Titanic

A banda neve: Halál

  • - greff -
  • 2014. május 3.

Film

A londoni punk harsány volt, a New York-i artisztikus, az viszont közös volt bennük, hogy a rock and roll leglényegéhez egyiknek sem sikerült annyira közel férkőznie, mint a közvetlen előfutároknak.

A protopunk zenekarok Chuck Berry, a Kinks és a garázszenekarok találmányaihoz a korszak minden lángoló dühét és világmozdító energiáját hozzátoldották, miközben igyekeztek csakis a leglényegesebb elemekre szorítkozni. Volt, akit a dzsessz is inspirált (mint a Stoogest) és/vagy a radikális politika (mint az MC5-ot), és hosszú ideig úgy tűnt, hogy az egységes mozgalommá sohasem fejlődött hullám kizárólag fehér tizen-huszonévesek különös játéka. Aztán a 2000-es évek végén felszínre bukkant a zenekar, amelyet Deathnek hívtak.

Az afroamerikai Hackeny testvérek által 1971-ben alapított trió a protopunk legfőbb központjának tekinthető Detroitban igencsak előremutató dalokat játszott, ám ettől még kár úgy tenni a róluk szóló dokumentumfilmben, mintha ők lettek volna az egyetlen figurák a városban, akik már a punkkorszak előtt punkot nyomtak. A Death érdemeit nem kisebbíti, hogy nem volt társtalan, hiszen a zenekar erős, hatalmas hittel mozgatott számokat írt, felismerhető hanggal, máig érvényesen. Aztán mégsem lett belőlük semmi. 35 évvel később azonban...

Ennél nagyobb történetre pedig egyetlen filmnek sincs szüksége. Sixto Rodriguez nagyon hasonló sztoriját a Searching For Sugar Man révén az egész világ megismerhette - A banda neve: Halál szűkebb körnek szól, de szemernyivel sem kevésbé szívszorító és felemelő kaland.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.