Zöld Kapu

  • ételhordó
  • 2014. május 30.

Ételhordó

Az Ételhordó munkatársa óbudázik egy jót és hátszínek közé kerül.

Az óbudázás lényege a kockás abroszos kerthelyiség illúziója, dacos nosztalgia, hogy akkor most iszonyú jól kell magunkat éreznünk. A hangsúly persze az iszonyún van, ennél már csak az iszonyúbb, ha nem magunk, hanem a hely játszik rá tudatosan erre. Például Budaörsön vagy Soroksáron. Van kockás abrosz, van kerthelyiség, vacak bor és vacak húsok. Mindez prímának hazudva. A Zöld Kapuval kapcsolatban is erős a gyanúnk, noha éppenséggel "budán található. Nem ma nyílt, nem is tegnap, hírét még a kilencvenes évek végén alapozta meg, és ez sem a legjobb ajánlólevél. De miért ne keresnénk fel a Szőlő utca 42. alatt található házikót, ami azért mégsem olyan vérlázító, mint amilyeneket a Kolosy tér környékén látni. Viszont panelházra néz.

false

Az eredeti terv az volt, hogy a "muskátlis, téglával kirakott árnyas kerthelyiségben, "buda békebeli hangulatával, színeivel, ízeivel, ételeivel és italaival" múlatjuk az időt, és bizonyítjuk az eddig leírtakat, de az időjárás keresztülhúzta számításunkat. Maradt a bent, ami első slukkra nem sok jót ígér. Akkora az ételszag, hogy a fal adja a másikat. Ráadásul pont egy halotti toros (vagy legalábbis feketébe öltözött) társaság foglalja el a teljes alsó szintet, így a galériára kell mennünk, ahol még épp van egy szabad asztal. Érdekes módon itt nem annyira erős a levegő, ám mivel se nyitott ablakot, se szagelszívót nem látunk, meglepetésünk határtalan.

A kiszolgálás fásult, de azért kedves, a választék hús hússal. Hal egyáltalán nincs, de a vega ételek szerencsére nem a rántott gomba/sajt, grillezett zöldségek vonalat képviselik, amit nagy előrelépésnek tartanánk, ha 1997 lenne a mérce.

Az őrségi csiperkeleves (690 Ft) már előrevetíti, hogy a húsmentes és a könnyű között hatalmas szakadék tátonghat. Nem takarékoskodtak gombával, tésztával, tejföllel, fűszerezését mintha India ihlette volna, ennek ellenére vérbeli otthoni kosztnak érezzük, ráadásul óriási adag. De csak addig, míg meg nem érkezik az ún. nyári csusza (1590 Ft), ami hivatalosan is vega fogás. A lényege, hogy túró helyett lecsót meg gombát meg tejfölt tesznek a tésztára, de akinek erről a nyár meg a könnyedség jut az eszébe, az rossz úton jár. Itt is a házias jellegen a hangsúly, jól összeállított, pofonegyszerű cucc, de három embernek is sok lenne.

Ugyanezt elmondhatjuk a vörösboros (pontosabban veresboros) hátszínről is (2990 Ft), de itt sem csak a mennyiség ragad magával. Kiválóan pácolt, rágósnak egyáltalán nem mondható szeletek, és ne feledkezzünk meg a burgonyafánkról sem, ami az ígérethez híven valóban házi. A bélszín tükörtojással (3690 Ft) viszont nem hátszín, ami nagy dolog, mégis sokkal unalmasabb, mint a szegény rokon.

A végén még kipróbáljuk a dióbundás, lekvárral körített túrógombócot (890 Ft), rég ettünk étteremben ehhez fogható, rendes túróból készült csemegét.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.