Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Jó mulatság, férfi munka

Egotrip

„Mégis, kedves uram, mit vár tőlünk, öntsük le benzinnel és gyújtsuk fel magunkat a Nemzeti Múzeum lépcsőjén?” – pötyögtem oda, ahol az olvasó magyar értelmiségiként elkövetett mulasztásaimra hívja fel a figyelmemet, aztán némi töprengés után mégis kitöröltem a feleletemet.

A cinizmust inkább meghagyom a politikusoknak. Az én felnőtt életem már Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor dichotómiájában telt. Az évek során kettősük gondolatára, bármelyikük is legyen éppen fenn vagy lenn, olyan érzés fogott el, mint amikor valami maffiafilmben vallatáskor a vécécsészébe nyomják az ártatlan szemtanú fejét. Azt hiszem, ellenállásképpen egy ideig sikerült hátrafeszítenem a nyakam, de az utóbbi években már nem. Érzem a perem alól felcsapó bűzt, noha igazából kezdem megszokni, inkább a hajam csimbókjaiból csöpögő víz zavar, nem a kétes tisztasága miatt, hanem ahogy végigcsurog rajtam és összepiszkol; ráadásul a ritmust is elvesztettem, akkor nyitom ki a szám, mikor lenyomják a fejem, így beleiszom a szennybe.

Jó ideje lemondtam arról, hogy a politikától tegyem függővé az egyéni boldogságomat, lelki társat és értékrendet sem a politikusok és azok programjai között keresek. A választás éjszakáján mégis dermedten figyeltem, ahogy a sértett ellenzéki elit magára hagyja a tripjét az üldöztetésben megtaláló Márki-Zay Pétert, aztán a diadalittas Orbán Viktort, amint megteszi a szokásos érzékeny megjegyzését: a győztes választáshoz vezető kampány „jó mulatság, férfi munka volt”. Az idézet Vörösmartytól származik, aki a 19. század közepén még nem sejthette, hogy 2022-ben bizonyos körökben sem prostituáltakhoz járni, sem huszonöt évvel fiatalabb tinédzser lányoknak udvarolni, sem a valóban jelentős dolgokat férfimunkának nevezni nem lesz menő, szóval rajta nincs mit számon kérni. A negyedjére triumfáló miniszterelnök talán mégis elhagyhatta volna mindezt, főleg, hogy jobb válla fölött az eksztatikus Varga Judit miniszter, kissé távolabb a frissen megválasztott köztársasági elnök, Novák Katalin tapsol – a stréber lányok a kormányból. Hallgatom, és eluralkodik rajtam az egész héten otthon betegeskedő bölcsis fiamtól eredeztethető torokfájás, érzem a gombócot, lassan a hangom is elmegy. Nincs is mit mondani. A munka férfi előtaggal való felminősítése legfeljebb a hanyatló nyugaton minősül szóbeli abúzusnak, ott, ahová diktátorok és oligarchák menekítik vagyonukat és családjukat. Amúgy meg hallottunk már cifrábbat, még a vezetőnktől is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.