Film

A bűn éjszakája

  • 2013. október 13.

Film

Egy thriller akkor jó, ha a benne kibontakozó fenyegetés legalább egy picit személyesen is megérinti a nézőt. El tudja képzelni, hogy jön utána a cápa vagy a rosszarcú fegyveres, hogy a függöny, amely mögött a sorozatgyilkos rejtőzik, egészen olyan, mint otthon. Továbbá: a bonyodalom csak egy icipicit, csak egy apró részletében tér el attól a valóságtól, amit nevezett néző maga körül naponta megél, ám ez az apró eltérés szörnyű konzekvenciákhoz vezet. A rossz thriller előállítójából viszont éppen a mértéktartás képessége hiányzik.

Ez a film azonban nem csak azért vacak, mert az expozíció teljesen hamis (tíz év múlva az Egyesült Államok csodásan prosperáló, nyugodt és biztonságos ország lesz - ezt azonban az évente egyszer legálisan engedélyezett és "megtisztulásként" dicsőített szabad gyilkolásnak köszönheti). Mert a kibontakozás ezerszer végigjátszott klisék mentén halad (az Amerikai Család biztonságosnak vélt otthonába - egy menekülő áldozatot követve - mégis behatolnak, s kezdődik a vérfürdő, de a család végül nem adja ki az üldözöttet, hanem ellenáll). A zárlat hamis humanizmusa nevetséges. Mindenekelőtt azért, mert az író-rendező nem átall direkt gesztusokat, jeleneteket, fordulatokat, figurákat lenyúlni olyan klasszikusokból, mint a Mechanikus narancs vagy a Furcsa játék. A filmet elkövető James DeMonaco nemcsak író-rendezőként darabos és igénytelen, de nézőként is korlátolt. Még csak nem is sejti, miről is szólnak az említett s itt gátlástalanul felhasznált filmek.

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.