Dokumentumfilm

133 nap – A Tanácsköztársaság története

Film

„Történetünk örök mélypontja” (Hóman–Szekfű) és a „magyar történelem legfényesebb eseménye” (Rákosi): nem vitás, a Tanácsköztársaság megítélése a kezdetektől mindmáig szélsőségesen alakult, és ezen érdemben a rendszerváltás óta eltelt amnéziás évtizedek sem változtattak. Borsody István 50 perces, szinte tan­órai segédanyagnak beillő dokumentumfilmje is ennek a helyzetnek a leírásával indul – és végül ide is érkezik vissza. Ami érthető is, hiszen e mostoha helyzetet reálisan a legsikerültebb filmes összeállítás sem lenne képes meghaladni. Kőszegi Ákos tökéletes narrátori orgánumán mindenesetre elhangzik megannyi hasznos és/vagy ismert tény és adat a tiszavirág-életű rezsimről és utóéletéről, különös tekintettel a propagandára és a terrorra. A dunapataji vérengzés helyszíni megidézése és az ott történtek jelenkori emlékezete persze a legkevésbé sem indokolatlanul került be a filmbe. Ám e tragikus eseménysor és általánosságban az 1918 és 1920 közötti polgárháborús erőszakhullám megértését nagyban szolgálhatta volna annak hangsúlyos jelzése, hogy az I. világháború mészárszéke drasztikusan leértékelte az emberi életeket, és egyszersmind igen magasra emelte a nyílt erőszakkal kapcsolatos ingerküszöböt. A dokumentumfilm nagyobbik felét kitevő utótörténet elbeszélése szintén jelzett némi aránytalanságot és fésületlenséget, például azzal, hogy a Tanácsköztársaság „mellett” felhozható „érveket” a Népi Front nevű szélsőbalos mikroszervezet lúzerei mondják el. Vagy hogy maradt a szövegben néhány ilyesféle, túl sommás megállapítás: „a Kádár-korszak történészei minden eszközt megragadtak…” De azért Borsodyék munkája így is jócskán hasznosnak ítélhető, és csak örülhetünk majd, ha a film eljut a vágyott ifjúsági célközönséghez. Majdnem száz évvel a kommün után, bár legalább ennyit tudna minden magyar fiatal arról a 133 ilyen-olyan napról!

Becsengetünk Produkció

alá

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.