DVD

Giordano: Andrea Chénier

Film

Államából maga Platón is száműzte a költőket – ez a saját kezűnek látszó Robespierre-mondat olvasható a függönyön Giordano legsikerültebb operájának tavaly januári londoni előadásán. A jakobinusok által nyaktiló alá küldött poéta történetéhez jól illik e mondat, az 1896-os, úgymond verista operához pedig a nagy kiállítás: akár divattörténeti tanulmányként is megélő jelmezekkel, korhű és érzékien anyagszerű díszletekkel, no és Jonas Kaufmann-nal a címszerepben. A tenor, aki most épp hónapokra lemondani kényszerült minden fellépését, ezen a londoni estén a legjobb formájában mutatkozott meg. A fedettségében is példás művészi-emberi érzékenységet jelző hang mellett a figura is hibátlan: Kaufmann megjelenése helyből hozza a (kora)romantikus költő ideáltípusát, aki itt most nem kizárólag szerelmes és hazafi, merthogy a tenorista pár kis gesztus révén a méltóságában sértett, ám a veszélyben is önérzetes, sőt gunyoros férfit is megláttatja velünk. A két másik főszereplő, Eva-Maria Westbroek (Maddalena) és Želko Lučić (Gerard) jó, helyenként nagyon jó: a kevéssé lányos külsejű szoprán komoly színpadi energiák birtokosa, Lučić kopárrá váló baritonja pedig itt meggyőzőbbnek hangzik, mint az utóbbi években bármikor. A Covent Garden ura, Antonio Pappano ma a két és fél legjobb élő olasz operakarmester egyike, s Giordano megnyerően hatásvadász zenéje hallhatóan igencsak fekszik neki. David McVicar rendezése alázatos és hagyománytisztelő, s olyannyira eleven cáfolata a Regietheater operai alapvetésének, hogy azt öröm nézni. Kisebb név tán meg se engedhetné magának ezt a már-már tüntető visszafogottságot, amely mindeközben mégis életteli figurákat és jeleneteket teremt. Így a konvenciót elfogadva állítja elénk McVicar a gondterhesen pletykáló sza­lon­­abbé vagy az unokáját hadba bocsátó Madelon alakját, a kabinetalakítás lehetőségét kínálva a kis szólamok birtokosainak.

Warner Classics, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.