rés a présen

A cél a közönség bevonása

Durst György producer, a Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnöke

  • rés a présen
  • 2017. május 27.

Film

rés a présen: A Nemzetközi Film és Zenei Együttlét Fesztiválja mivel rukkol elő idén?

Durst György: A Mediawave minden évben választ egy központi tematikát, amit a filmes versenyfesztivállal együtt hirdet meg. Ebben az évben a Reformáció 500. évfordulóját választottuk. A reformációt mint a szó klasszikus jelentését értjük ez alatt, a formai újításokhoz és az eredeti művészi kifejezési módokhoz való viszonyulást. Persze az adta az ötletet, hogy Luther 500 éve szegezte ki a wittenbergi vártemplom kapujára a 95 pontból álló kiáltványát. A fesztivál, amelyet Tartóshullám Mediawave Együttlétnek nevezünk, április 27. és május 2. között zajlik idén a komáromi Monostori erődben.

rap: Milyen az idei mezőny filmben és zenében?

DGY: A filmes versenyprogram-felhívásunkra közel 1500 nevezés érkezett, az előzsűri több hónapos munkával választott ki közel száz filmet, kisjáték-, dokumentum-, kísérleti és táncfilm kategóriába sorolva az alkotásokat. Pár éve online verseny is zajlik a Mediawave-en, közönségszavazatok és egy zsűri segítségével választjuk ki a legjobbakat.

rap: Melyek lesznek a slágerprogramok?

DGY: A fesztivál szervezői pár éve szakítottak a hagyományos, közönséget kiszolgálni akaró fogyasztói szemléletű irányzattal, a cél a közönség bevonása a program kialakításába. Kiemelkedő jelentőségűnek gondolom azt a három napon keresztül tartó eseménysort, amely egy argentin–magyar pár hagyományos esküvői szokásait eleveníti fel, a lánykéréstől a lakodalmi mulatságig. Ez az esemény lehetőséget nyújt a résztvevőknek arra, hogy betekintést nyerjenek egy ma már kihalófélben lévő hagyományba. Lesznek aztán különböző nyitott művészeti műhelyek, ahol lehet filmezni, fotózni, építészeti akciókban részt venni, tánc- és mozgáskultúrát, illetve zenét tanulni.

rap: Mi az, amit különösen ajánlanál?

DGY: Ferenczi Gyuri és Both Miklós zenei workshopjainak zárókoncertjét mindenképpen ajánlom, és a flamenco iránt érdeklődőknek az andalúz zenészek produkcióját.

rap: A Monostori erőd a fesztivál történetében a harmadik helyszín. Hogyan vált be, és milyen távra tervezhettek ide?

DGY: Az erődön belül a Dunai bástyát laktuk be, és úgy tűnik, hogy ez a helyszín hosszabb távon is működőképes.

rap: Az ősidők alapelvei változtak-e időközben?

DGY: A Mediawave hagyományosan két alapra épül, az egyik a nemzetközi filmfesztivál – mint ilyen Magyarország legidősebb fesztiválja –, a másik az improvizatív zene, a dzsessz és a népzene ötvözése, keveredése. Ehhez társult a közösségi szemléletű, a különböző műfajok együttműködésén alapuló tevékenységi formák kialakítása. A nemzetközi kulturális kapcsolatok erősítését szolgálja például az egyes nemzetek kultúráját bemutató „asztalok” létrehozása, ahol ételek, italok és beszélgetések keretében lehet megismerkedni távoli kultúrák képviselőivel. Célunk a nyitottság másokra, a tolerancia és az együttműködés. Talán ezért is kapta meg ebben az évben is a Mediawave az Európai Fesztiválok Szövetsége „kiváló minőségű fesztivál” díját.

rap: Milyen a személyes viszonyod az idén 27 éves fesztivállal?

DGY: Az elejétől részt veszek benne a filmes vonatkozású események szervezőjeként, előzsűriként, zsűriként, később a fesztivált szervező alapítvány kuratóriumi elnökeként. Pár éve több időt töltök külföldön, de a Mediawave fesztivál idején személyesen is kiveszem a részem a munkából. Legfőbb feladatomnak az utánpótlás, a fiatal generáció bevonását tartom.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.