Várhegyi Éva: Ekotrip

Fejétől bűzlik?

Egotrip

Nem gondolom, hogy minden bűntett elkövetéséért a bűnüldöző hatóságok volnának a felelősek. Ám sokszor kimutatható a nyomozó szervek mulasztása, vagy felvethető a politikai felelősség. Ha csak a most kibukott csalások színhelyét, a pénzügyi szektort nézzük, eszünkbe ötlik néhány olyan eset, amikor a befektetők megkárosításában nem csak az elkövetők voltak sárosak.

A Postabank-ügy vádlottjait a bíróság felmentette ugyan a hűtlen kezelés vádja alól, ám ez keveseket győzött meg arról, hogy a százmilliárd fölé kúszó, végül az adófizetőkre hárított veszteség a politikai pártok összekacsintása meg a (Horn-)kormány és a bankfelügyelet bűnös mulasztása nélkül is létrejöhetett volna. Míg a kiterjedt politikai támogatást élvező Princz Gábor ámokfutása szemérmetlenül, szinte a nyilvánosság előtt folyt, a Kulcsár-féle sikkasztás zárt ajtók mögött, „fedésben” zajlott, de ott is hamar előbukkantak a politikai szálak.

A csalárdságon alapuló pénzügyi bukásokba valahogy közpénzeket kezelő állami intézmények is rendre belekeverednek. A két évtizeddel ezelőtti Lupis-csődben a Honvédelmi Minisztérium pénze veszett el, a Kulcsár-ügybe az Állami Autópálya-kezelő keveredett bele, a minden eddigit felülmúló csalásával most leleplezett Quaestor pedig a külügyi tárcával ápolt meghitt kapcsolatot. De ami még szomorúbb, a helyi közösségek pénzét kezelő önkormányzatok százai buktak az ilyen ügyekben: többük pénze a Globex-csődben veszett el, tömegesen veszítettek a svájcifrank-alapú hiteleken, most pedig a Buda-Cash-vezetők sikkasztása miatt összeomlott kisbankok temették maguk alá sokuk féltve (?) őrzött pénzét. A több évtizedes rossz tapasztalat sem inti őket óvatosságra – igaz, eddig mindig számíthattak a kormány segítségére.

Csalások persze mindig voltak és lesznek, a mások pénzét hivatásszerűen kezelő pénzügyi és befektetési vállalkozásoknál pedig különösen nagy erre a csábítás; emiatt kiterjedt és mély­reható a szektor szabályozása és ellenőrzése. A szolgáltatók gyakran éppen a szigorú szabályokat megkerülő innovációkkal rejtik el a nehezen átlátható kockázatú, az ügyfeleket megtévesztő termékeiket a hatóságok elől. A horribilis veszteségeket felszínre hozó 2008-as hitelválság előidézésében az ilyen „mérgezett” eszközök játszották a főszerepet, amelyek elterjedését a legfelkészültebb felügyeletek is tétlenül nézték. A Buda-Cash-csoport és a Quaestor-birodalom most felszínre került ügyleteiben azonban primitív, ráadásul hosszú évekig folytatott csalásokkal tüntették el a befektetők százmilliárdjait – olyan ősi módszerekkel, mint az okirat-hamisítás, a „kettős” könyvelés vagy fiktív ügyfélszámlák beiktatása. Az ilyen, régi trükkök leleplezéséhez aligha lett volna szükség felügyeleti „innovációkra”: kellő odafigyelés mellett a rendelkezésre álló eszközök is alkalmasak lehettek volna rá, pláne, hogy néhány gyanús momentum már a piaci szereplőknek is feltűnt.

Ezért látszik álságosnak a nagy igyekezet, hogy gyors jogszabály-módosítással tegyék hatékonyabbá a betétesek és befektetők védelmét szolgáló felügyeleti ellenőrzést. Az ötletgazdagságával eddig is brillírozó MNB hovatovább kéz a kézben menedzselné a jelentősebb pénzügyi szervezeteket (javaslatuk szerint működési hiányosságok megállapítása nélkül is vizsgálódhatna a helyszínen), és általában is sűrűbb ellenőrzésre kötelezné magát. Amire persze eddig is volt felhatalmazása: a befektetési vállalkozások ötévenkénti átfogó vizsgálata a – legjobb nemzetközi gyakorlatra épített – hatályos törvény szerint ugyanis nem joga, hanem kötelessége a felügyeletnek. A lehetőség tehát eddig is megvolt a gyakoribb helyszíni ellenőrzésre, sőt, a most napfényre került csalásoknál még príma alkalmak is adódtak rá. A Buda-Cash tulajdonosaihoz kötődő, ám a brókercég által addigra már „kirabolt” takarékszövetkezetek bankká alakulását 2013-ban féléves vizsgálódás után hagyta jóvá az MNB, és a Quaestor kötvénykibocsátásaihoz is rendre felügyeleti engedélyre volt szükség. Az még talán érthető, hogy az engedélyezett 70 milliárdon felüli, 150 milliárd forintnyi fiktív kötvénykibocsátást nem vette észre a hatóság, az viszont már kevésbé, hogy a piaci szintet jócskán meghaladó kamatígéret és a fedezetül szolgáló, nehezen pénzzé tehető ingatlanportfólió nem szúrt neki szemet, holott a kibocsátó a kötvények lejárat előtti vissza­vásárlására is ígéretet tett.

Az MNB az utólag túl lazának minősített szabályozás mögé bújva próbálja felmenteni magát (és akaratlanul bár, de az önálló felügyeleti elődszervezetet, a PSZÁF-et) a felelősség alól. Ripsz-ropsz szigorító javaslatokat dolgoztak ki, hogy szélesítsék az MNB ellenőrzési és intézkedési jogosítványait, erősítsék a folyamatba épített kontrollokat, és növeljék a befektetési szolgáltatók működésének biztonságát. Vannak köztük megfontolásra érdemes javaslatok (a könyvvizsgálat és a belső ellenőrzés szigorítása, az informatikai rendszerek auditálása, magasabb bírságok kiszabása), ám jó tudni, hogy a kiterjedtebb ellenőrzésnek és a nagyobb biztonságnak költségei vannak, amit végső soron maguk a befektetők fizetnek meg.

A legnagyobb biztonságban nyilván akkor volnának a befektetők, ha a pénzügyi és befektetési szolgáltatók minden műveletüket a felügyelő hatóság ellenőrével kéz a kézben végeznék. Az MNB javaslata eddig az abszurditásig nem megy el, de azért jócskán megnövelné a költségeket: például a kötelező ellenőrzések gyakoribbá tétele és a folyamatos felügyelet lehetőségének tágítása mellett a befektetők kártalanítási plafonját is felemelné, minthogy az csupán ötöde a – kisebb kockázat fejében alacsonyabb hozammal is megelégedő – betétesekének.

Rogán Antal ennél is tovább megy: ő már a biztosítást nem élvező, tehát a szép hozamígéretért eleve magas kockázatot vállaló Quaestor-kötvényesek mintegy kétszázmilliárdos veszteségét is a pénzügyi szektor nyakába varrná.
Vagyis a jogszerűen működő szervezetekkel (végső soron a pénzüket náluk elhelyező betétesekkel és befektetőkkel) fizettetné meg a csalók által eljátszott-elsikkasztott lóvét. Hogy milyen alapon? Csak!

A most leleplezett, a hazai pénzügyi szektor elenyésző részét érintő csalások tálalása során mintha a befektetői bizalom megőrzése volna az utolsó szempont. Kezdődött az MNB pánikkeltő információadagolásával, majd az állami ellenőrzésbe vetett bizalmat romboló hátramutogatásával a korábbi felügyeletekre és kormányokra (a nyolcévezést most a tizenötévezés váltotta fel), és folytatódott a személyi összefonódásokat leleplező pártcsatározással. Végül ráleltek a felelősség elkenésének legegyszerűbb módjára: az egész balhét a jogszabályi szigor hiányára fogják, az okozott károkat pedig a veszteségekért legkevésbé felelős bankok nyakába varrják. Nem először – és vélhetően nem utoljára.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.