Visszhang: film

Stromboli

  • 2023. február 15.

Visszhang

Mondjuk, pofa kell hozzá, hogy valaki egy klasszikus regény, zenemű vagy (mint itt) film címét lenyúlja.

Rossellini (és a férjétől menekülő nő szerepében talán pályafutása legjobb alakítását nyújtó Ingrid Bergman) 1950-es filmjében a címszereplő vulkán magától értetődő szimbóluma a kitörő érzelmeknek, az el nem kerülhető, de a szabadság ígéretét hozó megpróbáltatásoknak.

Vulkán a 2022-es névrokonban is van, meg menekülés a tönkrement kapcsolatokból is van, csak magától értetődés nincs, a megpróbáltatások pedig a nézőre várnak. Olyan az egész film, mintha a benne látható, a Hellinger-féle ún. család­állításra hajazó, de annál jóval agresszívebb, a delikvens pszichéjébe gátlástalanul bemászni akaró pszichoterápiás módszer New Age-es beütésű reklámfilmje volna.

Családjától elidegenedett holland asszony érkezik válása után a szigetre, elillant boldogsága egykori színhelyére, feledni a frusztrációval terhelt éveket, de úgy nehezen megy a dolog, ha már a hajón odaadja magát (örömtelenül, a raktárban) a fiatal baristának, partra szállván pedig haladéktalanul lerészegedik, és felgyújtja a szállását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.