Sajó László: Öt és feles (Álom, döntő)

  • 1998. július 16.

Egotrip

Focizunk, a betonon mezítláb, dühöngő, ketrec, akkor ez Miskolc? vagy a Budaörsi úti kollégium?, egymás közt, eredmény nem számít, azért titokban mindenki számolja, néha kimondjuk hangosan, nem stimmel, sértődés, veszekedés. Lenézek, csupa seb a lábam, de mindenütt, sebláb, és mindkettő, gyerekes horzsolások és mély sérülések, a piros sötétülő árnyalatai, lüktet, benyomom a kezem, mintha szivacsba, elnyeli a lábam a kezemet. Egy sebet bekötözünk, áll a játék, körülöttem a két csapat, most ezér?, átüt a vér.

Focizunk, a betonon mezítláb, dühöngő, ketrec, akkor ez Miskolc? vagy a Budaörsi úti kollégium?, egymás közt, eredmény nem számít, azért titokban mindenki számolja, néha kimondjuk hangosan, nem stimmel, sértődés, veszekedés. Lenézek, csupa seb a lábam, de mindenütt, sebláb, és mindkettő, gyerekes horzsolások és mély sérülések, a piros sötétülő árnyalatai, lüktet, benyomom a kezem, mintha szivacsba, elnyeli a lábam a kezemet. Egy sebet bekötözünk, áll a játék, körülöttem a két csapat, most ezér?, átüt a vér.

Jönnek sokan újak, mind játszani akar, kik ezek?, a vasút felől jöttek (mégis Miskolc), megegyezünk, mezítláb nem lehet, egyik társammal (Balogh?) fölmegyünk, a félszobában (tehát Miskolc) rengeteg dorkó, összegyűjtött tornacipőim, rossz mind: a jobblábasoknak az orra, a ballábasoknak a talpa lyukas, talán kettőt találok, felemást, de nincs egyetlen használható sem, akkor utcai cipőben. Hiszen ott a teremcipőm (hol? az Izabella utcában?), fölveszem, zárják az ajtót, rám, mégis kinyílik, a folyosón volt feleségem cigarettázik (akkor ez Csepel), a csapattársam dicséri neki a gyereket, a másikat. Lifttel menjünk?, csak két emelet (mégis a Budaörsi út), elindulunk gyalog, aztán mégis mintha lifttel, zuhanunk, sokáig. Mire leérünk, már játszanak, három csapat van, a másik kettő a pályán, az enyém rám várt eddig, hol voltam. Mi vagyunk a legrosszabbak, úgy látom, gyerekek és nők vannak nálunk, nők, nem mindegyik ismerős. Az egyik azt mondja, jól van, ő beáll, de ha menni kell a gyerekek után, kiszalad. Kiszaladok, így mondja, mutatja is, eltűnik. Körmérkőzések lesznek, hallom (Kálmántól?), hiszen rég tudom, kezdettől fogva. És legyenek körmérkőzések. Állunk a drótkerítés mellett, bent még mindig játszanak, nem akarják abbahagyni, hiába kérjük, mit akarok, szólnak ki, majd ha megleszünk, körülnézek, csak én vagyok a csapatomból, ellépek a kerítéstől, arcom valahogy a dróthálón marad, a résekben, nézem tovább a meccset, még mindig nem hagyják abba, felébredek.

A megfejtést nem kérem beküldeni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.