tévésmaci

A kanári répája

  • tévésmaci
  • 2023. február 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché véget vetettek a híres budapesti vizeldetüzeknek, nem mulasztottak el köszönetet mondani Tűz Ottónak és Víz Edének a sok segítségért.

Tűz Ottó és Víz Ede… ezek természetesen felvett, afféle művésznevek voltak, még csak nem is túl szellemesek, bár sokan épp ezért szerették őket, s a korabeli sajtó is odafigyelt rájuk. Tüzet tán Hágelmannak, Vizet Vizvárinak hívták, dicsekedett is vele, hogy van egy Mariska nevű rokona (róla viszont Ómafa, ez az eleven lexikon úgy tudta, hogy eredetileg Viszkidenszkynek keresztelték, de ez akkor is mellékszál, ha Ómafa elismerően csettintett: whisky és dance, ez ám a nagy élet!).

Végül is mindegy, míg Sztupa és Troché az oltás lehetséges módozatain törték a fejüket, Tűz töviről hegyire elmondta a Népszabadságnak, hogy hogyan és miért keletkezett a tűz. Hogyan – kérdezte a riporter. Először a piszoárok némelyikéből tört fel, mint afféle mini tűzijáték, törpe tűzi erőmű, mesélte Tűz. Nagyon szép volt, épp olyan, mint augusztus 20-án, piros, zöld, sárga, csillagok, karikák, csóva és a végén csorgott le a fajanszon, mint a görögtűz a Lánchídról. A riporter Vízhez fordult, ekkor hívták a tűzoltókat. Nem, ekkor még azon gondolkoztunk, hogy fel kéne emelni az árakat, pontosabban fizetőssé akartuk tenni a piszoárokat, mert csak a kabinokért kell még ma is fizetni, de ott nincs semmi látványosság. Csak hát szikra pattant, olthatatlan, s nemcsak megnehezítette a vizelést, de egyenesen lángba borította az illemhelyek jelentős részét. Cselekedni kellett, hát szigorítottuk a tűzvédelmi rendszabályokat. A piszoárt működő állapotban csak egy méterre lehet ezentúl megközelíteni, ezt írtuk bele 12. pontnak. Sajnálatos módon akadtak olyan elvetemült bámészkodók, akik ebből a távolságból is megkísérelték, hogy is mondjam, az oltás egy szerfelett helyspecifikus, ugyanakkor helytelen és kontraproduktív formáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.