Animációs film

A Lego kaland

  • - kg -
  • 2014. március 27.

Film

Minek küszködni a Star Wars ikszedik részével vagy a Batman évtizedenkénti megújításával, amikor a legófigurák már rég lejátszották ezt a meccset, sőt, arra is veszik a bátorságot, hogy némi önkritikával viszonyuljanak az ikonikus univerzumokhoz?

A Lego kaland című legófilm maga a filmek filmje, melyben Dumbledore és Gandalf, Superman és Batman, Han Solo és Chewbacca, a Transformers széria és Indiana Jonesék keverednek egymással, de a nyolcvanas évek retró legóűrhajósa is feltűnik a legújabb legócsúcsmodellek mellett. Jogos a kérdés, hogy amit látunk, az nem egy gigantikus legókatalógus-e (dehogynem), melynek megtekintése heveny legó-felvásárlási lázat fog okozni a célközönség köreiben (azt fog). Ilyen alapon persze az éves hollywoodi Disney-termés felét is el lehet intézni, s épp ezért nem is ez a lényeg, sokkal inkább az, hogy mennyi szellem fér a totalitárius legóállam egyszerű legóalattvalójának felemelkedéséről szóló üdvtörténetbe. Legutóbb a Rontó Ralph című gyerekdarab demonstrálta, hogy az öntudatra ébredt gyerekjátékok abszolút alkalmasak a főszerepre, és nincs ez másképp most sem: a kis sárgafejűek és piciny kampókezűek, miközben hatalmas eladásösztönző erővel bírnak, simán verik az élő szereplős kontingenst. Kinek kell Tom Hanks, ha Lego Lajos simán lejátssza őt egy hajóeltérítési drámában, és minek ide Scarlett Johansson, amikor Lego Mici még nála is szexibb. És a legjobbat még nem is mondtuk: A Lego kaland egy szellemes, látványos, a mindenkiben élő legóst megszólító, epikus termékkatalógus, mely filmnek sem utolsó.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.