Film

Embertelenül

Terrence Malick: Az univerzum története

Film

A széles állkapcsú texasi látnokot sok mindennek kikiáltották 45 évet felölelő rendezői pályáján: volt már ígéretes ifjú titán, új-hollywoodi fenegyerek, körülrajongott kultfilmrendező, a Pocahontas-sztorit újramesélő giccsmester, Cannes-ban ünnepelt nagybetűs művész, mára leginkább bogaras öregúr, legalábbis a nagyközönség és a mainstream filmkritika szemében.

A kegyvesztés folyamata egyéb­iránt igen szórakoztató, a leg­újabb Malick-filmet, a Song to Songot a tengerentúli sajtó, a New Yorker tekintélyes szakállú filmkritikusát leszámítva, gyakorlatilag körberöhögte, amit persze mi, Malick feltétlen hívei, kaján vigyorral nyugtázunk. Rajtunk, no meg a jól fizetett szakállas filmkritikusokon kívül már csak a hollywoodi A kategóriás sztárok tartanak ki mellette. Lövésünk sincs, miért, de még mostanában is simán leállíttatják az aktuális blockbusterük forgatását csak azért, hogy imprózhassanak kicsit a bukott rendezővel, remélve, hogy a majsztró bevágja arcélüket pár másodpercre. Mindegy, a sztárok már csak ilyen sznobok. Azért persze ironikus, hogy Malick akkor veszítette el teljesen a kapcsolatot a közönséggel, amikor úgy belejött a filmezésbe, mint kisgyerek a lufifújásba: a filozófusból lett rendező az elmúlt hat évben fassbinderi tempóra kapcsolt, utolsó igazi sikerével, Az élet fájával együtt hat filmet készített, míg az első négy filmjéhez nem kevesebb mint négy évtized kellett.

Dehogy ironikus ez a lejtmenet, inkább nagyon is logikus. Már Az élet fája is pengeélen táncolt a hagyományos történetmesélő film és a totális experimentális elborulás között, de a furcsaságait – szokatlan időugrások, sajátos belső monológok, sajnálkozó dinoszauruszok – mégiscsak egy hagyományos családtörténet keretezte halállal, születéssel, megkönnyezhető emberi drámával, csupa olyan dologgal, amit elvárunk egy kétórás mozgóképtől, pláne, ha kicsengettük a mozijegyet. A To the Wonder és a Knight of Cups viszont már nemhogy rendes történettel meg drámával nem kedveskedik, de jelenetek – egy ember beszél a másikhoz, a másik válaszol – sincsenek benne. Ez nyilván nem túl nézőbarát gesztus. De egyszerűen Malick olyan elánnal és olyan sok pénzből végezhet kérdéses kimenetelű filmnyelvi kísérleteket, ahogy a piacvezérelt filmipar keretei között manapság senki, és ez mindenképp érdekessé, egyszersmind anakronisztikussá teszi még a kudarcait is.

Ne zavarjon meg senkit, hogy dokumentumfilmként, természetfilmként meg IMAX-élményként próbálja eladni magát, Az univerzum története is ennek a felettébb kockázatos, egyszemélyes kísérletnek az újabb állomása. Ugyanolyan tudatfolyamfilm, mint az előbb említett fiaskók, csak nem egy ember, hanem az univerzum tudatába merül alá. Ez a pszichedelikus newage vízió a malicki totális filmélmény esszenciája: csillagpor örvénylik az Androméda-ködben, láva bugyog, óriásmedúzák lebegnek a víz alatti napfényben. Megszületik az élet, kócos hajú ősemberek botorkálnak, de pár perc múlva már ki is hűl a Nap: az ember története egy szempillantás az univerzum történetében. S akkor vajon mibe ágyazódik az univerzum története? A kérdés közhelyes, de ez nem baj. Az már igen, hogy a fenséges áhítat, a misztikus csodálat negyven perc után semmivé foszlik, mint a szappanbuborék, és az egész látomás meglepően gyorsan tisztul ki a tudatunkból. Gigantikus kudarc ez, de nem az unalmas fajtából.

Forgalmazza a Vertigo Media

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.