Várhegyi Éva: Ekotrip

Ki nyer ma?

Egotrip

Megkésve bár, de Magyarországon is megszülettek a koronavírus-járvány gazdasági hatásait tompító kormányzati és jegybanki intézkedések. Sokan értékelték már a beindított programokat – e lapban legutóbb Chikán Attila.

Egybehangzó vélemény, hogy a magyar kormány nemcsak szűkmarkú a szükségletekhez és a nemzetközi gyakorlathoz mérten, de – hűen eddigi önmagához – szociálisan érzéketlen is: éppen a legjobban rászorulókon nem segít. Az új helyzetben is szilárdan tartja magát elvéhez, hogy aki nem dolgozik, ne is egyék; legyen az munkáját feladni kényszerülő felnőtt, vagy magáról gondoskodni nem képes, de megszorult eltartóval rendelkező gyerek.

Ennek fényében a szokásosnál is irritálóbbak a járvány előidézte gazdasági válság enyhítésének örve alatt meghozott azon döntések, amelyek a kormányfőhöz közel álló (továbbiakban: NER-) vállalkozásoknak nem csupán a veszteségeit mérsékelik, de még a gyarapodásukra is módot adnak. Nagy meglepődésre persze nincs okunk, hiszen a 2008-ban kirobbant krízis után is tapasztalhattunk ilyesmit. Az akkori válságot követő újjáépítés ürügyén hozott intézkedések olajozták meg például Orbán barátainak zsákmányszerzését a bankszektorban: a teljes takarékszektor bekebelezését, az MKB Bank és a Budapest Bank átvételét.

A rendeleti kormányzásra nemrégiben önmagának adott felhatalmazással még egyszerűbbé vált a dolog. Igazság szerint Orbán már jó ideje kvázi rendeleti úton kormányoz: péntekről hétfőre hozat meg törvényeket, ha meg nemzetközi egyezménnyel bebetonozott jogszabályt akar áthágni (mint például a versenytörvény), akkor nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek minősíti az érintett céget vagy akciót. Ily módon passzolhatta át versenyeztetés nélkül, szabott áron a kiszemelt új tulajdonosoknak az e célból államosított cégeket, bankokat. Most még ennyit sem kell bajlódni: bármilyen intézkedés egyetlen rendelettel nyélbe üthető. Így vehette át nemrégiben a kormány a tőzsdén jegyzett csomagolóanyag-gyártó, a Kartonpack irányítását a katasztrófatörvényben meghatározottakon túlmenő jogosítványokkal, noha ezt aligha indokolja a veszélyhelyzet leküzdése.

A mai helyzetben valójában nem is volna szükség ilyen durva beavatkozásokra a haszonszerzéshez. A járvány gazdasági hatásait enyhítendő, az Európai Unió döntéshozói jócskán megnövelték a kormányok és a jegybankok mozgásterét. Időlegesen eltörölték a deficitplafont, feloldották a már megítélt uniós támogatások kötöttségeit, sőt új folyósításokról is döntöttek. A magyar kormány a válságkezelés apropóján annyit költhet a meglévő források átcsoportosításából, hitelfelvételből vagy jegybanki pénzteremtésből, amennyit jónak lát. A jegybankok is számolatlanul önthetik a pénzt a gazdaságokba, mivel most nem fenyeget az infláció elfutásának veszélye. A Magyar Nemzeti Banknak okozott ugyan némi gondot, hogy túlságosan alacsony kamata a forint elleni spekulációra ösztökélte a befektetőket, és ezért éppen most kényszerült kamatemelésre, de annak nincs akadálya, hogy különféle módokon pénzt pumpáljon a gazdaságba, miként ezt az áprilisban meghirdetett likviditásnövelő és gazdaságélénkítő programjaival meg is tette.

Csakhogy e programok némelyikénél felmerül a gyanú, hogy főként az utóbbi években kormányzati hátszéllel felfutó, fülig eladósodott NER-vállalkozások és az őket hitelező NER-bankok lélegzethez jutását szolgálja. Miért kellett például minden vállalat számára alanyi jogon megadni az év végéig szóló fizetési haladékot bármely hiteltartozás törlesztőrészletére és kamataira? És miért kellett nagyvonalúan meghirdetni, hogy a bankok vállalati hitelek fedezete mellett is kaphatnak jegybanki forrást? Sejthető, hogy miféle cégek tartozásai kerülnek majd így az MNB portfóliójába. Hiszen a múlt ősszel beindított Növekedési Kötvény Program égisze alatt is jórészt a haveri cégek bóvli kötvényeit vásárolja meg a jegybank; az ezekre fordított összeg már 90 milliárd forintra taksálható az eddig elköltött 210 milliárdból. A járvány okozta válságra hivatkozva most 20-ról 50 milliárd forintra emelte az értékhatárt az MNB az egy vállalatcsoporttól megvásárolható kötvények esetében, a futamidőt pedig 10-ről 20 évre növelte. Ekkora összeg és ilyen időtáv már nem a válság leküzdését, a munkahelyek megőrzését, a túlélést szolgálja, hanem a terjeszkedést: azt, hogy a megsegített vállalatok más, bajba került cégeket vásároljanak fel.

Ebben a kormány „gazdaságvédelmi akcióterve” is támogatja őket. Orbán Viktor a kármentésnél bevallottan fontosabbnak tartja, hogy a válság után, annak romjain miként lehet majd újjáépíteni a gazdaságot. Nem a kényszerűen megszűnésre ítélt munkahelyeket próbálja megmenteni, hanem új munkahelyet kíván teremteni. Itt a remek alkalom számára, hogy maga szabja meg, milyen legyen a jövő magyar gazdasága! Ráadásul olyan ágazatokat emel ki állami támogatásra érdemesként, amelyek piaci alapon is talpra tudnak majd állni, ha eljön az ideje, vagyis újból lesz kereslet – mint amilyen például a turizmus. Csak nem azért, mert a családja és szűk környezete vastagon érdekelt benne? És olyan beruházásokról dönt, amelyeknek semmi közük nincs a mostani válsághoz. Miért kell kiemelt kormányzati beruházásként kezelni a Mafilm fóti stúdiótelepének kibővítését? És miért volt sürgős aláírni a Budapest–Belgrád vasútvonal hitelszerződését, amely utat nyit annak a gigaberuházásnak, amelynek a kivitelezésében a Mészáros család vastagon érdekelt?

A kormány különzsebeként működő Magyar Fejlesztési Banknak a vírusválság apropóján indított programjai között is találunk olyat, amely nem a válság miatt bajba jutó vállalatokat segíti, hanem azokat, amelyek a magyar gazdaság „újjáépítésében” kívánnak részt venni. A Versenyképességi Hitelprogramból új beruházásra és vállalatfelvásárlásra (akvizícióra) is kaphatnak tízmilliárdos kölcsönt állami kezességvállalás mellett az arra érdemes cégek, és egészen 2022 végéig folyamodhatnak ilyen hitelekért. Príma alkalom a válság alatt csődbe ment versenytársak bekebelezésére, méghozzá állami segédlettel.

A járvány alatt egyébként a pénzkivétel sem szünetel. A veszélyhelyzet sem gátolta meg a kormányt abban, hogy tető alá hozza a Mátrai Erőmű visszavásárlását attól a Mészáros Lőrinctől, aki tavaly 8 milliárd forint osztalékot vett ki a cégből, most meg jó 10 milliárdos felárral adhatta el az állami MVM-nek. Az 50 milliárdosra hizlalt Appeninn ingatlancégben lévő érdekeltségeken is túladott Mészáros és Tiborcz, miután 2 milliárd forint állami támogatáshoz jutott, és az MNB kötvényprogramjából is 20 milliárddal részesült.

A jövő mérnöke szerepében tetszelgő kormányfő amellett, hogy szívén viseli az ország sorsát, láthatóan a saját jövőjéről sem feledkezik meg. Kiakaszthatja a táblát: „Családi boltunk a járvány alatt is zavartalanul üzemel.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.