Orbán a biciklin

  • Kálmán C. György
  • 2012. május 15.

Első változat

Az olyan jó volt, gyerekkoromban, amikor reggel hat felé kióvakodtam a házból, elő a biciklit, és a lejtős utca legtetejére mentem – forgalom nem volt, teljes csend mindenütt, bátran kiengedhettem a féket, és zamek!, neki az utcának, le, a végéig, fék nélkül, suhanva.

Ezzel a közérthető (kvázi)természeti képpel, népdalküszöb, kezdeném ezt a rövid írást, hogy emlékeztessem az olvasót: micsoda öröm van abban, amikor semmire és senkire nem kell tekintettel lenni, senkit nem kell kerülgetni, lassítani minek, kockázat semmi. Igaz, utoljára talán gyerekkorunkban volt efféle érzésünk – de erre vagy hasonlóra mindig is vágyunk.

Van, akinek megadatik.

Mert például lehetne bosszankodni, felháborodni, elképedni, morogni, vigyorogni, hápogni vagy hahotázni ezen: „A képviselők elmondása szerint a tegnapi frakcióülésen a miniszterelnök beszélt arról, hogy a reformátusok a közéletben túl aktív szerepet játszanak, holott a katolikusok aránya a hívők között nagyobb. De Orbán Viktor szerint bizonyos tisztségek elosztásakor meg kellene jelennie a katolikusok és reformátusok közötti aránynak. (Balog Zoltán miniszterhez hasonlóan a távozó Szászfalvi László is református lelkész, míg utóda katolikus orientációjú.) A kormányfő megjegyezte azt is: ha egy ország államelnökének katolikus a vallása, nem árt, ha van egy református minisztere is (Orbán Viktor egyébként maga református, Áder János köztársasági elnök viszont katolikus)” – de hát  lássuk be: a miniszterelnök azt teszi, amit valamennyien tenni szerettünk hamvas ifjúkorunkban, s amit ma is olyannyira szeretnénk. Beszél a levegőbe, következmények, megfontolások, cél és értelem nélkül, újraéli gyermekkora legszebb – gondtalan, felelősség nélküli – perceit. Ahogyan kiengedi az ember a féket a néptelen utca legtetején, zúg a fülébe a langyos tavaszi szél, s még talán rikkant is párat közben. Nem, ezt nem lehet hülyeségnek, értelmetlenségnek, zagyvaságnak vagy bántónak nevezni. Ez a féktelen szabadság maga. Éppen ilyen kedve volt, ez jutott az eszébe, ez járt a fejében – és mondta. Egy pár percnyi szabadságot, önfeledt gyermeki játékot, őszinteséget valósított meg szürke politikai világunkban.

Talán irigyelnünk kéne.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.