17. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál - Fegyver, mint a tenger

  • Iványi Zsófia
  • 2010. április 8.

Film

A világ legkülönfélébb tájairól szalajtott tömegmészárosok, háziasszonyok, pankrátorok és rongybabák kergetőznek a vásznakon, páran összejönnek, mások inkább lövöldöznek, néha elhúz egy karaván, miközben a háttérben a Blur és a White Stripes húzza a talpalávalót. A héten startoló fesztiválon műsorra tűzött valamivel több mint 60 film (és 9 versenymű) között még az is jó eséllyel talál kedvére valót, akit (nem épp elítélhető módon) elrettent a tengerészeti szakzsargon kiapadhatatlan használata. Előzetesben szemezgettünk a kínálatból.
A világ legkülönfélébb tájairól szalajtott tömegmészárosok, háziasszonyok, pankrátorok és rongybabák kergetőznek a vásznakon, páran összejönnek, mások inkább lövöldöznek, néha elhúz egy karaván, miközben a háttérben a Blur és a White Stripes húzza a talpalávalót. A héten startoló fesztiválon műsorra tűzött valamivel több mint 60 film (és 9 versenymű) között még az is jó eséllyel talál kedvére valót, akit (nem épp elítélhető módon) elrettent a tengerészeti szakzsargon kiapadhatatlan használata. Előzetesben szemezgettünk a kínálatból.

A fesztivált a korábbi évekhez hasonlóan a témák, tájak és műfajok kavalkádja, no meg a zsákbamacska-effektus jellemzi: jól csengő nevek ide, csillogó díjak oda, az óvatlan néző könnyen beleszaladhat valamibe, aminek csak (másfél óránál jóval hosszabbnak tűnő) agónia vagy a nézőtér kínos elhagyása vethet véget. Pozitív előjelű meglepetések persze ugyanígy érhetik a látogatót; egyesek számára bizonyára már az is önmagában örömhír, hogy az idei program dúskál a fegyveres konfliktusokban.

A franciákról régóta

tudjuk, hogy szeretnek mindennel és mindenkivel szembenézni - a nácikkal, a múlttal, a család mérgező voltával, s ha épp nem jön szembe senki, akkor jobb híján önmagukkal. Előbbire A bűn serege című második világháborús akciódrámában kerül sor, ami sok mindennel megvádolható, de a filmnyelv (vagy bármi más) megújításának szándékával semmiképp. A minden létező világháborús sablont megvillantó mozi komótosan csordogáló (s mondanunk sem kell: igaz történeten alapuló) cselekményéből az örmény Missak Manouchian köré szerveződő ellenállók ügyes-bajos dolgairól kaphat képet az, aki ez irányú érdeklődéssel küszködik. Második világháborús hősök a bő 15 évvel később játszódó Közeli ellenségekben is bőven akadnak, a probléma csak az, hogy egyik felük a függetlenségükért harcoló algériai gerillák, míg a másik a felkelés leverésén buzgólkodó francia csapatok közé keveredett. Eme zavaros helyzetből adódik, hogy bár elvileg a főszereplőnek kinevezett fiatal francia tiszt fokozatos átalakulásán van a hangsúly, a megrögzött humanistából nőkre lövöldöző meg öregemberekbe áramot vezető szöszke legény lelki tusájánál jóval izgalmasabb a mellékszereplők, azon belül is a franciák oldalán harcoló, többszörösen meghasonlott algériaiak - jobbára csak egy-egy szemvillanással vagy elejtett megjegyzéssel jelzett - identitászavara. A fegyverropogástól hangos film a francia történelem egyik kevéssé dicsőséges, sokáig bőszen elhallgatott fejezetéről igyekszik lerántani a leplet, s ha nagy ritkán megfeledkezik ebbéli - amúgy nagyon is dicséretes - szándékáról (mikor kicsit elhalkulnak a tamtamok; sehol egy megcsonkított holttest és egy árva katona sem néz könnyes szemmel a kamerába), sikerül is valami maradandót mondania a háborúról, a halálról, az emberségről vagy még inkább a hiányáról.

Hogy milyen jót tesz egy (háborús) filmnek, ha nincs elég pénz zordon témája vérbő ábrázolására, arról a 80-as években, Irak kurdok lakta területein játszódó Suttogás a szélben tanúskodik. A varázslatos képekben elmesélt film hőse egy ütött-kopott sétálómagnóval felszerelkezve járja a vidéket, itt felveszi, ott meg lejátssza a rokonoknak, szerelmeseknek, barátoknak szánt üzeneteket - már ha van még kinek. Hírvivőnk mintha egy hurrikánnal együtt haladva, annak relatíve nyugis középpontjában döcögne keresztül-kasul a kies tájon: előtte és mögötte szinte csak kiégett falvak, lemészárolt civilek, gyász és szenvedés mindenütt, ő viszont kedélyesen és fáradhatatlanul végzi a munkáját, még ha az lassan, de biztosan teljesen értelmét is veszti. A magányos figura minimális eszközökkel tálalt végtelen utazása jóval erőteljesebb képet fest a háború és a népirtás borzalmairól, mint a "percenként minimum egy robbanás, 15 halott és 600 kilőtt golyó" szellemében készült hasontémájú filmek túlnyomó többsége.

Úgy tűnik, a Közel-Keleten

minden nyavalyájuk ellenére tudhatnak valamit, mely titkos tudásból adódóan olyan szép és tiszta filmeket tudnak penderíteni a nyavalyáikról, hogy az európai néző csak kapkodja a fejét, s közben mélyen szégyelli szociodrámái legjavát. Ebből kifolyólag egy fesztivállátogatónak sem ajánljuk, hogy néhány nap (de minimum 35 pohár rum) beiktatása nélkül próbálja meg befogadni pl. a spanyol Asszony zongora nélkül és az iráni Elly története című darabokat. Mert légyen a lelkes néző a legmélyebb empátiával is felvértezve, sansztalan, hogy átérzi majd az unalmas élete és még unalmasabb férje elől menekülő, de csak a buszpályaudvarig jutó madre kvázi tragédiáját, amikor a szép és kedves Elly nagy valószínűséggel meghalt - és ez még csak a legkisebb baja. Ellyről keveset tudunk, leginkább csak azt, hogy egy bájos tanító néni, s hogy heves összeboronálási célzattal elhívták egy tengerparti víkendre. Aztán a film első harmadában, épp, amikor örömmel konstatálnánk, hogy már majdnem az összes fejkendős nőt meg tudjuk egymástól különböztetni, a lány eltűnik; tán vízbe fúlt, tán lelépett. A filmnek távolról sem Elly fizikai állapota a tétje (na jó, azért az se mindegy), hanem, hogy ki is volt ő valójában, és hogyan fognak rá emlékezni. Eme kérdésekre azonban egyedül az őt alig-alig ismerő, egyre zaklatottabb nyaralók találgatásaiból, konspirációiból kaphatunk valamiféle választ: így lesz a szerény, szimpatikus, "feleségnek való" lányból fokozatosan ilyen-olyan céda. A nagyszerű színészek előadta pánikolás és vagdalkozás mentén a film igen árnyalt képet fest az iráni középosztály életmódjáról, értékeiről, s az elvileg kőbe vésett, gyakorlatilag igen képlékeny férfi-nő, s még inkább férj-feleség viszonyrendszerről.

A családon belüli zavarok a Hátralévő életed első napja című francia moziban is fontos szerepet kapnak, pontosabban másról sem szól a drámaiságában is szórakoztató alkotás, mint hogy a család a világ legkiállhatatlanabb, legfrusztrálóbb, legfájdalmasabb intézménye - de azért tök jó, hogy van. Mert ha nem lenne, akkor mégis kire csapnánk rá az ajtót, kit semmirekellőznénk le, küldenénk el a búsba, csalnánk meg, s mindezek után/közben kitől várnánk vigaszt, kivel nevetnénk nagyokat, s kit siratnánk, ha már nem lehet velünk? A családtagok többé-kevésbé sorsfordító kalandjainak szövedékéből összeálló mozi tanulsága szerint egy óceániai őslakossal is könynyebben szót értenének, mint a legközelebbi hozzátartozóikkal, de azért ne adjuk fel, mert rokonaink (a látszat ellenére) nem egy horrorfilmből másztak elő, sőt - ahogy azt több laboratóriumi kísérlet is bizonyította -, még nekik is vannak érzéseik.

Persze könnyedebb témákba

is könnyen beleszaladhatunk a fesztiválon, ott vannak mindjárt a menő zenekarokról szóló filmek. Ezek közül is kiemelkedik a nem csak a rajongókat lekötő The White Stripes Under Great White Northern Lights, ami a fura duótól megszokott dizájnnal kicsinosítva, egyebek mellett buszokon és sarki kricsmikben előadott koncertek szüneteiben avat be minket az együttes olyan mélyen őrzött titkaiba, mint hogy a közhiedelemmel ellentétben a dobokat püfölő Meg tud beszélni. Feltehetően valamivel több embert foglalkoztató kérdések megválaszolására törekszik a Szimbólum című japán agymenés - más kérdés, hogy ez menynyire sikerül neki. A tavalyi fesztiválon bemutatott a Legnagyobb japán rendezőjeként és fecskenacis szuperhőseként elhíresült Hitoshi Matsumoto ismét magára osztotta a főszerepet, hogy aztán a játékidő nagy részében egy teljesen üres, ajtó- és ablakmentes szobából próbáljon meg kijutni egyebek mellett egy vécépumpa, egy lebegő kulcs és némi szusi segítségével. Szenvedését időnként megtörik egy nikotinfüggő apáca támogatta pankrátor életképei - ők furcsamód nem sokban segítik a történetben való eligazodást. Egy biztos: japán barátunk nem hazudik, filmje telis-tele van szimbólumokkal, az már a néző magánügye, hogy melyikről mi jut eszébe - már ha egyáltalán. Mindenesetre aki nekünk elmagyarázza, hogy mi a fityfenét jelképeznek a fehér falakból kiálló, érintés hatására vicces hangot kiadó, s valamilyen teljesen haszontalan tárgyat a szobába varázsoló angyalbögyörők, az részt vehet a sorsoláson, amelyen egyebek mellett egy japán viccgyűjtemény és egy Southampton-New York-hajókirándulás is gazdára talál.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.