Vajda Mihály: Miért végezték ki Szókratészt?

Egotrip

Karóba nem húznak ma már

Hogy miért végezték ki az öreget, azt még mindig nem árultam el – mondhatná valaki. Ha nem hiszem el a „hivatalos” verziót, akkor döntsem el végre, mit gondolok a dologról. Ezt a bohóckodást, hogy mindenféle ötletekkel állok elő – mert csak kérdezett, mindig kötözködött, mert neki sem volt fogalma róla, mi az a filozófia, csak filozofált, aztán, hogy szerinte a filozófia önmagunk megismeréséről vagy az éppen fennálló világunk megismeréséről szól stb. –, ezt hagyjam abba, mondjam meg becsületesen, hogy fogalmam sincs, vagy álljak elő a tudományok számára elfogadható koncepcióval, mert így nem megy ez már tovább. Mondjam azt, hogy a fent említett valakinek igaza van? Mert ha nem tudok a feltett kérdésre felelni, akkor ne tegyek úgy, mintha lenne a tarsolyomban valami világra szóló ötlet.

Na, jó, próbálkozom másképpen. Talán nem kellett volna mindjárt elvetnem a bírák álláspontját. A mindenkori bírák a politikai hatalom képviselői, még ha szeretnénk is, hogy a modern demokráciák ragaszkodjanak Montesquieu hatalommegosztás gondolatához. (Az illiberális demokráciában ez a gondolat nem is ismeretes; tudjuk: ott – mit ott, itt! – minden hatalom a nép által megválasztott vezér, nem feltétlenül… és kancellár, lehet… és miniszterelnök is kezében kell, hogy összpontosuljon, különben még liberális lesz a demokrácia, ami maga az aljasság, hiszen a nép és a nemzet ellenségeinek kezére játssza a hatalmat. A liberálisok ugyanis nem tisztelik a né­pet.) Némi függést még a liberális demokráciákban is tapasztalunk. Mármint a bírói hatalom függését a végrehajtó hatalomtól. S jóllehet a görögök találták fel a demokráciát, igen kezdetleges volt még a demokráciájuk, mert a már említett francia filozófust még nem is ismerték. Az a gondolat, hogy Szókratész vesszen, mert nem tiszteli a város isteneit, azt a gyanút ébreszti bennem, hogy az athéni demokrácia is az illiberalizmusra hajazott. De hagyjuk is ezt. A kérdés nem az, most nem az, hogy milyen volt az athéni demokrácia, hanem hogy tudomásul vegyük: kötelező volt tisztelni a város isteneit. Ez bizonyára tetszik a mai illiberális demokratáknak, muszáj, hogy tessék nekik, nekem azonban határozottan nem. Ha adva vannak és nem tehetők kérdésessé az istenek – ne tisztázzuk ehelyütt, hogy a modern illiberális demokrácia mely isteneket tiszteli, a mammont biztosan –, akkor a demokrácia már nem lehet liberális.

A múltkor mintha azt fejtegettem volna, hogy a marxizmusnak (és általában az izmusoknak) nem lehet filozófiája, mert ideológia. Nem engedi meg, hogy a legalapvetőbbeket másképp gondoljuk. Hogy mik a legalapvetőbbek, az ebből a szempontból másodlagos kérdés. Legyek – most megint – történelmileg kicsit konkrétabb. Meg személyesebb. Velem az volt a helyzet, hogy belenőttem a marxizmusba, s mire felfogtam, hogy a körülöttem épülő disznóság milyenségét illetően a marxizmus sem vétlen, elég sok idő telt el. Pontosabban: amíg sikerült megértenem, hogy valójában nem arról van szó, hogy marxista alapon épült volna a kommunizmus, csupán csak arról, hogy egy teljesen lebutított marxizmus szolgált a politika ideológiájául, amelyen belül a „filozófia”, a dialektikus és történelmi materializmus tulajdonképpen alárendelt szerepet játszott. „Belenövésemhez” több tényező is hozzájárult. Mint nagygyerek holokauszt-túlélő kapaszkodtam egy olyan gondolatvilágba, ahol a „minden ember egyenlő” jelszavát komolyan venni látszottak. Később tudtam meg, hogy a kommunistáknál ugyan minden ember egyenlő, egyesek azért csak-csak egyenlőbbek. Kezdetben elhittem, amit beszéltek. Képtelen voltam nem elhinni, hiszen a kemény zsidóüldözés hónapjainak legmegrázóbb élménye számomra az volt, hogy én nemhogy másokkal egyenlő nem vagyok, de valahogy még embernek sem számítok. Ebből az indulásból azután – szerencsémre elég fiatal voltam, ezért(?) nem lettem „mozgalmár”, s az egyetlen mozgalom, melyben részt vettem, a cserkészet, lehetőséget teremtett a felnövekvő zsidó gyerekeknek ugyanis a kevés zsidó cserkészcsapatok egyikén belül, hogy elkezdjenek gondolkodni, még ha elvben a marxizmuson belül is. Volt egy négy évvel idősebb őrsvezetőm, Zollmann Péter, aki hozzásegített ehhez. Hogy ő ültette el bennem a liberális gondolkodás csíráit, arra évtizedekkel később, már a rendszerváltás után ébredtem, ébredtünk rá, amikor jó néhány évtized után újra találkoztunk. Ő ’56-ban lelépett, értette már, hogy az ideologikus alapon épülő társadalom nem tűri a gondolkodást.

Fogynak az engedélyezett karakterek, pedig szívesen mesélnék tovább. Csak azt említem meg, hogy a nálam néhány évvel öregebb zsidó gyerekeknek alapjában két útjuk volt. Vagy nem vették észre, nem akarták észrevenni, hogy választott ideológiánk újabb kemény diktatúrát „épít” – kommunizmusnak nevezték –, tevőleges, némelykor bosszúszomjas gyilkos együttműködőkké lettek, karaktere válogatja, vagy néhány éves bizonytalankodás után szembehelyezkedtek ezzel az ideológiával. Volt egy rokonom, aki Újpesten élt, s lévén az akkor még Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyéhez tartozott, deportálták. A munkatábort ő maga túlélte, imádott bátyja viszont az ő karjaiban halt meg. A felszabadulás után hazajött, hogy megtudja, kik élnek a családból, amint azonban észrevette, hogy mire készülnek a kommunisták, még idejében távozott az országból. Amerikában él. Személyesen nem ismerem, de olvastam a könyvét, megrázott.

De hogy visszatérjek a marxizmushoz. Lassan elválasztottam a nevében folytatott politikát az elmélettől, s így örömmel vettem, hogy a Lenin Intézetben, ahová keveredtem, az „olvadás” éveiben marxizmus–leninizmus helyett (vagy mellett?) filozófiát is tanulhattam. S az iránta való érdeklődésem eredményeképp belekerültem Lukács György tanítványi körébe. De hát ő is marxista volt! S nem arról volt szó, hogy a nagyon okos ember… Hogy őszinte legyek, nem tudom, miről volt szó. Kétségtelenül hívő volt, még ha nem is tágított tőle, hogy nem adja fel azt a buta szokását, hogy gondolkodik. Ellentétben néhány nagyjából egykorú pályatársával, akik talán semmivel sem voltak kevésbé okosak (Révai József, Fogarasi Béla), de vagy kényelemből, félelemből, hatalomvágyból leszoktak a gondolkodásról.

Röviden elmeséltem hát egy ugyancsak hosszú és bonyolult történetet – elmagyarázandó magamnak, hogy miért maradtam meg marxistának azután is, hogy a kommunista eszméből már kiábrándultam, mi több, elborzasztónak találtam azt. Volt aztán egy pont, amikor az a tény, hogy „mesteremet” nagyon szerettem és hálás is voltam neki, nem akadályozott meg többé benne, hogy mindent végiggondoljak. A hetvenes években már tudtam, s ki is mondtam, hogy nem vagyok már marxista.

Annak magyarázatával még tartozom – magamnak biztosan –, hogy pártunk és kormányunk a hetvenes évek elején, miért tőlünk igyekezett – sikerrel – megszabadulni, s kitessékelni bennünket a kultúrából, miért nem azoktól, a nálunk fiatalabb filozófusoktól, akik a filozófiát szakmának tekintették, s igyekeztek politikába és ideológiába nem keveredni. Hogy nekik volt igazuk? Még az is lehet. Mi viszont, ha nem is valami új ideológiát, de valami olyanfajta filozófiát akartunk, amely megérti a világot maga körül. S ez a törekvés mindig elfogadhatatlan a hatalom birtokosai számára. Ők tudják, milyen a jó világ, más pedig ne akarjon semmit megérteni. Orbánék nem véletlenül megint azzal kezdték a „kultúrpolitikájukat”, hogy nekirontottak az ilyenfajta filozófusoknak. A világ mostanra már persze megváltozott. Nem az volt a baj velünk, hogy helytelenül gondolkodunk, hanem hogy állítólag elloptuk a más pénzét. De azért csak-csak a gondolkodást akarták, s akarják mindmáig ellehetetleníteni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.