Dokumentumfilm

133 nap – A Tanácsköztársaság története

Film

„Történetünk örök mélypontja” (Hóman–Szekfű) és a „magyar történelem legfényesebb eseménye” (Rákosi): nem vitás, a Tanácsköztársaság megítélése a kezdetektől mindmáig szélsőségesen alakult, és ezen érdemben a rendszerváltás óta eltelt amnéziás évtizedek sem változtattak. Borsody István 50 perces, szinte tan­órai segédanyagnak beillő dokumentumfilmje is ennek a helyzetnek a leírásával indul – és végül ide is érkezik vissza. Ami érthető is, hiszen e mostoha helyzetet reálisan a legsikerültebb filmes összeállítás sem lenne képes meghaladni. Kőszegi Ákos tökéletes narrátori orgánumán mindenesetre elhangzik megannyi hasznos és/vagy ismert tény és adat a tiszavirág-életű rezsimről és utóéletéről, különös tekintettel a propagandára és a terrorra. A dunapataji vérengzés helyszíni megidézése és az ott történtek jelenkori emlékezete persze a legkevésbé sem indokolatlanul került be a filmbe. Ám e tragikus eseménysor és általánosságban az 1918 és 1920 közötti polgárháborús erőszakhullám megértését nagyban szolgálhatta volna annak hangsúlyos jelzése, hogy az I. világháború mészárszéke drasztikusan leértékelte az emberi életeket, és egyszersmind igen magasra emelte a nyílt erőszakkal kapcsolatos ingerküszöböt. A dokumentumfilm nagyobbik felét kitevő utótörténet elbeszélése szintén jelzett némi aránytalanságot és fésületlenséget, például azzal, hogy a Tanácsköztársaság „mellett” felhozható „érveket” a Népi Front nevű szélsőbalos mikroszervezet lúzerei mondják el. Vagy hogy maradt a szövegben néhány ilyesféle, túl sommás megállapítás: „a Kádár-korszak történészei minden eszközt megragadtak…” De azért Borsodyék munkája így is jócskán hasznosnak ítélhető, és csak örülhetünk majd, ha a film eljut a vágyott ifjúsági célközönséghez. Majdnem száz évvel a kommün után, bár legalább ennyit tudna minden magyar fiatal arról a 133 ilyen-olyan napról!

Becsengetünk Produkció

alá

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.