Párnacsata

Egotrip

Én, a cemende

Ha minden jól megy, mozgalmas jelenkorunkból egyszer históriai múlt válik (lásd ehhez Bergendy zenekar: "a ma lesz a holnap tegnapja"), s a világpolitikai nagy trendek mellett szexuális kultúránk változásai is okvetlenül történeti elemzés alá vétetnek majd. Amennyiben most hamarjában megkísérelnénk történészkedve előzetesen fölmérni a közszexus új keletű, vagyis maximum két-három évtizedes fejleményeit a nyugati világban, akkor első blikkre alighanem rendkívüli átalakulást vélelmezhetünk e területen. A női szexualitás végérvényes fölszabadulásával, a legkülönfélébb kéjközösségek virágzó szubkultúrákba szerveződésével, az internetes ismerkedés és kapcsolatteremtés szinte korlátlan lehetőségével találhatjuk magunkat szemközt, s általánosságban akár még a szexualitást a bűnnel vigasztalanul összepántoló keresztény szemlélet megszűnésére is következtethetünk mindebből. Ám a látszat csalóka, hiszen az örömérzet még seregnyi nő számára alig ismert, a fejlett technológia által fölkínált új keretek között gyakran régi frusztrációk ülnek orgiát, s főleg, mivel a keresztényi szexualitás-bűn paradigma sokkalta elevenebb, mint azt hirtelenjében gondolnánk. Nemcsak és nem is elsősorban azért, mert a nyugati civilizáció számos pontján még mindig a keresztényi tanítás szab irányt a nemi vágyak kiélésének, hanem mert szexuális fölszabadulásunk szükségképp e tézis tagadására összpontosít, s így akaratlanul is elfogadjuk annak önsorsrontó fogalomkészletét.

"BITCH" - olvashatjuk a kifejező angol szócskát töméntelen, az utcán korzózó vagy a lemezlovasklubban táncoló leány blúzán, s aligha lehet kétséges, hogy a magukat keresetlen egyszerűséggel repedtsarkúnak deklaráló nőnemű egyedek - több-kevesebb tudatossággal - arra a tényre kívánják ráirányítani figyelmünket, miszerint nemi életük promiszkuis, s különösebb gátlások sem gyötrik őket a szexualitás terén. A dehonesztáló, bűnnel terhelt kifejezés bátorságos fölvállalása azonban korántsem arra utal, hogy végképp magunk mögött hagytuk volna az egész bűnkultúrát, inkább csak arra, hogy immár van merszünk megcsipkedni annak fogalmait.

Erről a faramuci helyzetről árulkodik a szöszke Hilton lány szédületes világkarrierje is. Az ifjú örökösnő, akinek személyében a jelentéktelenség ikonná magasztosult, ugyanis - ha jól értem a dolgot - azzal érdemli ki figyelmünket és rajongásunkat, hogy különös hajlandóságot mutat a kamatyolásra, s a legkevésbé sem utasítja el magától az élvezeteket. Vagyis a "privát" szexvideóiról elhíresült Paris Hilton (akárcsak a félreismerhetetlen minta- és előkép, a féktelen orgiákat időközben józan házaséletre és szigorú makrobiotikus diétára fölcserélő Madonna) olyasvalamivel emelkedik ki a szürke átlagból, amit a közmegegyezés ma már ha nem is direkte normának, de legalábbis többé-kevésbé ismertnek és elfogadottnak tekint. Legalábbis elméletileg, hiszen ha valóban így lenne, ha tényleg elfeledtük volna a szexualitás témáját két évezrede kísérő - riadt vagy élveteg - borzongást, akkor aligha lehetne ilyesmivel föltűnést kelteni. Akkor bizony szexuálisan fölszabadult bérszámfejtők és néprajzkutatók meg nagy természetű klasszika-filológusok vagy forróvérű szerszámkészítő lakatosok járnának-kelnének körülöttünk észrevétlenül mint megannyi álruhás lepedőakrobata.

A szexualitást övező ásatag diskurzus tehát a látszat ellenére számtalan elemében tovább él mindmáig, legfeljebb ma már a tagadás alakját ölti magára, vagy épp groteszk módon adaptálódik a változó körülményekhez. Amikor például ismert személyiségek nyilvánosságra hozzák vonzalmaikat, az átlagostól elkülönböző szexuális preferenciáikat, akkor ezt akarat-lanul, ám egyszersmind menthetetlenül a keresztény bűnvallás imitálásával teszik. S miközben a kitárulkozók a nyilvános gyónás műfaján jócskán belül maradva "fölvállalják önmagukat", s deklarálják, hogy "nincs ebben semmi szégyellnivaló", valójában kiszolgáltatják személyüket és senki másra nem tartozó életmódjukat a külvilág ítéletének. Az ilyesfajta, részint őszinte jobbító szándéktól, részint puszta publicitásvágytól vezérelt vallomások ("coming out"-ok) ugyanis hallgatólagosan elfogadják azt az ugyancsak több évezredes, bár kellőképpen sosem bizonyított előfeltevést, miszerint létezik valamiféle elszámolási kötelezettségünk a társadalom, a köz (és persze a mindent látó Isten) felé szexuális jellegű cselekményeinkért.

Vagyis a jelenkor szexualitástörténete igénytelen nézetem szerint számos ponton az átmenetiség, az ideiglenes állapot jegyét viseli magán. Ebben nincsen semmi csodálnivaló, hiszen kultúránkba olyan mélyen beivódott az a rigid koncepció, amelyet a kereszténység a szexualitásról kialakított, hogy az attól való megszabadulás aligha mehet végbe egy csapásra. Ráadásul az emberi élettel kapcsolatos elképzeléseink ezernyi más részterületen is átalakulófélben vannak, s ezek egynémelyike szorosan összekapcsolódik a szexualitással. Ilyen például a romantikus szerelem úgyszintén történetileg kialakult képzete (elektromos kisülésekkel és a háttérben beúszó szimfonikus zenekarral), melytől képtelenek vagyunk és persze nem is akarunk búcsút venni, noha mind nehezebb összebékíteni azt a változó realitásokkal. Csakhogy a szerelem és a szexualitás viszonya kemény ügy, s kutyafuttában korántsem tárgyalható. Erről a témáról tehát majd a következő alkalommal.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.