Film

A futurológiai kongresszus

  • - kg -
  • 2014. február 23.

Film

Röpke húsz év, és Tom Cruise-ból kényszeresen vigyorgó rajzfilmfigura lesz - ezért igazán kár volt filmet készíteni, mert Tom Cruise már ma is az, de egyrészt jó látni, hogy valaki megfricskázza Tomot, másrészt A futurológiai kongresszus nem csak egy Cruise-paródia.

Ennél sokkal nagyobb ambíciói vannak, olyan nagyok, hogy a megvalósításukhoz a Libanoni keringővel híressé vált Ari Folman eredeti szakmájára, az animációs film készítőire is szükség volt. Meg egy Stanislaw Lem-kisregényre. Folman filmjének első felében még nyoma sincs az animációnak, annál inkább Robin Wrightnak, aki egy híres, de Hollywoodnak túl makacs (túl okos, túl hisztis) színésznőt, Robin Wrightot alakítja, Harvey Keitel pedig az ügynökét. 'k ketten mindent tudnak a bizniszről, de Wright idegesítően tudálékos gyermekei is olyanokat mondanak a vacsoránál, hogy holokausztfilmet csinálni tökre kifizetődő, mert arra adják a díjakat. Meg az olyan filmekre, mint ez is, melyben - szép, új világ - Robint a gaz stúdiófőnök jól beszkenneli, mert ez a jövő, nem a színésznői picsogás. Nos, picsogásból így is van egy egész filmre való, de szerencsére a jövő egyszer csak elkezdődik, és mindenki rajzfilmfigurává változik. A szereplők így is sokat karattyolnak, de a látvány, ahogy az animált Robin ebben a szivárványos, retrofuturisztikus LSD-tripben teszi-veszi magát, az önmagában megér egy mozijegyet. Lem jókat írt, Folman jókat rajzol - ez lehet a film talán egyetlen tanulsága, még ha a készítők ennél mélyebb gondolatokat kívántak is közölni.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.