Sajó László: Öt és feles (Álom, döntő)

  • 1998. július 16.

Egotrip

Focizunk, a betonon mezítláb, dühöngő, ketrec, akkor ez Miskolc? vagy a Budaörsi úti kollégium?, egymás közt, eredmény nem számít, azért titokban mindenki számolja, néha kimondjuk hangosan, nem stimmel, sértődés, veszekedés. Lenézek, csupa seb a lábam, de mindenütt, sebláb, és mindkettő, gyerekes horzsolások és mély sérülések, a piros sötétülő árnyalatai, lüktet, benyomom a kezem, mintha szivacsba, elnyeli a lábam a kezemet. Egy sebet bekötözünk, áll a játék, körülöttem a két csapat, most ezér?, átüt a vér.

Focizunk, a betonon mezítláb, dühöngő, ketrec, akkor ez Miskolc? vagy a Budaörsi úti kollégium?, egymás közt, eredmény nem számít, azért titokban mindenki számolja, néha kimondjuk hangosan, nem stimmel, sértődés, veszekedés. Lenézek, csupa seb a lábam, de mindenütt, sebláb, és mindkettő, gyerekes horzsolások és mély sérülések, a piros sötétülő árnyalatai, lüktet, benyomom a kezem, mintha szivacsba, elnyeli a lábam a kezemet. Egy sebet bekötözünk, áll a játék, körülöttem a két csapat, most ezér?, átüt a vér.

Jönnek sokan újak, mind játszani akar, kik ezek?, a vasút felől jöttek (mégis Miskolc), megegyezünk, mezítláb nem lehet, egyik társammal (Balogh?) fölmegyünk, a félszobában (tehát Miskolc) rengeteg dorkó, összegyűjtött tornacipőim, rossz mind: a jobblábasoknak az orra, a ballábasoknak a talpa lyukas, talán kettőt találok, felemást, de nincs egyetlen használható sem, akkor utcai cipőben. Hiszen ott a teremcipőm (hol? az Izabella utcában?), fölveszem, zárják az ajtót, rám, mégis kinyílik, a folyosón volt feleségem cigarettázik (akkor ez Csepel), a csapattársam dicséri neki a gyereket, a másikat. Lifttel menjünk?, csak két emelet (mégis a Budaörsi út), elindulunk gyalog, aztán mégis mintha lifttel, zuhanunk, sokáig. Mire leérünk, már játszanak, három csapat van, a másik kettő a pályán, az enyém rám várt eddig, hol voltam. Mi vagyunk a legrosszabbak, úgy látom, gyerekek és nők vannak nálunk, nők, nem mindegyik ismerős. Az egyik azt mondja, jól van, ő beáll, de ha menni kell a gyerekek után, kiszalad. Kiszaladok, így mondja, mutatja is, eltűnik. Körmérkőzések lesznek, hallom (Kálmántól?), hiszen rég tudom, kezdettől fogva. És legyenek körmérkőzések. Állunk a drótkerítés mellett, bent még mindig játszanak, nem akarják abbahagyni, hiába kérjük, mit akarok, szólnak ki, majd ha megleszünk, körülnézek, csak én vagyok a csapatomból, ellépek a kerítéstől, arcom valahogy a dróthálón marad, a résekben, nézem tovább a meccset, még mindig nem hagyják abba, felébredek.

A megfejtést nem kérem beküldeni.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.