Nem maradhatsz kívülálló – Ilyen volt a IV. Emberi Jogi Filmnap

  • Urfi Péter
  • 2014. március 23.

Film

Temetetlen halottainkról és kibeszéletlen problémáinkról, a roma holokausztról, az első női rabbiról és a Magyarországot választó külföldiekről is szólt a rendezvény, amely megpróbált politikamentes maradni.

A rasszizmus elleni világnap alkalmával megrendezett filmnap hírneve és minősége egyre nőtt az elmúlt négy évben” – mondta a megnyitón Theresa Bubbear brit nagykövethelyettes. Csak remélni tudjuk, hogy ez így van, és így lesz ezután is, és hogy a nagykövetség és a Szubjektív Értékek Alapítvány nem fárad bele a most is tapasztalható érdektelenségbe. Az ingyenes vetítésekre 2-3 tucatnyian voltak kíváncsiak: a Toldi moziban zajló programot több szempontból lehet kritizálni, de hogy a filmek ne lettek volna közérthetőek és közérdeklődésre számot tartóak, azt nehéz lenne állítani.

Ha azonban a szervezők egy hosszú távra épített brandben gondolkoznak, akkor muszáj volna szigorúan figyelniük arra, hogy a bemutatott dokumentumfilmeket ne csak a téma adekvátsága, hanem a szakmai színvonal alapján is szűrjék. Hiszen az teremtette meg például a hasonló profilú Verzió dokufeszt közönségét is, hogy a látogató tízből nyolcszor filmes szempontból is eredeti feldolgozását kapja az emberi jogi témáknak. (Most a nagyterem három vetítését követtük, a kisterem programjáról – Tollfosztás; Holdújév fesztivál 2013; Zene a rasszizmus ellen [ZARE] – sajnos nem tudunk beszámolni.)

Természetesen az anyag ereje sokszor képes elhomályosítani a feldolgozás esendőségét. Ez történt a Romédia Alapítvány Auschwitz-rekviemjében is (rendező: Asbót Kristóf). A film a roma holokauszt megidézésére vállalkozik, ugyanakkor ezt természetes és maximálisan helyeselhető módon nem kívánja elválasztani a holokauszt általános botrányától és történeteitől – így viszont a szerkezet fókusztalanná válik. A címet Roger „Moreno” Rathgeb nagyzenekari művétől kölcsönözték, a Müpában bemutatott előadás zenéje és képei tagolják a visszaemlékezéseket (erről lásd a zeneszerzővel készült interjúnkat http://magyarnarancs.hu/zene2/kiirtasra-szant-nepek-hangjai-82209). Az érzelmes-pátoszos zene még beilleszthetőnek tűnt, de képileg és gondolatilag is visszatetsző, ahogy a zenekart és a faltól falig vezénylő karmestert igen egyszerűen animált lángnyelvek nyalják körül újra és újra. A túlélők emlékezései azonban ezeket a kifogásokat zárójelbe teszik. A francia Jacques Altman például felidézi a kísérteties jelenetet, amelyre valószínűleg csak ő emlékszik már a világon. Amikor a haláltábor romáit kiterelték a rámpára, és ők nekiestek az őröknek, mert tudták, mi vár rájuk. Amikor megindultak ellenük a tankok. Amikor Jacques Altmannak kellett összeszednie, amit a lánctalpak meghagytak belőlük.

Nem kevésbé megrázó, de a feloldás illúzióját kínáló pillanat volt, amikor a vetítést követő beszélgetésen Fahidi Éva és Brodt Erzsébet – két mosolygós hölgy – elmesélte: ők testvérként tekintenek egymásra, hiszen együtt voltak a táborban, ahol a családjukból mindenki meghalt. Bársony János, a film szakértője arra emlékeztetett, hogy míg a zsidókat eltemették, neveiket feljegyezték, addig a nyilasok által legyilkolt cigányok temetetlenül fekszenek jelöletlen tömegsírokban, és az önkormányzatoknak, kormányzatoknak esze ágában sincs kezdeni valamit a testükkel és az emlékükkel.

Ezen a ponton vált világossá, hogy bár a brit követség hangsúlyozta: szigorúan politikamentes rendezvényre jöttünk, de ez ma Magyarországon megvalósíthatatlan. Hiszen amíg a holokauszt előkészítésében eminens buzgalommal részt vevő magyar államigazgatás felelősségének belátása politikai viták tárgya, addig elkerülhetetlenül politikai kontextust kap minden emlékezés. Így például Fahidi Éva története, aki elmondta, mi volt az „utolsó magyar búcsúszó” a kegyetlen és cinikus csendőröktől, mielőtt a vonatuk elindult Kassáról: „adjatok ide minden értéket, mert ahova mentek, úgyis megölnek titeket”.

Szintén kibeszéletlen témát feszegetne a Duna Televízió 2009-es dokusorozata, a Miért éppen Magyarország? (rendező: dr. Gyarmati-Paor Zoltán). Az itt élő bevándorlókról keveset tudunk, lenne mit pótolnia ennek a kétségkívül jó szándékú vállalkozásnak, de a szemléletmód és a képi világ elképesztő anakronizmusa nem sok teret nyit a párbeszédnek. A Budapesten élő iraki családról megtudjuk, hogy „a nyugat modernsége és a kelet vallásossága” egyszerre jellemzi őket, hiszen tévét néznek, de imádkoznak is. A kilencvenes évek elejének tévéadásait idéző animált háttér előtt, az X-akták sejtelmességével sokkoló zenei aláfestéssel nyilatkoznak a szakértők. Amikor az idős pszichológus arról beszél, hogy a csador nekünk azért furcsa, mert mi magyarok szeretjük, ha egy nő csinos, és lehetőleg miniszoknyában flangál – nos, ekkor szívesen bújnánk csador alá magunk is. A második részt (egy kubai zenészről) már nem merjük bevállalni, bár az egész sorozat közhelyes konklúziójával nehéz egyet nem érteni: a bevándorlók beilleszkedése nemcsak rajtuk múlik, hanem a befogadó közegen is.

false


Ezek után igazi felüdülés Groó Diána mintaszerű munkája. A Regina Jonas életét bemutató film azzal a máig eleven konfliktussal indul, amely a nők rabbivá válását kíséri a zsidó közösségekben. Az első női rabbiról egyetlen fotó maradt fenn, így a rendezőnek nem csupán komoly levéltári kutatásokra volt szüksége, de teremtő képi fantáziára is. Az archív berlini felvételek lassításával, kimerevítésével és vágásával saját világot teremtett főhőse köré. A narráció minimális, inkább a nagyszerű színészek által felmondott visszaemlékezések és levelek rajzolják ki ennek a rendkívüli nőnek az alakját, aki a náci Németországban küzdötte végig a rabbivá válás folyamatát, míg végül hivatását az utolsó pillanatig gyakorolva a theresienstadti lágerben érte a vég. Utána Kelemen Katalin rabbi részvételével zajló beszélgetés külön öröm, de közben már gyülekeztek a Viharsarok premierjének nézői, hogy ott folytassák, ahol a IV. Emberi Jogi Filmnap közönsége abbahagyta.

Toldi mozi, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.