Titanic

A banda neve: Halál

  • - greff -
  • 2014. május 3.

Film

A londoni punk harsány volt, a New York-i artisztikus, az viszont közös volt bennük, hogy a rock and roll leglényegéhez egyiknek sem sikerült annyira közel férkőznie, mint a közvetlen előfutároknak.

A protopunk zenekarok Chuck Berry, a Kinks és a garázszenekarok találmányaihoz a korszak minden lángoló dühét és világmozdító energiáját hozzátoldották, miközben igyekeztek csakis a leglényegesebb elemekre szorítkozni. Volt, akit a dzsessz is inspirált (mint a Stoogest) és/vagy a radikális politika (mint az MC5-ot), és hosszú ideig úgy tűnt, hogy az egységes mozgalommá sohasem fejlődött hullám kizárólag fehér tizen-huszonévesek különös játéka. Aztán a 2000-es évek végén felszínre bukkant a zenekar, amelyet Deathnek hívtak.

Az afroamerikai Hackeny testvérek által 1971-ben alapított trió a protopunk legfőbb központjának tekinthető Detroitban igencsak előremutató dalokat játszott, ám ettől még kár úgy tenni a róluk szóló dokumentumfilmben, mintha ők lettek volna az egyetlen figurák a városban, akik már a punkkorszak előtt punkot nyomtak. A Death érdemeit nem kisebbíti, hogy nem volt társtalan, hiszen a zenekar erős, hatalmas hittel mozgatott számokat írt, felismerhető hanggal, máig érvényesen. Aztán mégsem lett belőlük semmi. 35 évvel később azonban...

Ennél nagyobb történetre pedig egyetlen filmnek sincs szüksége. Sixto Rodriguez nagyon hasonló sztoriját a Searching For Sugar Man révén az egész világ megismerhette - A banda neve: Halál szűkebb körnek szól, de szemernyivel sem kevésbé szívszorító és felemelő kaland.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.