Párnacsata

Egotrip

Én, a cemende

Ha minden jól megy, mozgalmas jelenkorunkból egyszer históriai múlt válik (lásd ehhez Bergendy zenekar: "a ma lesz a holnap tegnapja"), s a világpolitikai nagy trendek mellett szexuális kultúránk változásai is okvetlenül történeti elemzés alá vétetnek majd. Amennyiben most hamarjában megkísérelnénk történészkedve előzetesen fölmérni a közszexus új keletű, vagyis maximum két-három évtizedes fejleményeit a nyugati világban, akkor első blikkre alighanem rendkívüli átalakulást vélelmezhetünk e területen. A női szexualitás végérvényes fölszabadulásával, a legkülönfélébb kéjközösségek virágzó szubkultúrákba szerveződésével, az internetes ismerkedés és kapcsolatteremtés szinte korlátlan lehetőségével találhatjuk magunkat szemközt, s általánosságban akár még a szexualitást a bűnnel vigasztalanul összepántoló keresztény szemlélet megszűnésére is következtethetünk mindebből. Ám a látszat csalóka, hiszen az örömérzet még seregnyi nő számára alig ismert, a fejlett technológia által fölkínált új keretek között gyakran régi frusztrációk ülnek orgiát, s főleg, mivel a keresztényi szexualitás-bűn paradigma sokkalta elevenebb, mint azt hirtelenjében gondolnánk. Nemcsak és nem is elsősorban azért, mert a nyugati civilizáció számos pontján még mindig a keresztényi tanítás szab irányt a nemi vágyak kiélésének, hanem mert szexuális fölszabadulásunk szükségképp e tézis tagadására összpontosít, s így akaratlanul is elfogadjuk annak önsorsrontó fogalomkészletét.

"BITCH" - olvashatjuk a kifejező angol szócskát töméntelen, az utcán korzózó vagy a lemezlovasklubban táncoló leány blúzán, s aligha lehet kétséges, hogy a magukat keresetlen egyszerűséggel repedtsarkúnak deklaráló nőnemű egyedek - több-kevesebb tudatossággal - arra a tényre kívánják ráirányítani figyelmünket, miszerint nemi életük promiszkuis, s különösebb gátlások sem gyötrik őket a szexualitás terén. A dehonesztáló, bűnnel terhelt kifejezés bátorságos fölvállalása azonban korántsem arra utal, hogy végképp magunk mögött hagytuk volna az egész bűnkultúrát, inkább csak arra, hogy immár van merszünk megcsipkedni annak fogalmait.

Erről a faramuci helyzetről árulkodik a szöszke Hilton lány szédületes világkarrierje is. Az ifjú örökösnő, akinek személyében a jelentéktelenség ikonná magasztosult, ugyanis - ha jól értem a dolgot - azzal érdemli ki figyelmünket és rajongásunkat, hogy különös hajlandóságot mutat a kamatyolásra, s a legkevésbé sem utasítja el magától az élvezeteket. Vagyis a "privát" szexvideóiról elhíresült Paris Hilton (akárcsak a félreismerhetetlen minta- és előkép, a féktelen orgiákat időközben józan házaséletre és szigorú makrobiotikus diétára fölcserélő Madonna) olyasvalamivel emelkedik ki a szürke átlagból, amit a közmegegyezés ma már ha nem is direkte normának, de legalábbis többé-kevésbé ismertnek és elfogadottnak tekint. Legalábbis elméletileg, hiszen ha valóban így lenne, ha tényleg elfeledtük volna a szexualitás témáját két évezrede kísérő - riadt vagy élveteg - borzongást, akkor aligha lehetne ilyesmivel föltűnést kelteni. Akkor bizony szexuálisan fölszabadult bérszámfejtők és néprajzkutatók meg nagy természetű klasszika-filológusok vagy forróvérű szerszámkészítő lakatosok járnának-kelnének körülöttünk észrevétlenül mint megannyi álruhás lepedőakrobata.

A szexualitást övező ásatag diskurzus tehát a látszat ellenére számtalan elemében tovább él mindmáig, legfeljebb ma már a tagadás alakját ölti magára, vagy épp groteszk módon adaptálódik a változó körülményekhez. Amikor például ismert személyiségek nyilvánosságra hozzák vonzalmaikat, az átlagostól elkülönböző szexuális preferenciáikat, akkor ezt akarat-lanul, ám egyszersmind menthetetlenül a keresztény bűnvallás imitálásával teszik. S miközben a kitárulkozók a nyilvános gyónás műfaján jócskán belül maradva "fölvállalják önmagukat", s deklarálják, hogy "nincs ebben semmi szégyellnivaló", valójában kiszolgáltatják személyüket és senki másra nem tartozó életmódjukat a külvilág ítéletének. Az ilyesfajta, részint őszinte jobbító szándéktól, részint puszta publicitásvágytól vezérelt vallomások ("coming out"-ok) ugyanis hallgatólagosan elfogadják azt az ugyancsak több évezredes, bár kellőképpen sosem bizonyított előfeltevést, miszerint létezik valamiféle elszámolási kötelezettségünk a társadalom, a köz (és persze a mindent látó Isten) felé szexuális jellegű cselekményeinkért.

Vagyis a jelenkor szexualitástörténete igénytelen nézetem szerint számos ponton az átmenetiség, az ideiglenes állapot jegyét viseli magán. Ebben nincsen semmi csodálnivaló, hiszen kultúránkba olyan mélyen beivódott az a rigid koncepció, amelyet a kereszténység a szexualitásról kialakított, hogy az attól való megszabadulás aligha mehet végbe egy csapásra. Ráadásul az emberi élettel kapcsolatos elképzeléseink ezernyi más részterületen is átalakulófélben vannak, s ezek egynémelyike szorosan összekapcsolódik a szexualitással. Ilyen például a romantikus szerelem úgyszintén történetileg kialakult képzete (elektromos kisülésekkel és a háttérben beúszó szimfonikus zenekarral), melytől képtelenek vagyunk és persze nem is akarunk búcsút venni, noha mind nehezebb összebékíteni azt a változó realitásokkal. Csakhogy a szerelem és a szexualitás viszonya kemény ügy, s kutyafuttában korántsem tárgyalható. Erről a témáról tehát majd a következő alkalommal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.