Film

A remény receptje

  • 2016. október 1.

Film

Töpörödött nénike babot főz a palacsintasütő büfé életunt, keserű bérlőjének. Nagyjából egy órája főzi már a hüvelyest – a roppant trendi, súlyosnak tűnő, mégis könnyen emészthető japáni spiritualitást kínáló művekkel befutott – Naomi Kawase legújabb, fesztiválkedvenc filmjében, mire kihüvelyezhetjük, mi lesz a konfliktus. A csodás ízű babpüré visszavezeti az életbe az életuntat, aki a főzetet megkóstolván nem csupán az üzlet felvirágoztatásában bizakodhat joggal (ettől fogva mindenki az ő töltött sütijét akarja enni), de olyan lelki tanításban is részesül (az életet szeretni kell, a szépséget észrevenni, ilyenek, meg a babot babusgatni kell, hogy jó legyen), hogy már-már… sőt… egészen megvilágosodik. Az effélét, mások megvilágosodását még a babpürés süteménynél is jobban el lehet adni, főleg Nyugaton, ahol komoly kereslet van instant nirvánára.

Csak leprás a néni, az a baj.

Még nagyobb baj, hogy ki is derül róla, ami sajnálatosan lehűti a vevők érdeklődését az édesbab mennyei aromája iránt. Innentől, kitérvén a hiedelmekkel ellentétben nem is fertőző leprásokat érő több évszázados diszkrimináció helytelen gyakorlatára, társadalomkritikai színezetet is kap a szépelgő történet. Amelyben van sok sajnálkozás, szánalom, sírás, bölcs mosolygás és még bölcsebb belenyugvás a sors kiismerhetetlen akaratába.

A szél susog, a cseresznye virágzik, az évszakok múlnak, a tudás átadódik. Így kell babpürét főzni. Így kell a babpüréfőzés mélyjapán példázatával sikert aratni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.