Sándor Judit: Testbeszéd

Az elvesztett vérségi kötelék

  • Sándor Judit
  • 2019. november 24.

Egotrip

Amikor egy reprodukciós klinikán először láthattam az embriókat tartalmazó óriási konténert, jeges pára csapott az arcomba. Aztán szemügyre vettem a konténerből kihúzott hosszú pálcikát, és meghatottan vettem rajta észre a finom rovátkákat, amelyek az egyes embriókat jelölték. Ekkor felötlött bennem az is, hogy a klinika dolgozói vajon teljesen ki tudják-e zárni annak a lehetőségét, hogy az embriók összekeveredjenek, és megtörténhet-e az, hogy a hosszú, sokszor lelki kínokkal járó reprodukciós kezelés után valaki mégsem a saját genetikai gyermekének ad életet? És mi történik akkor, ha a mesterséges megtermékenyítés előtt cserélik össze az ivarsejteket, és a biológiai apa mégsem a spermiumot adó társ lesz – mintha az anya egyszerűen csak félrelépett volna?

Szerte a világon sok gyermek született elcserélt embriókból és ivarsejtekből, és nem egy esetben, amikor fény derült a cserére, a szülők pert indítottak az ivarsejt- vagy embriófagyasztást végző intézet ellen. Bár a gondatlanság ezekben az esetekben vitathatatlan, és jogkövetkezményekkel is jár, mégsem egyértelmű, hogy milyenfajta kára keletkezik a szülőknek, amikor egészséges, de részben vagy egészben mégsem a saját genetikai leszármazottjuknak adnak életet.

Az embriócsere számos lelkileg is nehezen kezelhető helyzetet eredményezett. A Perry-Rogers vs. Fasano ügyben, amelyet 2000-ben tárgyalt az egyik New York-i bíróság, olyan ikerterhesség jött létre, amelyben az egyik gyerek a szülőanyától és annak férjétől származott, míg a másik egy embriócsere miatt egy másik pártól. A csere már csak azért is feltűnt, mert az egyik iker fehér, a másik sötét bőrű volt. A fehér gyermek családi státusa körül nem is volt vita, ám a színes bőrű gyermekért a genetikai szülők harcba szálltak a szülőanyával és párjával. A Fasano család végül beleegyezett abba, hogy a színes bőrű csöppség a genetikai szüleihez kerüljön, akik kártérítést is kaptak azért, mert akaratukon kívül elestek a terhesség és szülés alatti kapcsolatteremtéstől. De súlyos érzelmi veszteség érhette a szülőanyát is, aki egy gondatlan embriócsere miatt az ikerterhesség és a szülés után elveszítette az egyik gyermeke feletti szülői jogokat.

Ugyancsak New Yorkban, 2007-ben tárgyalták az Andrews vs. Keltz pert. A klinikán a reprodukcióhoz szükséges spermiumokat cserélték fel, s így a megszületett gyermek elveszítette genetikai kapcsolatát az egyik szülővel. Amikor a pár azt tudakolta, hogy a csecsemő miért sötétebb bőrű, mint ők, a klinika dolgozói azzal nyugtatták őket, hogy „majd kifehéredik”. Ám ez csak nem akart bekövetkezni, a DNS-vizsgálaton pedig kiderült, hogy a gyermek valóban nem a férjtől származik. A klinika orvosai azzal hárították az érzelmi kár megtérítését, hogy ők semmiféle módon nem okoztak testi sérelmet a párnak. A furcsa okoskodás mögött az állhatott, hogy a genetikai kapcsolat elveszítését nem sikerült elhelyezni a jogsérelmek addig ismert palettáján.

„Örüljenek, hogy egészséges gyermekük született” – gondolhatná minderről a kívülálló. Csakhogy a mesterséges reprodukcióhoz folyamodók többsége éppen azért nem az örökbefogadás mellett dönt, mert velük genetikai rokonságban lévő gyermekre vágynak, és ennek érdekében vállalják a – főképp az anyák számára – megterhelő kezeléssorozatot is. Azt szeretnék, hogy a gyermekeik rájuk hasonlítsanak és a családi jegyek tovább öröklődjenek, s ez a tágabb családnak, a nagyszülőknek, a testvéreknek is fontos lehet. Nem rasszizmus az, ha valaki csalódásként éli meg a felcserélt ivarsejtből származó, más bőrszínű gyermeke születését – ez az örökletes, hasonló testi jegyek elvesztése feletti keserűség. Azzal együtt, hogy nem mindenkinek fontos ez, és a vér szerinti gyermek sem mindig hasonlít a szüleire; néha távolabbi felmenők tulajdonságait örökli.

Az ivarsejtcserék pszichológiai feldolgozását az is nehezíti, hogy az ilyesmire nincs előzetes családi vagy társadalmi minta. A pár egyik tagja örül, a másik pedig úgy érzi, kimaradt valamiből, ami számára a családot jelenti. A házasságon kívüli félrelépések következményeit ki-ki vérmérséklete, a párjához fűződő érzelmei, neveltetése, erkölcsi felfogása szerint emészti meg – de mit tegyen az, aki sokat fizetett azért, hogy genetikai köze legyen a gyermekhez, és nem is a párja a hibás a genetikai rokonság elveszítéséért? Az ivarsejtcsere párkapcsolatokat tehet tönkre, a nők pedig sokszor a nemi erőszakhoz hasonlóan élik meg azt, amikor értesülnek a jogosulatlan embrió-beültetésről. Ha pedig egy ideig a családban nevelik az elcserélt gyermeket, akit később vissza kell adniuk a genetikai szüleinek, mindkét pár súlyos traumát szenved el. Akadt olyan szomorú eset is, amikor egy özvegy a spermabankból nem elhunyt férje mintáját kapta vissza a reprodukcióhoz, s akarata ellenére más férfi gyermekét szülte meg – a reprodukciós jogai mellett kegyeleti jogai is sérelmet szenvedtek.

A cserét többnyire a szülés után fedezik fel, de közvetlenül a beültetés után is kiderülhet. Egy hongkongi klinikán 2011-ben két felcserélt embriót ültettek egy anya méhébe, s mivel erre nem a születéskor, hanem már a beültetés után nem sokkal fény derült, az embriókat eltávolították az anyaméhből. Ez után kártérítést fizettek mind a biológiai anyának, mind annak az anyának, akinek a méhébe tévedésből ültették be az embriókat. Egy mesterséges reprodukcióval foglalkozó leedsi klinikán egy­idejűleg két párt kezeltek. Tévedésből az egyik férfi spermiumait nem a párja petesejtjeinek megtermékenyítésére használták, hanem a másik pár reprodukciójára. Ennek nyomán ikrek születtek, míg a másik párnak nem volt sikeres az in vitro eljárása. Mégis, a tévedés folytán ennek az apának születtek genetikai gyermekei, csak épp egy másik családban. A bíróság úgy döntött, hogy a genetikai apát ugyanolyan jogok illetik meg, mint ha házasságon kívül születne gyermeke.

Ám számos másik esetből lassanként kirajzolódott az, hogy ezeket az ügyeket mégsem lehet a házasságon kívül született gyermekek származásmegállapításának mintájára eldönteni. A jogi innovációra egy szingapúri bíróság vállalkozott 2017 márciusában. Az ACB vs. Thomson Medical Pte Ltd and Others ügy előzményeként ázsiai anya és európai apa szeretett volna közös gyermeket. A klinika tévedésből egy indiai származású donor spermáit használta fel, s a megszületett gyermek szembeötlően különbözött a szüleitől. A szülők beperelték a klinikát, és azt követelték, hogy 21 éves koráig fedezze a gyermek felnevelésének költségeit. A bíróság nem fogadta el, hogy a gyermek születését anyagi kárként lehetne értelmezni, de megállapította, hogy a házaspárt és a gyermeket a genetikai rokonság elvesztéséért igenis kártérítés illeti meg. Ez volt az első ítélet a világon, amely elismerte a genetikai rokonsághoz való jogot a mesterséges reprodukciós eljárásokkal kapcsolatban.

Mint a fenti esetekből is kitűnik, e konfliktusok különösen érzékeny pontja a különböző külső biológiai jellemzők kérdése, amelyeket korábban „rasszjegyekként” tartottak számon. Sokan ugyanis azzal érvelnek, hogy a genetikai rokonság vagy hasonlóság kikövetelése felerősítheti az amúgy is lappangó rasszizmust. Valójában nem erről van szó: pusztán arról, hogy két embrió felcserélése – legyenek bár hasonlók vagy különböző testi jegyekkel bírók – olyan súlyos gondatlanság, ami önmagában is kártérítési felelősséget eredményez. Nem mindegy, hogy ki kivel hál, vagy kivel vállal gyermeket – így van ez a mesterséges reprodukció területén is. A kár természetesen nem a gyermek megszületése vagy külleme, hanem a reprodukciós jogok semmibevétele – s bár a hasonlóság természetesen nem garantálható, a különbözőség magas foka mégis sérelmes lehet. Ez nem valami apró kellemetlenség.
A szülők szeretnének magukhoz valamelyest hasonlító utódot a világra hozni, és ez azért nem sikerül, mert az embriójukat összecserélték valaki máséval. A bűnös nemtörődömség nemcsak a genetikai kötelék elveszítésével, hanem az alapvető jogok, az emberi méltóság és a reprodukciós jogok sérelmével is jár.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.