A félig arab fattyú – David S. Goyer író-rendező a Leonardo da Vinci-sorozatról

  • Kriston László
  • 2014. március 26.

Film

A Chris Nolan-féle Batman-mozik, a Dark City, Az acélember, a Penge, a FlashForward – A jövő emlékei tévészéria megírása után Leonardo da Vinciről kreált televíziós sorozatot a 49 éves Goyer, akivel a tévés szakma expóján, a MIPTV-n találkoztunk Cannes-ban.

magyarnarancs.hu: Szakállas aggastyánként tartjuk nyilván Leonardót híres önarcképe alapján, ami 1510 körül készülhetett, amikor 58 éves volt. A tévésorozat egy teljesen más Da Vincit mutat. Miért is?

David S. Goyer: Mert az élete korai szakaszáról szól. Mindig olyan történeteket szerettem írni, amik mitikus figurákról szólnak, mielőtt azzá váltak. Fiatalon Da Vinci – ahogy mi Amerikában hívjuk őt, nem Leonardónak – éppoly zűrös alak volt, mint bárki más. Sokat hibázott. Ami a külsejét illeti, a művészettörténész Vasari azt írta róla, hogy „nem beszélnek eleget a gyönyörű testéről”. Ezek fényében nem volt alaptalan egy szépfiúra osztani a főszerepet, akin örömmel pihentethetik szemüket a tévénézők.

magyarnarancs.hu: Miért nem ismert világsztárt választott a főszerepre?

DSG: Az volt a koncepcióm, hogy Da Vinci a sztár. A neve. Elég, ha a legjobb színészeket szerezzük meg, nem feltétlenül a legismertebbeket. Tom Riley-t több mint ötszáz jelentkező közül válogattuk ki.

magyarnarancs.hu: Leonardo kreativitását, géniuszát is ábrázolni kellett. Milyen eszközökhöz folyamodott ennek megmutatásában?

DSG: A zseni egy másodpercen belül akár tíz dolgot is észrevesz, míg az átlagember ennek a töredékét. A lényeg a kifinomult percepció. Sokat szenvedtünk ennek az érzékeltetésével. Megpróbáltunk az ő szemével látni: amikor kiengedi a madarakat a ketrecből, új meglátásai lesznek a test mozgásáról és a repülésről. Olyan kamerával rögzítettük ezt a képsort, mely képes pontosan megragadni a puskagolyók mozgását is. Ezt vegyítettük Da Vinci rajzaival. Találtunk egy animációs céget, amely kézzel rajzolt animációs képsorokkal alakította mozgóképpé Da Vinci szkeccseit.

false

 

magyarnarancs.hu: Ön a Batman írójaként híresült el. Leonardót is amolyan szuperhősként ábrázolja. Mennyire autentikus ez az olvasat?

DSG: Da Vinci kétségtelenül sajátos helyet foglal el az amerikaiak képzeletében. Számunkra már-már emberfeletti figura. De a korabeli életrajzokból is kiderül, hogy kiváló lovas volt, mindkét kezével tudott írni és lőni, akár egyszerre is használva mindkettőt, Vasari szerint pedig a vasat is meg tudta hajlítani a puszta kezével! Ami elég elképesztő.

magyarnarancs.hu: A sorozatnak központi mozzanata a barlangtrauma…

DSG: Da Vinci tizenhárom éves lehetett, amikor a nyájat terelve egy barlanghoz vetődött, bement, és ott valami olyasmit látott, ami mélyen megrázta. Egész élete folyamán négy-öt alkalommal is említette ezt az élményt a feljegyzéseiben, amiről rémálmai is voltak. Írt a bent terjengő szagokról is. És hogy szörnyűséges volt az egész. Nem tudjuk, mivel került szembe odabent. Elnyomott emlékként értelmeztem ezt, s ekként használtam a sorozatban.

magyarnarancs.hu: Hasonló trauma érte Bruce Wayne-t/Batmant is.

DSG: …Ő is szerette a barlangokat. Minő véletlen! Batman kiötlője, Bob Kane Da Vinci repülő masináját, az ornitoptert használta inspirációként Batman köpenyéhez.

magyarnarancs.hu: Kitér majd Leonardo homoszexualitására vagy elkerüli a témát?

DSG: Önnek melyik tetszene jobban? Igen, foglalkozunk vele. Kétszer is letartóztatták, és bíróság elé állt szodómia vádjával. Az első alkalomból nagy nyilvánosság előtt zajló botrány kerekedett. Az első évadban egy reményeim szerint „húzós” epizódot szentelünk ennek. Merem remélni, hogy felháborodást fog kelteni.

false

 

magyarnarancs.hu: Nemrég a Call of Duty játék „sztoriját” írta. Mennyire jelent ez eltérést eddigi munkájától, s az itt szerzett tapasztalat kapóra jött-e a tévészériás cselekmény szövéséhez?

DSG: Videojátékokból keresem a mellékest, ami teljesen másfajta alkotófolyamatot igényel. Három évbe telik, mire összeáll egy játék. Elkészülnek a primitív dizájntervek az első szinthez, játékosokkal letesztelik a figurákat, kiderül, mi működik, mi nem, újra kell bütykölni. Macerás folyamat. A Call of Duty azért izgatott, mert óriási jelensége a tömegkultúrának: több bevételre tett szert, mint az Avatar! Lövöldözős játék ez, cselekmény nélkül, ebbe kellett valami sztorit csempészni. Kitaláltam, hogy a játékos választhatja a játék kimenetelét: aszerint végződik, milyen morális döntéseket hozott menet közben. Ha jól rémlik, legalább harminckétféle befejezést írtam hozzá. Nem kis meló volt. Hatalmas leporellókra vázoltuk fel a cselekedetekből kiágazó cselekményútvonalakat, hogy ne zavarodjunk bele. Egyébként Chris Nolan is nagyon komálja a nemlineáris történetmesélést.

A Da Vinci-szériában az volt a vonzó, hogy lehetővé teszi számomra a regényszerű megközelítést. Nagy cselekményívben gondolkodhatok. A televíziózás egyre inkább a nagyszabású, mozisabb kivitelezés felé tendál. Jómagam rendeztem az első két epizódot, és a forgatáson – producereim legnagyobb bánatára – azt mondtam a stábnak: „Dolgozzatok úgy, mintha nyolcórás filmet készítenétek.” Már az első epizód elején vannak olyan pillanatok, amik később lesznek kibontva. Akár a második évadban! Hatvan órára való ötlet van a fejemben. (Már leforgatták a második évadot - K. L.)

magyarnarancs.hu: Mi a legkevésbé köztudott dolog Leonardóról?

DSG: Néhány éve (2007-ben – K. L.) szakértők elemezték a festményein található ujjlenyomatait, és olyan ismertetőjegyekre figyeltek fel bennük, amiket ritkán találni fehér embernél. A klasszikus doktrína az, hogy az anyja cselédlány volt, apja mezőgazda, s Da Vinci házasságon kívül született. Az új bizonyítékok tehát arra engednek utalni, hogy anyja török lehetett, aki valószínűleg rabszolgaként került Itáliába. Vagyis Da Vinci félig arab volt, ami szerintem baromi izgalmas felfedezés.

(A Da Vinci démonai sorozatról holnap megjelenő lapszámunkban olvashatnak kritikát.)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.