Egotrip

Sajó László: Öt és feles  

Egotrip

B mint bójás ember  (A futball ábécéje)

Otthon beöltözik szerelésbe, a mezre (ott a neve és a száma, nem mutogatja a villamoson) melegítőfelső, BEAC, ezt hadd lássák, old sportsman; lábszárvédő (sípcsontvédő, bár kötelező, sose – boldogult öregfiú korában se, ha a játékvezető kiszúrta, kérte és nem volt senkinek plusz, papír zsebkendőkkel kitömte), melegítő- (miszerint mackó-) alsó; majd betűri a lábszárvédőkbe, ha netalántán, mégis, valami csoda folytán, becserélik.

Első dolga, bemegy a büfébe, már kapja is az Unicumot, leül, hogy lássa a lassan érkezőket. A pályán még (mindig) játszanak, ők majd csak fél óra múlva, nyalogatja (nem szoknya az, hogy felhajtsuk) az Unicumot. Bemegy az öltözőbe, összegyűjti a hiányzó igazolásokat (néhányan az old boysban is játszanak, és van, aki minden meccs után elkéri és visszahozza, biztos igazolással a párnája alatt alszik), bemegy a játékvezetőhöz, odaadja, beírja a jelszót (így egyszerűbb, nem bízza a – nevezzük így, ahogy hívják – bíróra, de el nem árulná senkinek). A jelszót biztonsági okokból háromhavonta változtatni kell, felírja magának, veterán korban van, el ne felejtse. Nélkülem nincs meccs, szokta volt mondogatni, nála az igazolások és a jelszó. (Visszatérő rémálma, otthon felejti a kék kapcsos mappát, mehet érte és hozhatja taxival, talán még időben odaér.) Kiviszi a pályára az elsősegélyládát (tartalma: steril gyorskötöző pólya, vágott mullpólya, steril mull-lap, kéztisztító lap, háromszögletű kendő, fóliakesztyű, ragtapasz, biztosítótű, olló, sebfertőtlenítő, feljegyzési füzet, tartalomjegyzék), a defibrillátort – mostanában kérik, a pályához, valami történhetett; eddig a portán volt, szerencsére nem volt rá szükség, legalábbis a meccseiken. Egyszer menne be a büfébe, a porta felől – ajtó zárva. Benéz, az információs pult előtt sokan, civilben, szerelésben; kispályás meccsre készülődtek, itt esett össze, a defibrillátor kéznél, hiába, a kiérkező mentők már csak a halál beálltát tudták megállapítani. Hordágy, fekete fólia. Bemegy az utca felől a büfébe (a porta felől azóta is zárva), Unicum. Sötét van, mint az Unicumban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.