Nem maradhatsz kívülálló – Ilyen volt a IV. Emberi Jogi Filmnap

  • Urfi Péter
  • 2014. március 23.

Film

Temetetlen halottainkról és kibeszéletlen problémáinkról, a roma holokausztról, az első női rabbiról és a Magyarországot választó külföldiekről is szólt a rendezvény, amely megpróbált politikamentes maradni.

A rasszizmus elleni világnap alkalmával megrendezett filmnap hírneve és minősége egyre nőtt az elmúlt négy évben” – mondta a megnyitón Theresa Bubbear brit nagykövethelyettes. Csak remélni tudjuk, hogy ez így van, és így lesz ezután is, és hogy a nagykövetség és a Szubjektív Értékek Alapítvány nem fárad bele a most is tapasztalható érdektelenségbe. Az ingyenes vetítésekre 2-3 tucatnyian voltak kíváncsiak: a Toldi moziban zajló programot több szempontból lehet kritizálni, de hogy a filmek ne lettek volna közérthetőek és közérdeklődésre számot tartóak, azt nehéz lenne állítani.

Ha azonban a szervezők egy hosszú távra épített brandben gondolkoznak, akkor muszáj volna szigorúan figyelniük arra, hogy a bemutatott dokumentumfilmeket ne csak a téma adekvátsága, hanem a szakmai színvonal alapján is szűrjék. Hiszen az teremtette meg például a hasonló profilú Verzió dokufeszt közönségét is, hogy a látogató tízből nyolcszor filmes szempontból is eredeti feldolgozását kapja az emberi jogi témáknak. (Most a nagyterem három vetítését követtük, a kisterem programjáról – Tollfosztás; Holdújév fesztivál 2013; Zene a rasszizmus ellen [ZARE] – sajnos nem tudunk beszámolni.)

Természetesen az anyag ereje sokszor képes elhomályosítani a feldolgozás esendőségét. Ez történt a Romédia Alapítvány Auschwitz-rekviemjében is (rendező: Asbót Kristóf). A film a roma holokauszt megidézésére vállalkozik, ugyanakkor ezt természetes és maximálisan helyeselhető módon nem kívánja elválasztani a holokauszt általános botrányától és történeteitől – így viszont a szerkezet fókusztalanná válik. A címet Roger „Moreno” Rathgeb nagyzenekari művétől kölcsönözték, a Müpában bemutatott előadás zenéje és képei tagolják a visszaemlékezéseket (erről lásd a zeneszerzővel készült interjúnkat http://magyarnarancs.hu/zene2/kiirtasra-szant-nepek-hangjai-82209). Az érzelmes-pátoszos zene még beilleszthetőnek tűnt, de képileg és gondolatilag is visszatetsző, ahogy a zenekart és a faltól falig vezénylő karmestert igen egyszerűen animált lángnyelvek nyalják körül újra és újra. A túlélők emlékezései azonban ezeket a kifogásokat zárójelbe teszik. A francia Jacques Altman például felidézi a kísérteties jelenetet, amelyre valószínűleg csak ő emlékszik már a világon. Amikor a haláltábor romáit kiterelték a rámpára, és ők nekiestek az őröknek, mert tudták, mi vár rájuk. Amikor megindultak ellenük a tankok. Amikor Jacques Altmannak kellett összeszednie, amit a lánctalpak meghagytak belőlük.

Nem kevésbé megrázó, de a feloldás illúzióját kínáló pillanat volt, amikor a vetítést követő beszélgetésen Fahidi Éva és Brodt Erzsébet – két mosolygós hölgy – elmesélte: ők testvérként tekintenek egymásra, hiszen együtt voltak a táborban, ahol a családjukból mindenki meghalt. Bársony János, a film szakértője arra emlékeztetett, hogy míg a zsidókat eltemették, neveiket feljegyezték, addig a nyilasok által legyilkolt cigányok temetetlenül fekszenek jelöletlen tömegsírokban, és az önkormányzatoknak, kormányzatoknak esze ágában sincs kezdeni valamit a testükkel és az emlékükkel.

Ezen a ponton vált világossá, hogy bár a brit követség hangsúlyozta: szigorúan politikamentes rendezvényre jöttünk, de ez ma Magyarországon megvalósíthatatlan. Hiszen amíg a holokauszt előkészítésében eminens buzgalommal részt vevő magyar államigazgatás felelősségének belátása politikai viták tárgya, addig elkerülhetetlenül politikai kontextust kap minden emlékezés. Így például Fahidi Éva története, aki elmondta, mi volt az „utolsó magyar búcsúszó” a kegyetlen és cinikus csendőröktől, mielőtt a vonatuk elindult Kassáról: „adjatok ide minden értéket, mert ahova mentek, úgyis megölnek titeket”.

Szintén kibeszéletlen témát feszegetne a Duna Televízió 2009-es dokusorozata, a Miért éppen Magyarország? (rendező: dr. Gyarmati-Paor Zoltán). Az itt élő bevándorlókról keveset tudunk, lenne mit pótolnia ennek a kétségkívül jó szándékú vállalkozásnak, de a szemléletmód és a képi világ elképesztő anakronizmusa nem sok teret nyit a párbeszédnek. A Budapesten élő iraki családról megtudjuk, hogy „a nyugat modernsége és a kelet vallásossága” egyszerre jellemzi őket, hiszen tévét néznek, de imádkoznak is. A kilencvenes évek elejének tévéadásait idéző animált háttér előtt, az X-akták sejtelmességével sokkoló zenei aláfestéssel nyilatkoznak a szakértők. Amikor az idős pszichológus arról beszél, hogy a csador nekünk azért furcsa, mert mi magyarok szeretjük, ha egy nő csinos, és lehetőleg miniszoknyában flangál – nos, ekkor szívesen bújnánk csador alá magunk is. A második részt (egy kubai zenészről) már nem merjük bevállalni, bár az egész sorozat közhelyes konklúziójával nehéz egyet nem érteni: a bevándorlók beilleszkedése nemcsak rajtuk múlik, hanem a befogadó közegen is.

false


Ezek után igazi felüdülés Groó Diána mintaszerű munkája. A Regina Jonas életét bemutató film azzal a máig eleven konfliktussal indul, amely a nők rabbivá válását kíséri a zsidó közösségekben. Az első női rabbiról egyetlen fotó maradt fenn, így a rendezőnek nem csupán komoly levéltári kutatásokra volt szüksége, de teremtő képi fantáziára is. Az archív berlini felvételek lassításával, kimerevítésével és vágásával saját világot teremtett főhőse köré. A narráció minimális, inkább a nagyszerű színészek által felmondott visszaemlékezések és levelek rajzolják ki ennek a rendkívüli nőnek az alakját, aki a náci Németországban küzdötte végig a rabbivá válás folyamatát, míg végül hivatását az utolsó pillanatig gyakorolva a theresienstadti lágerben érte a vég. Utána Kelemen Katalin rabbi részvételével zajló beszélgetés külön öröm, de közben már gyülekeztek a Viharsarok premierjének nézői, hogy ott folytassák, ahol a IV. Emberi Jogi Filmnap közönsége abbahagyta.

Toldi mozi, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.