DVD

Giordano: Andrea Chénier

Film

Államából maga Platón is száműzte a költőket – ez a saját kezűnek látszó Robespierre-mondat olvasható a függönyön Giordano legsikerültebb operájának tavaly januári londoni előadásán. A jakobinusok által nyaktiló alá küldött poéta történetéhez jól illik e mondat, az 1896-os, úgymond verista operához pedig a nagy kiállítás: akár divattörténeti tanulmányként is megélő jelmezekkel, korhű és érzékien anyagszerű díszletekkel, no és Jonas Kaufmann-nal a címszerepben. A tenor, aki most épp hónapokra lemondani kényszerült minden fellépését, ezen a londoni estén a legjobb formájában mutatkozott meg. A fedettségében is példás művészi-emberi érzékenységet jelző hang mellett a figura is hibátlan: Kaufmann megjelenése helyből hozza a (kora)romantikus költő ideáltípusát, aki itt most nem kizárólag szerelmes és hazafi, merthogy a tenorista pár kis gesztus révén a méltóságában sértett, ám a veszélyben is önérzetes, sőt gunyoros férfit is megláttatja velünk. A két másik főszereplő, Eva-Maria Westbroek (Maddalena) és Želko Lučić (Gerard) jó, helyenként nagyon jó: a kevéssé lányos külsejű szoprán komoly színpadi energiák birtokosa, Lučić kopárrá váló baritonja pedig itt meggyőzőbbnek hangzik, mint az utóbbi években bármikor. A Covent Garden ura, Antonio Pappano ma a két és fél legjobb élő olasz operakarmester egyike, s Giordano megnyerően hatásvadász zenéje hallhatóan igencsak fekszik neki. David McVicar rendezése alázatos és hagyománytisztelő, s olyannyira eleven cáfolata a Regietheater operai alapvetésének, hogy azt öröm nézni. Kisebb név tán meg se engedhetné magának ezt a már-már tüntető visszafogottságot, amely mindeközben mégis életteli figurákat és jeleneteket teremt. Így a konvenciót elfogadva állítja elénk McVicar a gondterhesen pletykáló sza­lon­­abbé vagy az unokáját hadba bocsátó Madelon alakját, a kabinetalakítás lehetőségét kínálva a kis szólamok birtokosainak.

Warner Classics, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.