Film

A futurológiai kongresszus

  • - kg -
  • 2014. február 23.

Film

Röpke húsz év, és Tom Cruise-ból kényszeresen vigyorgó rajzfilmfigura lesz - ezért igazán kár volt filmet készíteni, mert Tom Cruise már ma is az, de egyrészt jó látni, hogy valaki megfricskázza Tomot, másrészt A futurológiai kongresszus nem csak egy Cruise-paródia.

Ennél sokkal nagyobb ambíciói vannak, olyan nagyok, hogy a megvalósításukhoz a Libanoni keringővel híressé vált Ari Folman eredeti szakmájára, az animációs film készítőire is szükség volt. Meg egy Stanislaw Lem-kisregényre. Folman filmjének első felében még nyoma sincs az animációnak, annál inkább Robin Wrightnak, aki egy híres, de Hollywoodnak túl makacs (túl okos, túl hisztis) színésznőt, Robin Wrightot alakítja, Harvey Keitel pedig az ügynökét. 'k ketten mindent tudnak a bizniszről, de Wright idegesítően tudálékos gyermekei is olyanokat mondanak a vacsoránál, hogy holokausztfilmet csinálni tökre kifizetődő, mert arra adják a díjakat. Meg az olyan filmekre, mint ez is, melyben - szép, új világ - Robint a gaz stúdiófőnök jól beszkenneli, mert ez a jövő, nem a színésznői picsogás. Nos, picsogásból így is van egy egész filmre való, de szerencsére a jövő egyszer csak elkezdődik, és mindenki rajzfilmfigurává változik. A szereplők így is sokat karattyolnak, de a látvány, ahogy az animált Robin ebben a szivárványos, retrofuturisztikus LSD-tripben teszi-veszi magát, az önmagában megér egy mozijegyet. Lem jókat írt, Folman jókat rajzol - ez lehet a film talán egyetlen tanulsága, még ha a készítők ennél mélyebb gondolatokat kívántak is közölni.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány filmje

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.