető fölismerése az, hogy mindaddig torz és féloldalas marad a történelem, amíg a korábban oldalpillantásra is alig-alig méltatott életterületeket nem képes integrálni. Számunkra mindez talán még fontosabb lehet, hiszen történelmünk igencsak örömszegény és patetikus, s ez jócskán hatással van jelenünkre (nemzeti pesszimizmusunkra, frusztrációinkra, bizarr önképünkre stb.) is. Miközben szorgos történészek ernyedetlenül kutakodnak kudarcos múltunk kicsiny sikersztorijai után, semmi sem indokolhatja, hogy ne vegyenek, ne vegyünk tudomást erotikáról és szexualitásról, a magyar hajdankor e kedvderítő, s egyúttal üdítően profán mozzanatairól.

Valamennyien jól tudjuk, hogy nincs az a vérforralóan izgalmas név szerinti szavazás a képviselőházban, amely fölérne akár a legunottabb pásztorórával. Miért, hogy múltunkból mégis rendre az efféle lankasztó emlékeket cipeljük magunkkal? Nehezen érthető. Talán szükségszerű, hogy az "egri nőkről" vagy a "pesti srácokról" rendre a hősi halál jusson az eszünkbe, s ne valamely sokkalta kellemesebb időtöltés? Aligha.

Vajon múltbéli csatáink tereptárgyai lehetnek-e végre vánkosok és párnák? Bízvást!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.