tévésmaci

A kanári répája

  • tévésmaci
  • 2023. február 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché véget vetettek a híres budapesti vizeldetüzeknek, nem mulasztottak el köszönetet mondani Tűz Ottónak és Víz Edének a sok segítségért.

Tűz Ottó és Víz Ede… ezek természetesen felvett, afféle művésznevek voltak, még csak nem is túl szellemesek, bár sokan épp ezért szerették őket, s a korabeli sajtó is odafigyelt rájuk. Tüzet tán Hágelmannak, Vizet Vizvárinak hívták, dicsekedett is vele, hogy van egy Mariska nevű rokona (róla viszont Ómafa, ez az eleven lexikon úgy tudta, hogy eredetileg Viszkidenszkynek keresztelték, de ez akkor is mellékszál, ha Ómafa elismerően csettintett: whisky és dance, ez ám a nagy élet!).

Végül is mindegy, míg Sztupa és Troché az oltás lehetséges módozatain törték a fejüket, Tűz töviről hegyire elmondta a Népszabadságnak, hogy hogyan és miért keletkezett a tűz. Hogyan – kérdezte a riporter. Először a piszoárok némelyikéből tört fel, mint afféle mini tűzijáték, törpe tűzi erőmű, mesélte Tűz. Nagyon szép volt, épp olyan, mint augusztus 20-án, piros, zöld, sárga, csillagok, karikák, csóva és a végén csorgott le a fajanszon, mint a görögtűz a Lánchídról. A riporter Vízhez fordult, ekkor hívták a tűzoltókat. Nem, ekkor még azon gondolkoztunk, hogy fel kéne emelni az árakat, pontosabban fizetőssé akartuk tenni a piszoárokat, mert csak a kabinokért kell még ma is fizetni, de ott nincs semmi látványosság. Csak hát szikra pattant, olthatatlan, s nemcsak megnehezítette a vizelést, de egyenesen lángba borította az illemhelyek jelentős részét. Cselekedni kellett, hát szigorítottuk a tűzvédelmi rendszabályokat. A piszoárt működő állapotban csak egy méterre lehet ezentúl megközelíteni, ezt írtuk bele 12. pontnak. Sajnálatos módon akadtak olyan elvetemült bámészkodók, akik ebből a távolságból is megkísérelték, hogy is mondjam, az oltás egy szerfelett helyspecifikus, ugyanakkor helytelen és kontraproduktív formáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.