Várhegyi Éva: Ekotrip

Úszni tud

Egotrip

Nem elegáns az embernek magát idéznie, most mégis ezt teszem. Négy évvel ezelőtt írtam e helyütt: "Orbán Viktor kampányzáróját azzal kezdte: a választásokkal eljön az igazság pillanata. Ebben nem tévedett.

Csak azzal nem számolt: a választások után is eljön majd az igazság órája. Amikor muszáj lesz előrukkolni a részletekkel, amikor már nem lehet az ismeretlen helyzetre hivatkozva elmismásolni a konkrét gazdaságpolitikai lépések ismertetését. Amikor, sajnos, könnyen kiderülhet, hogy a várva várt Megváltó mégsem tud a vízen járni. Már csak abban bízhatunk, hogy legalább úszni tud." (Lásd: Úszni legalább tud? Magyar Narancs, 2010. április 15.)

Az eltelt négy évben kiderült, hogy ha vízen járni nem is, de úszni azért tud Orbán. Szűk szorosokon lavírozott át, tajtékos hullámokat vető viharokat küzdött le, s ha célba nem ért is, ép bőrrel megúszta. A tapsorkán elmaradt (ezt jelzi a hatszázezres szavazatvesztés), ám a folytatáshoz azért elegendő drukkere maradt. De hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere anyagi bázisát megteremtő orbáni gazdaságpolitika mennyi időre ad szuflát, azt csak találgathatjuk.

Orbán és országa felszínen maradását eddig kívülről jött és a kormány teremtette segédeszközök támogatták. Miközben az Európai Unió erőtlennek bizonyult a jogállamot romboló, renitens tagállam megfegyelmezésében, tetemes pénzügyi erőforrásokkal támogatta a nyugati demokráciáknak fityiszt mutató rendszert. Az uniós pénzből megvalósított beruházások a gazdaság dinamizálására nem voltak alkalmasak, de némi munkahelyet és jövedelmet generáltak, sőt még az ország külső egyensúlyi helyzetét is javították. A magas hozamért nagy kockázatot is vállaló pénzügyi befektetők pedig készségesen finanszírozták a ciklus első felében már a bóvli kategóriába leminősített magyar állam túlköltekezését. Az olcsóbb hitelt nyújtó IMF-fel szemben őket mindaddig nem zavarják a gazdaság távlatos fejlődését aláásó kormányzati intézkedések, ameddig esélyük van rá, hogy baj esetén kimenekítsék pénzüket.

Időnként így is hajszálon múlt, hogy nem állt fejre az ország. 2011 őszén-telén például, amikor addigi tőkeellenes intézkedéseit és jogtiprásait a végtörlesztési törvénnyel tetézve a szabadságharcos kormány végképp lenullázta a befektetői bizalmat, csak az IMF-védőernyő belengetésével menekülhetett meg az ország a forint elleni spekuláció súlyos, esetleg államcsődhöz vezető hatásától. Tavaly ősszel sem sokon múlt, hogy a borús nemzetközi befektetői hangulatban is makacsul folytatott kamatcsökkentés nem idézett elő jelentősebb tőkemenekítést. Jó tudni, hogy az ilyesmi ellen a fő védelmet éppen az ország fizetési mérlegét és devizatartalékát évi 4-5 milliárd euróval hizlaló uniós támogatások adják.

A jogállami normákat rendre áthágó, mindinkább a keleti autokráciákhoz simuló, ám az euroatlanti integráció gazdasági-politikai előnyeit kihasználó kormány a túlélés érdekében rafinált trükkök sorozatát vetette be. A magán-nyugdíjpénztári befizetések (évi 300 milliárd forint, a GDP egy százaléka) államosításával kiszabadította magát a túlzottdeficit-eljárás gúzsából, a felhalmozott pénztári vagyon (3000 milliárd forint) elkobzásával pedig forrást teremtett gazdaságpolitikájához. Az okos lány leleményességével úgy vett el népétől a kormány, mintha adott volna. A jövedelemadó-kulcsok leszállításával és a devizahitelek kedvezményes végtörlesztésével sokak pénztárcáját hizlalta, miközben áfaemeléssel, az adójóváírás eltörlésével, válságadókkal, a munkanélküli-ellátás és más szociális juttatások csökkentésével még többek jövedelmét kurtította meg. A választások közeledtével rezsicsökkentéssel kápráztatta el adópolitikája kárvallottjait, és néhány szavazathozó társadalmi rétegnek (nyugdíjasok, egyes közalkalmazotti csoportok) juttatott némi többletapanázst.

Vállalásaik elmaradását, gazdaságpolitikájuk kudarcait kérészéletű látszateredményekkel leplezik. A közmunkaprogrammal fedik el, hogy a beígért egymillió új munkahelynek apró töredéke sem valósult meg, sőt a kormány multinyúzó politikája még szűkítette is a foglalkoztatást a versenyszférában. A stagnáló gazdaság miatt amúgy is alacsony inflációt erőszakos rezsicsökkentéssel nyomták rekordmélységbe, és teremtettek vele pótlólagos jövedelmeket. A látványos kamatcsökkentést is az elmaradt növekedés, a lanyha beruházás és szerény fogyasztás alapozta meg, miközben a külső egyensúly javulásához is hozzájárult.

Magánberuházások híján állami ösztökéléssel próbálja dinamizálni a gazdaságot a kormány. Ám az - uniós pénzek ellenére - elégtelen (az értékcsökkenést sem pótló) beruházások és az infláció leszorításával gerjesztett fogyasztás nem képes beindítani az önerősítő növekedést. A magyar gazdaság érzékelhető és tartós bővülésének ugyanis ma strukturális akadálya van, amit jól jelez, hogy a potenciális növekedésre adott becslések szerint a tőke, a munkaerő és a termelékenység adott színvonala legfeljebb egyszázalékos gyarapodást tenne lehetővé a közeljövőben. Állami eszközökkel (kormányzati beruházásokkal, kamatmentes hitelprogrammal, jövedelmek növelésével) ideig-óráig felpörgethető a gazdaság, ám a magánszektort is aktivizáló változtatások nélkül ezek csak újabb és újabb költségvetési kiigazításokat (régi terminussal: megszorításokat) tesznek szükségessé, amelyek megint visszavetik a növekedést.

A "folytatjuk" jelszóval változatlanságot ígérő kormánypolitika aligha tartható újabb négy évig. A gazdasági aktivizmusát a szociális ellátások leépítésével párosító politika a társadalmi feszültségeket élezi ki végletesen, a magánberuházások hiánya és az avítt képzési rendszerben leértékelődő munkaerő pedig eleve kudarcra ítéli a gazdaság időtálló dinamizálását. A növekedésből származó többletforrások híján viszont esély sincs a kialakult egyenlőtlenségek korrekciójára, holott újabb feszültségek keletkezésére is számítani kell. Az egykori magánpénztári tagok nyugdíjba vonulásával megnő az állam kötelezettsége (az elvont fedezetet gyorsuló ütemben pótolni kell), miközben a társadalom elöregedése amúgy is többletforrásokat igényelne. A kormányt szolgáló MNB segítheti ugyan a költségvetési egyensúly fenntartását (ahogy tavaly is tette), sőt, állampapír-vásárlással még az adósság finanszírozásába is beszállhat, de ennek árát az országkockázat növekedésével kell megfizetnünk.

Ma már a legodaadóbb hívek sem várják Orbántól, hogy a vízen járjon. Ám most már neki volna ez fontos: politikája folytatásához csodát igénylő erőforrások kellenek. Nem kétséges: ebben a ciklusban is lesz bőven részünk meglepetésben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.