Film

A bűn éjszakája

  • 2013. október 13.

Film

Egy thriller akkor jó, ha a benne kibontakozó fenyegetés legalább egy picit személyesen is megérinti a nézőt. El tudja képzelni, hogy jön utána a cápa vagy a rosszarcú fegyveres, hogy a függöny, amely mögött a sorozatgyilkos rejtőzik, egészen olyan, mint otthon. Továbbá: a bonyodalom csak egy icipicit, csak egy apró részletében tér el attól a valóságtól, amit nevezett néző maga körül naponta megél, ám ez az apró eltérés szörnyű konzekvenciákhoz vezet. A rossz thriller előállítójából viszont éppen a mértéktartás képessége hiányzik.

Ez a film azonban nem csak azért vacak, mert az expozíció teljesen hamis (tíz év múlva az Egyesült Államok csodásan prosperáló, nyugodt és biztonságos ország lesz - ezt azonban az évente egyszer legálisan engedélyezett és "megtisztulásként" dicsőített szabad gyilkolásnak köszönheti). Mert a kibontakozás ezerszer végigjátszott klisék mentén halad (az Amerikai Család biztonságosnak vélt otthonába - egy menekülő áldozatot követve - mégis behatolnak, s kezdődik a vérfürdő, de a család végül nem adja ki az üldözöttet, hanem ellenáll). A zárlat hamis humanizmusa nevetséges. Mindenekelőtt azért, mert az író-rendező nem átall direkt gesztusokat, jeleneteket, fordulatokat, figurákat lenyúlni olyan klasszikusokból, mint a Mechanikus narancs vagy a Furcsa játék. A filmet elkövető James DeMonaco nemcsak író-rendezőként darabos és igénytelen, de nézőként is korlátolt. Még csak nem is sejti, miről is szólnak az említett s itt gátlástalanul felhasznált filmek.

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.