17. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál - Fegyver, mint a tenger

  • Iványi Zsófia
  • 2010. április 8.

Film

A világ legkülönfélébb tájairól szalajtott tömegmészárosok, háziasszonyok, pankrátorok és rongybabák kergetőznek a vásznakon, páran összejönnek, mások inkább lövöldöznek, néha elhúz egy karaván, miközben a háttérben a Blur és a White Stripes húzza a talpalávalót. A héten startoló fesztiválon műsorra tűzött valamivel több mint 60 film (és 9 versenymű) között még az is jó eséllyel talál kedvére valót, akit (nem épp elítélhető módon) elrettent a tengerészeti szakzsargon kiapadhatatlan használata. Előzetesben szemezgettünk a kínálatból.
A világ legkülönfélébb tájairól szalajtott tömegmészárosok, háziasszonyok, pankrátorok és rongybabák kergetőznek a vásznakon, páran összejönnek, mások inkább lövöldöznek, néha elhúz egy karaván, miközben a háttérben a Blur és a White Stripes húzza a talpalávalót. A héten startoló fesztiválon műsorra tűzött valamivel több mint 60 film (és 9 versenymű) között még az is jó eséllyel talál kedvére valót, akit (nem épp elítélhető módon) elrettent a tengerészeti szakzsargon kiapadhatatlan használata. Előzetesben szemezgettünk a kínálatból.

A fesztivált a korábbi évekhez hasonlóan a témák, tájak és műfajok kavalkádja, no meg a zsákbamacska-effektus jellemzi: jól csengő nevek ide, csillogó díjak oda, az óvatlan néző könnyen beleszaladhat valamibe, aminek csak (másfél óránál jóval hosszabbnak tűnő) agónia vagy a nézőtér kínos elhagyása vethet véget. Pozitív előjelű meglepetések persze ugyanígy érhetik a látogatót; egyesek számára bizonyára már az is önmagában örömhír, hogy az idei program dúskál a fegyveres konfliktusokban.

A franciákról régóta

tudjuk, hogy szeretnek mindennel és mindenkivel szembenézni - a nácikkal, a múlttal, a család mérgező voltával, s ha épp nem jön szembe senki, akkor jobb híján önmagukkal. Előbbire A bűn serege című második világháborús akciódrámában kerül sor, ami sok mindennel megvádolható, de a filmnyelv (vagy bármi más) megújításának szándékával semmiképp. A minden létező világháborús sablont megvillantó mozi komótosan csordogáló (s mondanunk sem kell: igaz történeten alapuló) cselekményéből az örmény Missak Manouchian köré szerveződő ellenállók ügyes-bajos dolgairól kaphat képet az, aki ez irányú érdeklődéssel küszködik. Második világháborús hősök a bő 15 évvel később játszódó Közeli ellenségekben is bőven akadnak, a probléma csak az, hogy egyik felük a függetlenségükért harcoló algériai gerillák, míg a másik a felkelés leverésén buzgólkodó francia csapatok közé keveredett. Eme zavaros helyzetből adódik, hogy bár elvileg a főszereplőnek kinevezett fiatal francia tiszt fokozatos átalakulásán van a hangsúly, a megrögzött humanistából nőkre lövöldöző meg öregemberekbe áramot vezető szöszke legény lelki tusájánál jóval izgalmasabb a mellékszereplők, azon belül is a franciák oldalán harcoló, többszörösen meghasonlott algériaiak - jobbára csak egy-egy szemvillanással vagy elejtett megjegyzéssel jelzett - identitászavara. A fegyverropogástól hangos film a francia történelem egyik kevéssé dicsőséges, sokáig bőszen elhallgatott fejezetéről igyekszik lerántani a leplet, s ha nagy ritkán megfeledkezik ebbéli - amúgy nagyon is dicséretes - szándékáról (mikor kicsit elhalkulnak a tamtamok; sehol egy megcsonkított holttest és egy árva katona sem néz könnyes szemmel a kamerába), sikerül is valami maradandót mondania a háborúról, a halálról, az emberségről vagy még inkább a hiányáról.

Hogy milyen jót tesz egy (háborús) filmnek, ha nincs elég pénz zordon témája vérbő ábrázolására, arról a 80-as években, Irak kurdok lakta területein játszódó Suttogás a szélben tanúskodik. A varázslatos képekben elmesélt film hőse egy ütött-kopott sétálómagnóval felszerelkezve járja a vidéket, itt felveszi, ott meg lejátssza a rokonoknak, szerelmeseknek, barátoknak szánt üzeneteket - már ha van még kinek. Hírvivőnk mintha egy hurrikánnal együtt haladva, annak relatíve nyugis középpontjában döcögne keresztül-kasul a kies tájon: előtte és mögötte szinte csak kiégett falvak, lemészárolt civilek, gyász és szenvedés mindenütt, ő viszont kedélyesen és fáradhatatlanul végzi a munkáját, még ha az lassan, de biztosan teljesen értelmét is veszti. A magányos figura minimális eszközökkel tálalt végtelen utazása jóval erőteljesebb képet fest a háború és a népirtás borzalmairól, mint a "percenként minimum egy robbanás, 15 halott és 600 kilőtt golyó" szellemében készült hasontémájú filmek túlnyomó többsége.

Úgy tűnik, a Közel-Keleten

minden nyavalyájuk ellenére tudhatnak valamit, mely titkos tudásból adódóan olyan szép és tiszta filmeket tudnak penderíteni a nyavalyáikról, hogy az európai néző csak kapkodja a fejét, s közben mélyen szégyelli szociodrámái legjavát. Ebből kifolyólag egy fesztivállátogatónak sem ajánljuk, hogy néhány nap (de minimum 35 pohár rum) beiktatása nélkül próbálja meg befogadni pl. a spanyol Asszony zongora nélkül és az iráni Elly története című darabokat. Mert légyen a lelkes néző a legmélyebb empátiával is felvértezve, sansztalan, hogy átérzi majd az unalmas élete és még unalmasabb férje elől menekülő, de csak a buszpályaudvarig jutó madre kvázi tragédiáját, amikor a szép és kedves Elly nagy valószínűséggel meghalt - és ez még csak a legkisebb baja. Ellyről keveset tudunk, leginkább csak azt, hogy egy bájos tanító néni, s hogy heves összeboronálási célzattal elhívták egy tengerparti víkendre. Aztán a film első harmadában, épp, amikor örömmel konstatálnánk, hogy már majdnem az összes fejkendős nőt meg tudjuk egymástól különböztetni, a lány eltűnik; tán vízbe fúlt, tán lelépett. A filmnek távolról sem Elly fizikai állapota a tétje (na jó, azért az se mindegy), hanem, hogy ki is volt ő valójában, és hogyan fognak rá emlékezni. Eme kérdésekre azonban egyedül az őt alig-alig ismerő, egyre zaklatottabb nyaralók találgatásaiból, konspirációiból kaphatunk valamiféle választ: így lesz a szerény, szimpatikus, "feleségnek való" lányból fokozatosan ilyen-olyan céda. A nagyszerű színészek előadta pánikolás és vagdalkozás mentén a film igen árnyalt képet fest az iráni középosztály életmódjáról, értékeiről, s az elvileg kőbe vésett, gyakorlatilag igen képlékeny férfi-nő, s még inkább férj-feleség viszonyrendszerről.

A családon belüli zavarok a Hátralévő életed első napja című francia moziban is fontos szerepet kapnak, pontosabban másról sem szól a drámaiságában is szórakoztató alkotás, mint hogy a család a világ legkiállhatatlanabb, legfrusztrálóbb, legfájdalmasabb intézménye - de azért tök jó, hogy van. Mert ha nem lenne, akkor mégis kire csapnánk rá az ajtót, kit semmirekellőznénk le, küldenénk el a búsba, csalnánk meg, s mindezek után/közben kitől várnánk vigaszt, kivel nevetnénk nagyokat, s kit siratnánk, ha már nem lehet velünk? A családtagok többé-kevésbé sorsfordító kalandjainak szövedékéből összeálló mozi tanulsága szerint egy óceániai őslakossal is könynyebben szót értenének, mint a legközelebbi hozzátartozóikkal, de azért ne adjuk fel, mert rokonaink (a látszat ellenére) nem egy horrorfilmből másztak elő, sőt - ahogy azt több laboratóriumi kísérlet is bizonyította -, még nekik is vannak érzéseik.

Persze könnyedebb témákba

is könnyen beleszaladhatunk a fesztiválon, ott vannak mindjárt a menő zenekarokról szóló filmek. Ezek közül is kiemelkedik a nem csak a rajongókat lekötő The White Stripes Under Great White Northern Lights, ami a fura duótól megszokott dizájnnal kicsinosítva, egyebek mellett buszokon és sarki kricsmikben előadott koncertek szüneteiben avat be minket az együttes olyan mélyen őrzött titkaiba, mint hogy a közhiedelemmel ellentétben a dobokat püfölő Meg tud beszélni. Feltehetően valamivel több embert foglalkoztató kérdések megválaszolására törekszik a Szimbólum című japán agymenés - más kérdés, hogy ez menynyire sikerül neki. A tavalyi fesztiválon bemutatott a Legnagyobb japán rendezőjeként és fecskenacis szuperhőseként elhíresült Hitoshi Matsumoto ismét magára osztotta a főszerepet, hogy aztán a játékidő nagy részében egy teljesen üres, ajtó- és ablakmentes szobából próbáljon meg kijutni egyebek mellett egy vécépumpa, egy lebegő kulcs és némi szusi segítségével. Szenvedését időnként megtörik egy nikotinfüggő apáca támogatta pankrátor életképei - ők furcsamód nem sokban segítik a történetben való eligazodást. Egy biztos: japán barátunk nem hazudik, filmje telis-tele van szimbólumokkal, az már a néző magánügye, hogy melyikről mi jut eszébe - már ha egyáltalán. Mindenesetre aki nekünk elmagyarázza, hogy mi a fityfenét jelképeznek a fehér falakból kiálló, érintés hatására vicces hangot kiadó, s valamilyen teljesen haszontalan tárgyat a szobába varázsoló angyalbögyörők, az részt vehet a sorsoláson, amelyen egyebek mellett egy japán viccgyűjtemény és egy Southampton-New York-hajókirándulás is gazdára talál.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."