DVD

Giordano: Andrea Chénier

Film

Államából maga Platón is száműzte a költőket – ez a saját kezűnek látszó Robespierre-mondat olvasható a függönyön Giordano legsikerültebb operájának tavaly januári londoni előadásán. A jakobinusok által nyaktiló alá küldött poéta történetéhez jól illik e mondat, az 1896-os, úgymond verista operához pedig a nagy kiállítás: akár divattörténeti tanulmányként is megélő jelmezekkel, korhű és érzékien anyagszerű díszletekkel, no és Jonas Kaufmann-nal a címszerepben. A tenor, aki most épp hónapokra lemondani kényszerült minden fellépését, ezen a londoni estén a legjobb formájában mutatkozott meg. A fedettségében is példás művészi-emberi érzékenységet jelző hang mellett a figura is hibátlan: Kaufmann megjelenése helyből hozza a (kora)romantikus költő ideáltípusát, aki itt most nem kizárólag szerelmes és hazafi, merthogy a tenorista pár kis gesztus révén a méltóságában sértett, ám a veszélyben is önérzetes, sőt gunyoros férfit is megláttatja velünk. A két másik főszereplő, Eva-Maria Westbroek (Maddalena) és Želko Lučić (Gerard) jó, helyenként nagyon jó: a kevéssé lányos külsejű szoprán komoly színpadi energiák birtokosa, Lučić kopárrá váló baritonja pedig itt meggyőzőbbnek hangzik, mint az utóbbi években bármikor. A Covent Garden ura, Antonio Pappano ma a két és fél legjobb élő olasz operakarmester egyike, s Giordano megnyerően hatásvadász zenéje hallhatóan igencsak fekszik neki. David McVicar rendezése alázatos és hagyománytisztelő, s olyannyira eleven cáfolata a Regietheater operai alapvetésének, hogy azt öröm nézni. Kisebb név tán meg se engedhetné magának ezt a már-már tüntető visszafogottságot, amely mindeközben mégis életteli figurákat és jeleneteket teremt. Így a konvenciót elfogadva állítja elénk McVicar a gondterhesen pletykáló sza­lon­­abbé vagy az unokáját hadba bocsátó Madelon alakját, a kabinetalakítás lehetőségét kínálva a kis szólamok birtokosainak.

Warner Classics, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.