Csak semmi politika!

Válámi ván

Egotrip

Pragmatikus, a jogállamiságra mint eszközre, nem pedig mint alapértékre tekintő közgazdászok nem azon sápítoznak manapság, hogy mit művel a kormánytöbbség a jogainkkal, azt meghagyják a jogvédőknek. Inkább azért ráncolják a homlokukat, hogy hol maradnak a sokunk által szükségesnek tartott, a kétharmaddal és a töretlen választói bizalommal az eddigieknél nagyobb eséllyel megvalósítható strukturális reformok.

Pragmatikus, a jogállamiságra mint eszközre, nem pedig mint alapértékre tekintő közgazdászok nem azon sápítoznak manapság, hogy mit művel a kormánytöbbség a jogainkkal, azt meghagyják a jogvédőknek. Inkább azért ráncolják a homlokukat, hogy hol maradnak a sokunk által szükségesnek tartott, a kétharmaddal és a töretlen választói bizalommal az eddigieknél nagyobb eséllyel megvalósítható strukturális reformok.

Hol maradnak? Lesznek-e egyáltalán?

Mielőtt a kolumnista kristálygömbjébe tekint, tegyünk egy kis rendet a fogalmak között. Mik is ezek a reformok, és miért mantrázzuk szükségességüket?

Az OECD legutóbbi rólunk szóló országjelentésében van egy ábra, amely két tengelyen ábrázolja a tagországok közszolgáltatásait: mennyire teljesítenek jól, és mennyi közpénzt emésztenek fel. A magyar közszolgáltatások mindkét szempontból csapnivalóak: a GDP ugyanekkora szeletéért másutt (például Svédországban) sokkal jobb teljesítményt lehet kapni, és a hazai színvonalú teljesítményt sokkal olcsóbban is elő lehet teremteni (Szlovákiában, Lengyelországban).

A strukturális reformok szervezési, ösztönzési és mindenféle egyéb átalakítással az ország egésze számára tennék hatékonyabbá közszolgáltatásainkat. Ez a hatékonyságnövekedés járhat azzal, hogy ugyanazt a teljesítményt kevesebb adóforintból préseljük ki, de azzal is, hogy az átszervezés után ugyanannyi (vagy több) közpénzből lényegesen több és jobb szolgáltatást lesz képes nyújtani az állam. Azaz: mozdulhatunk Szlovákia felé vagy Svédország felé.

A mi hazánkban a reformok - amikre a kormányok általában a pénzszűke miatt szánták el magukat, például 1995-ben vagy 2006-ban - általában a szlovák modell felé tendálnak: a hatékonyságot közpénzkivonás mellett igyekeznek növelni. Ezzel azonban sok baj van. Egyrészt ez a hagyomány rontja a reformok hazai sajtóját. Ha egyszer ez a megszorító fajta dívik, nemigen látunk példát a másik, nem a pénzkivonásra koncentráló, hanem az életünk minőségét javító és a gazdasági növekedést serkentő (azaz svéd típusú) reformokra. Másrészt úgy tűnhet, hogy a kizárólag államtalanító, bizonyos állami kiadásokat és szerepeket visszanyíró változtatások automatikusan hatékonyságnövelő reformok lennének - pedig ez nincs így. Elképzelhető olyan átalakítás, ami után ugyanazt a szolgáltatást kevesebb pénzből is elő lehet állítani, de ha a változtatásokat nem gondolják végig és tervezik meg alaposan, előfordulhat, hogy az állam végül kevesebb pénzért kevesebbet is nyújt, a közszféra hatékonysága pedig nemhogy nem javul, de egyenesen romlik.

Miután tisztáztuk, hogy mik is azok a reformok, és miért szeretjük őket, lássuk, lesznek-e jövőre, és ha igen, milyenek? Spekulációinkat kósza sajtóhírekre, Matolcsy Györgynek a FigyelőNetnek adott november 25-i, méltatlanul visszhang nélkül maradt interjújára, Varga Mihálynak a Mokka c. tévéműsorban elhangzott szavaira, és már nyilvánosságra került anyagokra, tervezetekre, vitairatokra alapozzuk.

Az első, fontos hír, hogy míg ősszel úgy tűnt, a Fidesz az adóátrendezéstől várt növekedésre tesz fel mindent, máshoz nem is nyúl, most úgy tűnik, a kormány igenis reformokat kontemplál. Mik lennének ezek?

A közoktatásban és a felsőoktatásban már látjuk, hogy kicsit több közpénzért (erre utal a pedagógus-életpálya kívánalma) egy markánsan szelektív, az állami ukáz által jobban uralt rendszer felé fordulna a KDNP irányítása alatt és a Fidesz oktatáspolitikusaival is konfliktusban álló tárca. Ez többünk szerint tragikus hiba, amely kárt okoz, nagyobb egyenlőtlenséget és roszszabb PISA-pontszámokat hoz majd. De annak, aki hisz benne, kétségtelenül reform lesz.

Az egészségügyben a kormányzat - miután markáns hatékonyságcsökkentő gesztusokat tett a patikus- és a kórházi lobbinak - most vitairatokban ötletel, és keresgéli, hogy milyen hatékonyságnövelő változtatásokhoz tud ágazati támogatást szerezni. Egyelőre nem látszik, hogy a hamburgeradón kívül bármi érdemihez is tud-e - de ebben a Molnár Lajostól máig megszeppent szférában talán nagy konfliktus nélkül is van még esély kis lépésenkénti, apró javítgatásra. Ugyanakkor az a 100 milliárdos megtakarítás, ami Matolcsy György szerint a generikus gyógyszerek vásárlásával elérhető lenne, irreálisan túlbecsült összeg, s komoly kételyeket sugall arról, hogy bárki folytat-e komoly számításokat e területen.

Az állami adminisztráció megyei szintre delegálásának és összevonásának hasznáról még nem tudunk nyilatkozni, mert nem világos, hogy lesz-e bármi haszna.

Annak, hogy az önkormányzatok rendszeréhez - a közelgő csődhullám elhárításának imperatívuszán túl - hozzá akarna nyúlni a kormány, még semmi jele.

Az adminisztratív terhek sokat emlegetett csökkentéséről még azt sem tudjuk, melyik minisztériumhoz fog tartozni.

Biztató jelek mutatnak viszont arra, hogy a közösségi közlekedés Augiász-istállójából legalább néhány talicska trágyát kihordana a Fidesz. Való igaz, a tervezett változtatások körvonalait sem látjuk még - de abba, ahogy az utasellátós szendvicstolvaj-kalauzokon rugóztatják a bulvármédiát, vagy abba, hogy a parlament szűkíteni igyekszik a közszféra szakszervezeteinek lehetőségét az ország megbénítására, nem kevés jóindulattal a MÁV és a BKV rendbetételének előkészítő fázisát is beleláthatjuk.

Az ugyancsak a bulvármédiában a leszázalékolási korrupció ellen beindított tüzérségi előkészítés azt sugallja, hogy valamiféle szigorítást tervezhetnek a rokkantnyugdíjazás szabályait illetően is.

Az államadósság felszökött kamataiban (a felélhető magánnyugdíj-pénztári vagyon adta lauf dacára) hasonló kényszer van kódolva, mint a 1995-ös meg a 2006-os helyzetben: a kiadásokat csökkenteni kell. Úgy tűnik, lesznek reformok. Nagyjából olyanok, amilyeneket az elmúlt húsz évben megszoktunk. Elsősorban megszorító, nem előre megtervezett és végiggondolt, a kampányban bemutatott, hanem menet közben összetákolt, voluntarista változtatások, melyekről senki sem tudja majd, a spóroláson túl hogyan is növelik az állam hatékonyságát. Ha beválik, a magánnyugdíj-einstand a szokásosnál talán egy kicsit több időt ad a bevezetésükre. A nagy hatalmú érdekcsoportokra (orvosok) nagyobb, a rosszabb érdekérvényesítőkre (rokkantak, bakterek) kisebb figyelemmel, de lesznek.

Válámi ván, mondta egykor Rajkin bohóc. Válámi... de nem áz igazi.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.