Egotrip

Várhegyi Éva: Ekotrip

Mellényváltás

Egotrip

Szép nap virradt hétfőn Orbán Viktor szabójára: rögtön két új mellényre is megrendelést kaphat.

Az ötödik ciklusát újabb kétharmados mandátumtöbbséggel megkezdő kormányfő az itthon viseltet nagyobbra cserélheti, ahogyan azt a választás éjszakáján gondolatban már meg is tette. Szíve szerint továbbra is nagy mellénnyel virítana Brüsszelben (erre is mutatott hajlamot győzelmi beszédében), ám a gazdasági kényszer, az uniós források iránti mind égetőbb szükséglet miatt mégis kénytelen lesz kisebbre váltani azt.

Már a vasárnapi választások előtt tudható volt ugyanis, hogy a gazdaságban semmi nem úgy lesz, mint ahogy korábban feltételezhető volt. A február 24-én Ukrajna ellen indított orosz invázió minden addigi számítást felborított: újból átírta a világgazdaság működésére vonatkozó feltételezéseket, holott azokat már eleve a járvány okozta válság és a súlyosbodó klímaveszély ismeretében alakították ki. Az új helyzet különösen érzékenyen érinti a nyersanyagokban és energiahordozókban szegény, technológiai importra is rászoruló, egyúttal jelentős mértékben exportra termelő magyar gazdaságot. Mindezt csak tetézi az Orbán-rendszer kétkulacsos, az Európai Uniót pusztán fejőstehénnek tekintő, ám a tagsággal járó kötelezettségeket rendre megszegő külpolitikája, valamint a veszélyes mértékűre növelt energiafüggőségünk Oroszországtól.

Az újabb győzelemért mindenre kész magyar kormány arra számított, hogy a Covid-válságot követő fellendülés megteremti a lehetőséget arra, hogy „kinője”, a növekedési többletből származó jövedelmekből építse le a járvány és a választási költekezés miatt hatalmasra duzzadt adósságát, és ezért a korábbiaknál kevésbé szorul rá a Brüsszelből érkező, immár a jogállamiság feltételeihez kötött pénzforrásokra. Orbán azt is remélte, hogy az unió számára nálánál fontosabb lengyel kolléga mögé bújva, engedmények nélkül sikerül kibújnia a számonkérés alól.

Mindkét feltételezés tévesnek bizonyult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.