Sajó László: Öt és feles

A fényképész

Egotrip

Burger Barna (1965–2017)

A fényképész esküvői képeket készített, a lakodalomba is elhívták. Futballmeccsekre járt, elkísérte a helyi csapatot idegenbe is. Csapatképek meccs előtt, meccs után, meg azután, a kocsmában. Néhányan megkérték (titokban, szégyellték a többiek előtt), hogy róluk külön képet készítsen. Hívták otthonukba is, családi képek ünneplőruhában.

Temetésre nem hívták.

Hamar ismert lett, megyeszerte, országszerte, a nagyvilágban. Sok-sok országban megfordult fényképezőgépével, nagy-nagy városokban; leginkább New Yorkot szerette.

Nem, Budapestet.

Megyehármas meccsek után NB I.-es mérkőzéseket fényképezett, sárga fotósmellényben állt a kapu mögött, ahova a gólt várta. Ahova elvárták tőle, hogy várja.

A megyehármas meccseket jobban szerette.

Fiatal korában futballozott az Újpesti Dózsában, ifistaként az NB I.-ben, de nem lett belőle – noha az volt – első osztályú focista.

Fényképész lett.

A Megyei Sport után a Playboyban jelentek meg képei, az Elle-ben, a Cosmopolitanben, a Hamu és Gyémántban.

Kocsmaarcok után híres embereket fényképezett, írókat, futballistákat.

A falunak hívta elő képeit – Berlinben, New Yorkban nyílt kiállítása.

Könyvei jelentek meg.

A fényképészre felfigyelt a falu feletti várhegy kastélyának ura, és magához hívta udvari fényképésznek.

A fényképész majd’ negyedszázadig őt fényképezte.

A kocsmában sokan elhúzódtak mellőle, nem köszöntek. Mások épp ellenkezőleg, keresték társaságát, asztalához ültek, fizettek volna neki. De a fényképész nem fogadta el a meghívásokat, továbbra is csak hallgatott, szótlanul ült pohár bora előtt. És amikor arról kérdezték: de hát miért? Miért ment a kastélyba? Ahova belépni, ahonnan kilépni még nem láttak senkit. Csak annyit mondott: Amiként kezdtem, végig az maradtam. Ahogyan kezdtem, mindvégig azt csinálom.

Egyszer leült mellé K., a földmérő. Kért magának egy unicumot, üveg plzenit, a fényképésznek egy sportszeletet – tudta, szereti, s ezt elfogadja. Mondta a fényképésznek, jöjjön vele, és fényképezzen. Persze ahogy ideje – és a kastély ura – engedi. Akár most is, mondta a fényképész, és elindultak. K., a földmérő leg­inkább falusi, külvárosi futballpályákat mért föl, pályaudvarokat és kocsmák közönségét. Örült a fényképész, hogy újra rossz talajú, hátsó földes pályákat fényképezhet, s nem repülőn utazik, hanem Magyarország alsón nézi a lassú tehert, lepusztult váróteremben várja a koszlott személyt, és nem bearanyozott, fennen finom, elzárt termekben, hanem kocsmákban, pinceborozókban, nappali menedékhelyeken fotózhat. Van magának engedélye?, kérdezte egy-egy zord kocsmáros és pultosnő, csak a tulajdonos engedélyével fotózhat!, állt útjukba néhány teljhatalmú pályagondnok. És a fényképész nem mondta (papírral igazolva), hogy kicsoda is ő, nem vette elő igazolványát, hogy igen, van (ipar)engedélye, tanult szakmáját gyakorolná, ha hagynák; mosolygott, eltette a gépet, mentek tovább. B., a fényképész, és K., a földmérő. Engem ne!, mondták sokszor a kocsmában (a híres emberek bezzeg kérdezték, engem mikor fotózol?, örömmel pózoltak és válogattak a portrék közül, melyiken vagyok a legszebb?, mondd meg nékem), és a fényképész ezután telefonjával fényképezett észrevétlen. K., a földmérő alibiből (meg persze jólesett neki) itta az unicumokat, a negyedik kocsmában már csak sört kért. Mindketten élvezték a „munkát” és egymás társaságát, a fényképész visszament a kastélyba, elrepült, visszarepült, megint elrepült, minden ta­vasz­szal és ősszel New Yorkba, de mindig találkozott K.-val, és ott folytatták, ahol abbahagyták. Csepelen, a Kapufában, például.

Egyszer a fényképész bevitte a földmérőt az örökrangadóra, az Üllői útra (akkor még nem volt Aréna). Az asszisztensem, mondta a biztonsági őröknek, és K. kihúzta magát. B. persze a vendégkapu mögött várta fotóstársaival a gólokat, K. pedig, egyedüli sárga mellényesként a hazai kapunál. A többi sárga mellényes rendező volt. Jött is a gól: a középcsatár az öt és felesen, félfordulatból, kapásból bevágta a léc alá. K. ilyen közelről még nem látta csapata gólját, előtte két méterre púposodott a háló. Gyönyörű gól volt, lett nagy csend a stadionban. Csak a maroknyi vendégszurkoló örült – és K. örömében majd’ berohant a pályára, közel volt. Nézték is a rendezők, ki ez a FOTO feliratos sárga mellényes, aki örülni mer. És fényképezőgép sincs nála. De még egy árva fényképezőgép-állvány sem. Csodálkoztak a kapu mögött melegítő hazai játékosok is. De nem vezették ki, végignézte a meccset. Na, milyen volt?, kérdezte B. Gyönyörű, a gólunk. Kár, hogy csak szépítő volt, és K. köszönettel visszaadta a sárga mellényt.

Egyszer a fényképész elhatározta, bejárja a maga Caminóját. Te vagy az út. Ő, aki mindig másokat fényképezett (kivéve néhány önportrét), mindig társaságban volt; ő, a csapatjátékos, most egyedül akarta megnyerni a meccset, a maga meccsét. Elindult a kék jelzésen. Ment, mendegélt, fényképezett. Tájakat, felhőket, fákat, a fákon a kék jelzést. Növényeket, állatokat. Madarakat. Csurgót, forrást, patakot. Kavicsot, követ, sziklát. Embereket nem. Csak ha a képbe tévedtek, mint felhők az égre. Kocsmát, kívülről, pályákat, játékosok nélkül. Temetőt. A reggeli tojásrántottát. Kávéspoharat. Sörösdobozt. Borospoharat. Romos présházat. Karórát. Az erdőben egy kidobott televíziót. Leült rá, megpihent, folytatta útját. A fényt kereste, az erdőbe beeső fényt. A fényt a levélrésekben. A levelek közé szorult pillanatot. Őt kereste, és nem találta. Amikor exponált, még ott volt, a képen már nem. Eltűnt, mint a Nagyításban, a valóság vészjóslóan susogó zöld parkjából a nyitott szemű hulla. Már nincs ott. Már nincs. Állt a szirten, vándor a ködtenger felett, és eldobta volna fényképezőgépét, le a szakadékba, törjön össze, és a lencse üvegcserepein megcsillanó fény, igen, talán, akkor, ott tetten érhető a pillanat.

Megérkezve a kocsmába, pohár bora előtt feltette magának a kérdést: mit adhat vissza egy fotográfus mindabból, amit kapott? És kinek is? Elhatározta, hogy még egyszer bejárja az utat, visszafelé. De előbb elrepül New Yorkba. És a földmérővel kimennek Nagykovácsiba, felmérik a terepet. A pálya mellett, közvetlenül az egyik kapu mögött, ahol a pálya véget ér, kezdődik a temető.

De már nem ment sehova, betegsége megakadályozta. Aki bejárta a Caminót, akit kiugrattak a felezővonalnál, vagy a védelem csak úgy vaktában előrevágta a labdát, ő megszerezte és ellenállhatatlanul kapura tört, cseleznie se kellett, gyors volt, mint a szél, mint a kibaszott halál.

Mankó, kerekesszék, ágy.

Amikor érezte, eljött az idő, a fényképész kérte fényképezőgépét. Megfogni nem tudta, legnagyobb fia tartotta elé. A tükör felé. Felültették. Az utolsó kép, róla.

A fényképész exponált – lehunyta szemét.

Többé nem nyitotta ki.

A képen a fényképezőgép látszik.

A tükörben sötét van.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.