rés a présen

A cél a közönség bevonása

Durst György producer, a Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnöke

  • rés a présen
  • 2017. május 27.

Film

rés a présen: A Nemzetközi Film és Zenei Együttlét Fesztiválja mivel rukkol elő idén?

Durst György: A Mediawave minden évben választ egy központi tematikát, amit a filmes versenyfesztivállal együtt hirdet meg. Ebben az évben a Reformáció 500. évfordulóját választottuk. A reformációt mint a szó klasszikus jelentését értjük ez alatt, a formai újításokhoz és az eredeti művészi kifejezési módokhoz való viszonyulást. Persze az adta az ötletet, hogy Luther 500 éve szegezte ki a wittenbergi vártemplom kapujára a 95 pontból álló kiáltványát. A fesztivál, amelyet Tartóshullám Mediawave Együttlétnek nevezünk, április 27. és május 2. között zajlik idén a komáromi Monostori erődben.

rap: Milyen az idei mezőny filmben és zenében?

DGY: A filmes versenyprogram-felhívásunkra közel 1500 nevezés érkezett, az előzsűri több hónapos munkával választott ki közel száz filmet, kisjáték-, dokumentum-, kísérleti és táncfilm kategóriába sorolva az alkotásokat. Pár éve online verseny is zajlik a Mediawave-en, közönségszavazatok és egy zsűri segítségével választjuk ki a legjobbakat.

rap: Melyek lesznek a slágerprogramok?

DGY: A fesztivál szervezői pár éve szakítottak a hagyományos, közönséget kiszolgálni akaró fogyasztói szemléletű irányzattal, a cél a közönség bevonása a program kialakításába. Kiemelkedő jelentőségűnek gondolom azt a három napon keresztül tartó eseménysort, amely egy argentin–magyar pár hagyományos esküvői szokásait eleveníti fel, a lánykéréstől a lakodalmi mulatságig. Ez az esemény lehetőséget nyújt a résztvevőknek arra, hogy betekintést nyerjenek egy ma már kihalófélben lévő hagyományba. Lesznek aztán különböző nyitott művészeti műhelyek, ahol lehet filmezni, fotózni, építészeti akciókban részt venni, tánc- és mozgáskultúrát, illetve zenét tanulni.

rap: Mi az, amit különösen ajánlanál?

DGY: Ferenczi Gyuri és Both Miklós zenei workshopjainak zárókoncertjét mindenképpen ajánlom, és a flamenco iránt érdeklődőknek az andalúz zenészek produkcióját.

rap: A Monostori erőd a fesztivál történetében a harmadik helyszín. Hogyan vált be, és milyen távra tervezhettek ide?

DGY: Az erődön belül a Dunai bástyát laktuk be, és úgy tűnik, hogy ez a helyszín hosszabb távon is működőképes.

rap: Az ősidők alapelvei változtak-e időközben?

DGY: A Mediawave hagyományosan két alapra épül, az egyik a nemzetközi filmfesztivál – mint ilyen Magyarország legidősebb fesztiválja –, a másik az improvizatív zene, a dzsessz és a népzene ötvözése, keveredése. Ehhez társult a közösségi szemléletű, a különböző műfajok együttműködésén alapuló tevékenységi formák kialakítása. A nemzetközi kulturális kapcsolatok erősítését szolgálja például az egyes nemzetek kultúráját bemutató „asztalok” létrehozása, ahol ételek, italok és beszélgetések keretében lehet megismerkedni távoli kultúrák képviselőivel. Célunk a nyitottság másokra, a tolerancia és az együttműködés. Talán ezért is kapta meg ebben az évben is a Mediawave az Európai Fesztiválok Szövetsége „kiváló minőségű fesztivál” díját.

rap: Milyen a személyes viszonyod az idén 27 éves fesztivállal?

DGY: Az elejétől részt veszek benne a filmes vonatkozású események szervezőjeként, előzsűriként, zsűriként, később a fesztivált szervező alapítvány kuratóriumi elnökeként. Pár éve több időt töltök külföldön, de a Mediawave fesztivál idején személyesen is kiveszem a részem a munkából. Legfőbb feladatomnak az utánpótlás, a fiatal generáció bevonását tartom.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.