Várhegyi Éva: Ekotrip

Ki nyer ma?

Egotrip

Megkésve bár, de Magyarországon is megszülettek a koronavírus-járvány gazdasági hatásait tompító kormányzati és jegybanki intézkedések. Sokan értékelték már a beindított programokat – e lapban legutóbb Chikán Attila.

Egybehangzó vélemény, hogy a magyar kormány nemcsak szűkmarkú a szükségletekhez és a nemzetközi gyakorlathoz mérten, de – hűen eddigi önmagához – szociálisan érzéketlen is: éppen a legjobban rászorulókon nem segít. Az új helyzetben is szilárdan tartja magát elvéhez, hogy aki nem dolgozik, ne is egyék; legyen az munkáját feladni kényszerülő felnőtt, vagy magáról gondoskodni nem képes, de megszorult eltartóval rendelkező gyerek.

Ennek fényében a szokásosnál is irritálóbbak a járvány előidézte gazdasági válság enyhítésének örve alatt meghozott azon döntések, amelyek a kormányfőhöz közel álló (továbbiakban: NER-) vállalkozásoknak nem csupán a veszteségeit mérsékelik, de még a gyarapodásukra is módot adnak. Nagy meglepődésre persze nincs okunk, hiszen a 2008-ban kirobbant krízis után is tapasztalhattunk ilyesmit. Az akkori válságot követő újjáépítés ürügyén hozott intézkedések olajozták meg például Orbán barátainak zsákmányszerzését a bankszektorban: a teljes takarékszektor bekebelezését, az MKB Bank és a Budapest Bank átvételét.

A rendeleti kormányzásra nemrégiben önmagának adott felhatalmazással még egyszerűbbé vált a dolog. Igazság szerint Orbán már jó ideje kvázi rendeleti úton kormányoz: péntekről hétfőre hozat meg törvényeket, ha meg nemzetközi egyezménnyel bebetonozott jogszabályt akar áthágni (mint például a versenytörvény), akkor nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek minősíti az érintett céget vagy akciót. Ily módon passzolhatta át versenyeztetés nélkül, szabott áron a kiszemelt új tulajdonosoknak az e célból államosított cégeket, bankokat. Most még ennyit sem kell bajlódni: bármilyen intézkedés egyetlen rendelettel nyélbe üthető. Így vehette át nemrégiben a kormány a tőzsdén jegyzett csomagolóanyag-gyártó, a Kartonpack irányítását a katasztrófatörvényben meghatározottakon túlmenő jogosítványokkal, noha ezt aligha indokolja a veszélyhelyzet leküzdése.

A mai helyzetben valójában nem is volna szükség ilyen durva beavatkozásokra a haszonszerzéshez. A járvány gazdasági hatásait enyhítendő, az Európai Unió döntéshozói jócskán megnövelték a kormányok és a jegybankok mozgásterét. Időlegesen eltörölték a deficitplafont, feloldották a már megítélt uniós támogatások kötöttségeit, sőt új folyósításokról is döntöttek. A magyar kormány a válságkezelés apropóján annyit költhet a meglévő források átcsoportosításából, hitelfelvételből vagy jegybanki pénzteremtésből, amennyit jónak lát. A jegybankok is számolatlanul önthetik a pénzt a gazdaságokba, mivel most nem fenyeget az infláció elfutásának veszélye. A Magyar Nemzeti Banknak okozott ugyan némi gondot, hogy túlságosan alacsony kamata a forint elleni spekulációra ösztökélte a befektetőket, és ezért éppen most kényszerült kamatemelésre, de annak nincs akadálya, hogy különféle módokon pénzt pumpáljon a gazdaságba, miként ezt az áprilisban meghirdetett likviditásnövelő és gazdaságélénkítő programjaival meg is tette.

Csakhogy e programok némelyikénél felmerül a gyanú, hogy főként az utóbbi években kormányzati hátszéllel felfutó, fülig eladósodott NER-vállalkozások és az őket hitelező NER-bankok lélegzethez jutását szolgálja. Miért kellett például minden vállalat számára alanyi jogon megadni az év végéig szóló fizetési haladékot bármely hiteltartozás törlesztőrészletére és kamataira? És miért kellett nagyvonalúan meghirdetni, hogy a bankok vállalati hitelek fedezete mellett is kaphatnak jegybanki forrást? Sejthető, hogy miféle cégek tartozásai kerülnek majd így az MNB portfóliójába. Hiszen a múlt ősszel beindított Növekedési Kötvény Program égisze alatt is jórészt a haveri cégek bóvli kötvényeit vásárolja meg a jegybank; az ezekre fordított összeg már 90 milliárd forintra taksálható az eddig elköltött 210 milliárdból. A járvány okozta válságra hivatkozva most 20-ról 50 milliárd forintra emelte az értékhatárt az MNB az egy vállalatcsoporttól megvásárolható kötvények esetében, a futamidőt pedig 10-ről 20 évre növelte. Ekkora összeg és ilyen időtáv már nem a válság leküzdését, a munkahelyek megőrzését, a túlélést szolgálja, hanem a terjeszkedést: azt, hogy a megsegített vállalatok más, bajba került cégeket vásároljanak fel.

Ebben a kormány „gazdaságvédelmi akcióterve” is támogatja őket. Orbán Viktor a kármentésnél bevallottan fontosabbnak tartja, hogy a válság után, annak romjain miként lehet majd újjáépíteni a gazdaságot. Nem a kényszerűen megszűnésre ítélt munkahelyeket próbálja megmenteni, hanem új munkahelyet kíván teremteni. Itt a remek alkalom számára, hogy maga szabja meg, milyen legyen a jövő magyar gazdasága! Ráadásul olyan ágazatokat emel ki állami támogatásra érdemesként, amelyek piaci alapon is talpra tudnak majd állni, ha eljön az ideje, vagyis újból lesz kereslet – mint amilyen például a turizmus. Csak nem azért, mert a családja és szűk környezete vastagon érdekelt benne? És olyan beruházásokról dönt, amelyeknek semmi közük nincs a mostani válsághoz. Miért kell kiemelt kormányzati beruházásként kezelni a Mafilm fóti stúdiótelepének kibővítését? És miért volt sürgős aláírni a Budapest–Belgrád vasútvonal hitelszerződését, amely utat nyit annak a gigaberuházásnak, amelynek a kivitelezésében a Mészáros család vastagon érdekelt?

A kormány különzsebeként működő Magyar Fejlesztési Banknak a vírusválság apropóján indított programjai között is találunk olyat, amely nem a válság miatt bajba jutó vállalatokat segíti, hanem azokat, amelyek a magyar gazdaság „újjáépítésében” kívánnak részt venni. A Versenyképességi Hitelprogramból új beruházásra és vállalatfelvásárlásra (akvizícióra) is kaphatnak tízmilliárdos kölcsönt állami kezességvállalás mellett az arra érdemes cégek, és egészen 2022 végéig folyamodhatnak ilyen hitelekért. Príma alkalom a válság alatt csődbe ment versenytársak bekebelezésére, méghozzá állami segédlettel.

A járvány alatt egyébként a pénzkivétel sem szünetel. A veszélyhelyzet sem gátolta meg a kormányt abban, hogy tető alá hozza a Mátrai Erőmű visszavásárlását attól a Mészáros Lőrinctől, aki tavaly 8 milliárd forint osztalékot vett ki a cégből, most meg jó 10 milliárdos felárral adhatta el az állami MVM-nek. Az 50 milliárdosra hizlalt Appeninn ingatlancégben lévő érdekeltségeken is túladott Mészáros és Tiborcz, miután 2 milliárd forint állami támogatáshoz jutott, és az MNB kötvényprogramjából is 20 milliárddal részesült.

A jövő mérnöke szerepében tetszelgő kormányfő amellett, hogy szívén viseli az ország sorsát, láthatóan a saját jövőjéről sem feledkezik meg. Kiakaszthatja a táblát: „Családi boltunk a járvány alatt is zavartalanul üzemel.”

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.