rés a présen

A cél a közönség bevonása

Durst György producer, a Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnöke

  • rés a présen
  • 2017. május 27.

Film

rés a présen: A Nemzetközi Film és Zenei Együttlét Fesztiválja mivel rukkol elő idén?

Durst György: A Mediawave minden évben választ egy központi tematikát, amit a filmes versenyfesztivállal együtt hirdet meg. Ebben az évben a Reformáció 500. évfordulóját választottuk. A reformációt mint a szó klasszikus jelentését értjük ez alatt, a formai újításokhoz és az eredeti művészi kifejezési módokhoz való viszonyulást. Persze az adta az ötletet, hogy Luther 500 éve szegezte ki a wittenbergi vártemplom kapujára a 95 pontból álló kiáltványát. A fesztivál, amelyet Tartóshullám Mediawave Együttlétnek nevezünk, április 27. és május 2. között zajlik idén a komáromi Monostori erődben.

rap: Milyen az idei mezőny filmben és zenében?

DGY: A filmes versenyprogram-felhívásunkra közel 1500 nevezés érkezett, az előzsűri több hónapos munkával választott ki közel száz filmet, kisjáték-, dokumentum-, kísérleti és táncfilm kategóriába sorolva az alkotásokat. Pár éve online verseny is zajlik a Mediawave-en, közönségszavazatok és egy zsűri segítségével választjuk ki a legjobbakat.

rap: Melyek lesznek a slágerprogramok?

DGY: A fesztivál szervezői pár éve szakítottak a hagyományos, közönséget kiszolgálni akaró fogyasztói szemléletű irányzattal, a cél a közönség bevonása a program kialakításába. Kiemelkedő jelentőségűnek gondolom azt a három napon keresztül tartó eseménysort, amely egy argentin–magyar pár hagyományos esküvői szokásait eleveníti fel, a lánykéréstől a lakodalmi mulatságig. Ez az esemény lehetőséget nyújt a résztvevőknek arra, hogy betekintést nyerjenek egy ma már kihalófélben lévő hagyományba. Lesznek aztán különböző nyitott művészeti műhelyek, ahol lehet filmezni, fotózni, építészeti akciókban részt venni, tánc- és mozgáskultúrát, illetve zenét tanulni.

rap: Mi az, amit különösen ajánlanál?

DGY: Ferenczi Gyuri és Both Miklós zenei workshopjainak zárókoncertjét mindenképpen ajánlom, és a flamenco iránt érdeklődőknek az andalúz zenészek produkcióját.

rap: A Monostori erőd a fesztivál történetében a harmadik helyszín. Hogyan vált be, és milyen távra tervezhettek ide?

DGY: Az erődön belül a Dunai bástyát laktuk be, és úgy tűnik, hogy ez a helyszín hosszabb távon is működőképes.

rap: Az ősidők alapelvei változtak-e időközben?

DGY: A Mediawave hagyományosan két alapra épül, az egyik a nemzetközi filmfesztivál – mint ilyen Magyarország legidősebb fesztiválja –, a másik az improvizatív zene, a dzsessz és a népzene ötvözése, keveredése. Ehhez társult a közösségi szemléletű, a különböző műfajok együttműködésén alapuló tevékenységi formák kialakítása. A nemzetközi kulturális kapcsolatok erősítését szolgálja például az egyes nemzetek kultúráját bemutató „asztalok” létrehozása, ahol ételek, italok és beszélgetések keretében lehet megismerkedni távoli kultúrák képviselőivel. Célunk a nyitottság másokra, a tolerancia és az együttműködés. Talán ezért is kapta meg ebben az évben is a Mediawave az Európai Fesztiválok Szövetsége „kiváló minőségű fesztivál” díját.

rap: Milyen a személyes viszonyod az idén 27 éves fesztivállal?

DGY: Az elejétől részt veszek benne a filmes vonatkozású események szervezőjeként, előzsűriként, zsűriként, később a fesztivált szervező alapítvány kuratóriumi elnökeként. Pár éve több időt töltök külföldön, de a Mediawave fesztivál idején személyesen is kiveszem a részem a munkából. Legfőbb feladatomnak az utánpótlás, a fiatal generáció bevonását tartom.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.