Film

A remény receptje

  • 2016. október 1.

Film

Töpörödött nénike babot főz a palacsintasütő büfé életunt, keserű bérlőjének. Nagyjából egy órája főzi már a hüvelyest – a roppant trendi, súlyosnak tűnő, mégis könnyen emészthető japáni spiritualitást kínáló művekkel befutott – Naomi Kawase legújabb, fesztiválkedvenc filmjében, mire kihüvelyezhetjük, mi lesz a konfliktus. A csodás ízű babpüré visszavezeti az életbe az életuntat, aki a főzetet megkóstolván nem csupán az üzlet felvirágoztatásában bizakodhat joggal (ettől fogva mindenki az ő töltött sütijét akarja enni), de olyan lelki tanításban is részesül (az életet szeretni kell, a szépséget észrevenni, ilyenek, meg a babot babusgatni kell, hogy jó legyen), hogy már-már… sőt… egészen megvilágosodik. Az effélét, mások megvilágosodását még a babpürés süteménynél is jobban el lehet adni, főleg Nyugaton, ahol komoly kereslet van instant nirvánára.

Csak leprás a néni, az a baj.

Még nagyobb baj, hogy ki is derül róla, ami sajnálatosan lehűti a vevők érdeklődését az édesbab mennyei aromája iránt. Innentől, kitérvén a hiedelmekkel ellentétben nem is fertőző leprásokat érő több évszázados diszkrimináció helytelen gyakorlatára, társadalomkritikai színezetet is kap a szépelgő történet. Amelyben van sok sajnálkozás, szánalom, sírás, bölcs mosolygás és még bölcsebb belenyugvás a sors kiismerhetetlen akaratába.

A szél susog, a cseresznye virágzik, az évszakok múlnak, a tudás átadódik. Így kell babpürét főzni. Így kell a babpüréfőzés mélyjapán példázatával sikert aratni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.