Pokorni esete a jó nyilas irodalommal

  • narancs.hu
  • 2020. február 7.

Fekete Lyuk

Nyirő pont jó arra, hogy elgondolkoztasson egy kamaszt.

„Tantervi kérdésekben nem érzem magam otthon. – kezdte gondolatmenetét az a Pokorni Zoltán 12. kerületi polgármester, aki pár hete azzal lopta be magát az ország szívébe, hogy elcsukló hangon, könnyek közt beszélt nagyapja nyilas múltjáról.

Az Index videójában többek között azt mondta a riporternek: „Ön úgy említette Nyirő nevét, hogy hát ő egy nyilas. Bizonyára sok Nyirő-regényt olvasott, és tudja, hogy ezek jó regények. Egy nyilas is tud jó regényt írni. Ahogyan Heideggerrel kapcsolatban is felvetődtek ezek a vádak, okkal és joggal. A rokonszenvük... De kinek jutna eszébe Heidegger filozófiai nagyságát megkérdőjelezni? Tehát azt gondolom, hogy óvatosabban a jelszavakkal.”

Minthogy egész köteteket lehet írni arról, mennyire befolyásolja filozófiai munkásságát Heidegger náci-szimpátiája (már a téma Wikipédia-oldala is kimerítő), mi azt mondanánk, kissé erőltetett volt Pokorni részéről ezzel a párhuzammal megpróbálni legitimálni Nyirő felvételét az alaptantervbe. Már csak azért is, mert meglehetősen kevés gimnáziumban oktatják a Lét és időt, és hát a filozófia történetében a Lét és idő súlya enyhén szólva is más nagyságrend, mint az irodalomtörténetben mondjuk az Uz Bence.

Erre valószínűleg maga is rájöhetett, amikor azzal folytatta, hogy Nyirő már csak azért is jó tananyag, mert megmutatja a fiataloknak, hogyan ne viselkedjenek. „Egy jó regény és a politikai szerepvállalás nyilvánvaló kettőssége, ütközése, ez egy nagyon szép értékütközés. Pont arra való, hogy elgondolkozzon rajta egy kamasz, akinek az élete arról szól, hogy a felnőttek világa olyan-e, amilyennek állítják. Nem vagyok benne biztos, hogy erre a Nyirő a legjobb, de hogy alkalmas rá, abban biztos vagyok.”

A beszélgetés apropója, hogy közös kiállítással emlékezik Budapest 1944-es ostromára az I., a II. és a XII. kerület önkormányzata – erről bővebben itt olvashatnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.