Párnacsata

Egotrip

Én, a cemende

Ha minden jól megy, mozgalmas jelenkorunkból egyszer históriai múlt válik (lásd ehhez Bergendy zenekar: "a ma lesz a holnap tegnapja"), s a világpolitikai nagy trendek mellett szexuális kultúránk változásai is okvetlenül történeti elemzés alá vétetnek majd. Amennyiben most hamarjában megkísérelnénk történészkedve előzetesen fölmérni a közszexus új keletű, vagyis maximum két-három évtizedes fejleményeit a nyugati világban, akkor első blikkre alighanem rendkívüli átalakulást vélelmezhetünk e területen. A női szexualitás végérvényes fölszabadulásával, a legkülönfélébb kéjközösségek virágzó szubkultúrákba szerveződésével, az internetes ismerkedés és kapcsolatteremtés szinte korlátlan lehetőségével találhatjuk magunkat szemközt, s általánosságban akár még a szexualitást a bűnnel vigasztalanul összepántoló keresztény szemlélet megszűnésére is következtethetünk mindebből. Ám a látszat csalóka, hiszen az örömérzet még seregnyi nő számára alig ismert, a fejlett technológia által fölkínált új keretek között gyakran régi frusztrációk ülnek orgiát, s főleg, mivel a keresztényi szexualitás-bűn paradigma sokkalta elevenebb, mint azt hirtelenjében gondolnánk. Nemcsak és nem is elsősorban azért, mert a nyugati civilizáció számos pontján még mindig a keresztényi tanítás szab irányt a nemi vágyak kiélésének, hanem mert szexuális fölszabadulásunk szükségképp e tézis tagadására összpontosít, s így akaratlanul is elfogadjuk annak önsorsrontó fogalomkészletét.

"BITCH" - olvashatjuk a kifejező angol szócskát töméntelen, az utcán korzózó vagy a lemezlovasklubban táncoló leány blúzán, s aligha lehet kétséges, hogy a magukat keresetlen egyszerűséggel repedtsarkúnak deklaráló nőnemű egyedek - több-kevesebb tudatossággal - arra a tényre kívánják ráirányítani figyelmünket, miszerint nemi életük promiszkuis, s különösebb gátlások sem gyötrik őket a szexualitás terén. A dehonesztáló, bűnnel terhelt kifejezés bátorságos fölvállalása azonban korántsem arra utal, hogy végképp magunk mögött hagytuk volna az egész bűnkultúrát, inkább csak arra, hogy immár van merszünk megcsipkedni annak fogalmait.

Erről a faramuci helyzetről árulkodik a szöszke Hilton lány szédületes világkarrierje is. Az ifjú örökösnő, akinek személyében a jelentéktelenség ikonná magasztosult, ugyanis - ha jól értem a dolgot - azzal érdemli ki figyelmünket és rajongásunkat, hogy különös hajlandóságot mutat a kamatyolásra, s a legkevésbé sem utasítja el magától az élvezeteket. Vagyis a "privát" szexvideóiról elhíresült Paris Hilton (akárcsak a félreismerhetetlen minta- és előkép, a féktelen orgiákat időközben józan házaséletre és szigorú makrobiotikus diétára fölcserélő Madonna) olyasvalamivel emelkedik ki a szürke átlagból, amit a közmegegyezés ma már ha nem is direkte normának, de legalábbis többé-kevésbé ismertnek és elfogadottnak tekint. Legalábbis elméletileg, hiszen ha valóban így lenne, ha tényleg elfeledtük volna a szexualitás témáját két évezrede kísérő - riadt vagy élveteg - borzongást, akkor aligha lehetne ilyesmivel föltűnést kelteni. Akkor bizony szexuálisan fölszabadult bérszámfejtők és néprajzkutatók meg nagy természetű klasszika-filológusok vagy forróvérű szerszámkészítő lakatosok járnának-kelnének körülöttünk észrevétlenül mint megannyi álruhás lepedőakrobata.

A szexualitást övező ásatag diskurzus tehát a látszat ellenére számtalan elemében tovább él mindmáig, legfeljebb ma már a tagadás alakját ölti magára, vagy épp groteszk módon adaptálódik a változó körülményekhez. Amikor például ismert személyiségek nyilvánosságra hozzák vonzalmaikat, az átlagostól elkülönböző szexuális preferenciáikat, akkor ezt akarat-lanul, ám egyszersmind menthetetlenül a keresztény bűnvallás imitálásával teszik. S miközben a kitárulkozók a nyilvános gyónás műfaján jócskán belül maradva "fölvállalják önmagukat", s deklarálják, hogy "nincs ebben semmi szégyellnivaló", valójában kiszolgáltatják személyüket és senki másra nem tartozó életmódjukat a külvilág ítéletének. Az ilyesfajta, részint őszinte jobbító szándéktól, részint puszta publicitásvágytól vezérelt vallomások ("coming out"-ok) ugyanis hallgatólagosan elfogadják azt az ugyancsak több évezredes, bár kellőképpen sosem bizonyított előfeltevést, miszerint létezik valamiféle elszámolási kötelezettségünk a társadalom, a köz (és persze a mindent látó Isten) felé szexuális jellegű cselekményeinkért.

Vagyis a jelenkor szexualitástörténete igénytelen nézetem szerint számos ponton az átmenetiség, az ideiglenes állapot jegyét viseli magán. Ebben nincsen semmi csodálnivaló, hiszen kultúránkba olyan mélyen beivódott az a rigid koncepció, amelyet a kereszténység a szexualitásról kialakított, hogy az attól való megszabadulás aligha mehet végbe egy csapásra. Ráadásul az emberi élettel kapcsolatos elképzeléseink ezernyi más részterületen is átalakulófélben vannak, s ezek egynémelyike szorosan összekapcsolódik a szexualitással. Ilyen például a romantikus szerelem úgyszintén történetileg kialakult képzete (elektromos kisülésekkel és a háttérben beúszó szimfonikus zenekarral), melytől képtelenek vagyunk és persze nem is akarunk búcsút venni, noha mind nehezebb összebékíteni azt a változó realitásokkal. Csakhogy a szerelem és a szexualitás viszonya kemény ügy, s kutyafuttában korántsem tárgyalható. Erről a témáról tehát majd a következő alkalommal.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

  • Keresztesi József

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.