A félig arab fattyú – David S. Goyer író-rendező a Leonardo da Vinci-sorozatról

  • Kriston László
  • 2014. március 26.

Film

A Chris Nolan-féle Batman-mozik, a Dark City, Az acélember, a Penge, a FlashForward – A jövő emlékei tévészéria megírása után Leonardo da Vinciről kreált televíziós sorozatot a 49 éves Goyer, akivel a tévés szakma expóján, a MIPTV-n találkoztunk Cannes-ban.

magyarnarancs.hu: Szakállas aggastyánként tartjuk nyilván Leonardót híres önarcképe alapján, ami 1510 körül készülhetett, amikor 58 éves volt. A tévésorozat egy teljesen más Da Vincit mutat. Miért is?

David S. Goyer: Mert az élete korai szakaszáról szól. Mindig olyan történeteket szerettem írni, amik mitikus figurákról szólnak, mielőtt azzá váltak. Fiatalon Da Vinci – ahogy mi Amerikában hívjuk őt, nem Leonardónak – éppoly zűrös alak volt, mint bárki más. Sokat hibázott. Ami a külsejét illeti, a művészettörténész Vasari azt írta róla, hogy „nem beszélnek eleget a gyönyörű testéről”. Ezek fényében nem volt alaptalan egy szépfiúra osztani a főszerepet, akin örömmel pihentethetik szemüket a tévénézők.

magyarnarancs.hu: Miért nem ismert világsztárt választott a főszerepre?

DSG: Az volt a koncepcióm, hogy Da Vinci a sztár. A neve. Elég, ha a legjobb színészeket szerezzük meg, nem feltétlenül a legismertebbeket. Tom Riley-t több mint ötszáz jelentkező közül válogattuk ki.

magyarnarancs.hu: Leonardo kreativitását, géniuszát is ábrázolni kellett. Milyen eszközökhöz folyamodott ennek megmutatásában?

DSG: A zseni egy másodpercen belül akár tíz dolgot is észrevesz, míg az átlagember ennek a töredékét. A lényeg a kifinomult percepció. Sokat szenvedtünk ennek az érzékeltetésével. Megpróbáltunk az ő szemével látni: amikor kiengedi a madarakat a ketrecből, új meglátásai lesznek a test mozgásáról és a repülésről. Olyan kamerával rögzítettük ezt a képsort, mely képes pontosan megragadni a puskagolyók mozgását is. Ezt vegyítettük Da Vinci rajzaival. Találtunk egy animációs céget, amely kézzel rajzolt animációs képsorokkal alakította mozgóképpé Da Vinci szkeccseit.

false

 

magyarnarancs.hu: Ön a Batman írójaként híresült el. Leonardót is amolyan szuperhősként ábrázolja. Mennyire autentikus ez az olvasat?

DSG: Da Vinci kétségtelenül sajátos helyet foglal el az amerikaiak képzeletében. Számunkra már-már emberfeletti figura. De a korabeli életrajzokból is kiderül, hogy kiváló lovas volt, mindkét kezével tudott írni és lőni, akár egyszerre is használva mindkettőt, Vasari szerint pedig a vasat is meg tudta hajlítani a puszta kezével! Ami elég elképesztő.

magyarnarancs.hu: A sorozatnak központi mozzanata a barlangtrauma…

DSG: Da Vinci tizenhárom éves lehetett, amikor a nyájat terelve egy barlanghoz vetődött, bement, és ott valami olyasmit látott, ami mélyen megrázta. Egész élete folyamán négy-öt alkalommal is említette ezt az élményt a feljegyzéseiben, amiről rémálmai is voltak. Írt a bent terjengő szagokról is. És hogy szörnyűséges volt az egész. Nem tudjuk, mivel került szembe odabent. Elnyomott emlékként értelmeztem ezt, s ekként használtam a sorozatban.

magyarnarancs.hu: Hasonló trauma érte Bruce Wayne-t/Batmant is.

DSG: …Ő is szerette a barlangokat. Minő véletlen! Batman kiötlője, Bob Kane Da Vinci repülő masináját, az ornitoptert használta inspirációként Batman köpenyéhez.

magyarnarancs.hu: Kitér majd Leonardo homoszexualitására vagy elkerüli a témát?

DSG: Önnek melyik tetszene jobban? Igen, foglalkozunk vele. Kétszer is letartóztatták, és bíróság elé állt szodómia vádjával. Az első alkalomból nagy nyilvánosság előtt zajló botrány kerekedett. Az első évadban egy reményeim szerint „húzós” epizódot szentelünk ennek. Merem remélni, hogy felháborodást fog kelteni.

false

 

magyarnarancs.hu: Nemrég a Call of Duty játék „sztoriját” írta. Mennyire jelent ez eltérést eddigi munkájától, s az itt szerzett tapasztalat kapóra jött-e a tévészériás cselekmény szövéséhez?

DSG: Videojátékokból keresem a mellékest, ami teljesen másfajta alkotófolyamatot igényel. Három évbe telik, mire összeáll egy játék. Elkészülnek a primitív dizájntervek az első szinthez, játékosokkal letesztelik a figurákat, kiderül, mi működik, mi nem, újra kell bütykölni. Macerás folyamat. A Call of Duty azért izgatott, mert óriási jelensége a tömegkultúrának: több bevételre tett szert, mint az Avatar! Lövöldözős játék ez, cselekmény nélkül, ebbe kellett valami sztorit csempészni. Kitaláltam, hogy a játékos választhatja a játék kimenetelét: aszerint végződik, milyen morális döntéseket hozott menet közben. Ha jól rémlik, legalább harminckétféle befejezést írtam hozzá. Nem kis meló volt. Hatalmas leporellókra vázoltuk fel a cselekedetekből kiágazó cselekményútvonalakat, hogy ne zavarodjunk bele. Egyébként Chris Nolan is nagyon komálja a nemlineáris történetmesélést.

A Da Vinci-szériában az volt a vonzó, hogy lehetővé teszi számomra a regényszerű megközelítést. Nagy cselekményívben gondolkodhatok. A televíziózás egyre inkább a nagyszabású, mozisabb kivitelezés felé tendál. Jómagam rendeztem az első két epizódot, és a forgatáson – producereim legnagyobb bánatára – azt mondtam a stábnak: „Dolgozzatok úgy, mintha nyolcórás filmet készítenétek.” Már az első epizód elején vannak olyan pillanatok, amik később lesznek kibontva. Akár a második évadban! Hatvan órára való ötlet van a fejemben. (Már leforgatták a második évadot - K. L.)

magyarnarancs.hu: Mi a legkevésbé köztudott dolog Leonardóról?

DSG: Néhány éve (2007-ben – K. L.) szakértők elemezték a festményein található ujjlenyomatait, és olyan ismertetőjegyekre figyeltek fel bennük, amiket ritkán találni fehér embernél. A klasszikus doktrína az, hogy az anyja cselédlány volt, apja mezőgazda, s Da Vinci házasságon kívül született. Az új bizonyítékok tehát arra engednek utalni, hogy anyja török lehetett, aki valószínűleg rabszolgaként került Itáliába. Vagyis Da Vinci félig arab volt, ami szerintem baromi izgalmas felfedezés.

(A Da Vinci démonai sorozatról holnap megjelenő lapszámunkban olvashatnak kritikát.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.